وزیر ارشاد عنوان کرد

تلاش نظام سلطه برای تغییر مسیر خیزش اسلامی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نظام سلطه تلاش می کند با ایجاد موانع فراوان مسیر خیزش اسلامی را تغییر دهد و برای فراهم کردن زمینه های پذیرش الگوهای لیبرال دموکراسی در دیگر کشورها برنامه ریزی می کند.
کد خبر: ۳۶۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱ - 15December 2014

تلاش نظام سلطه برای تغییر مسیر خیزش اسلامی

به گزارش خبرنگار بین الملل " دفاع  پرس "، در همایش بررسی تحولات جهان اسلام، چالش های و فرصت های پیش رو، دکترعلی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن خوش آمد به مدعوین و تسلیت ایام اربعین حسینی گفت: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) تلاطمی را در دنیای معاصر ایجاد کرد که بعد از 34 سال هم چنان در منطقه و جهان منشاء تحولات بنیادی است.

وی ادامه داد: نگرش حاکم بر انقلاب اسلامی، با حاکمیت سلطه به مصاف برخواسته و بسیاری از معادلات سیاسی را به هم ریخته است. بیداری اسلامی، حرکت اسلام خواهانه مقاومت در برابر سلطه طلبی، اقتدار جمهوری اسلامی و محبوبیت رهبران ما در بین ملت های مسلمان بیانگر همین مدعاست.

جنتی ادامه داد: بدون تردید تحولات و تغییرات منطقه و جهان که متاثراز انقلاب اسلامی است نیاز به هدایت و انتخاب دیپلماسی متناسب با شعارها اهداف و آرمان های جمهوری اسلامی دارد.

وزیر ارشاد خاطر نشان کرد: نظام سلطه تلاش می کند با ایجاد موانع فراوان مسیر این خیزش ها را تغییر دهد و برای فراهم کردن زمینه های پذیرش الگوهای لیبرال دموکراسی در دیگر کشورها تلاش می کند.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی باید اقدامات خود را در مسیر تحقق خواسته های ملت های منطقه طراحی و ساماندهی کند. بدیهی است جنس اقدامات باید نرم افزاری بوده و عرصه مواجه نیز عرصه فرهنگ واندیشه باشد و نه عرصه نظامی.

جنتی یکی از وظایف خطیر فرهنگی جمهوری اسلامی در مقابله با ترفند دشمن را معرفی شایسته الگوها و نظریه های مدیریت و حکومت اسلامی دانست.

وی هم چنین اظهار داشت: اینک شاهد گسترش موج جدیدی از جنبش های اسلامی هستیم که دامنه آن به اروپا نیز رسیده اما دراین میان با ظهور گروه های تروریست هم چون القاعده و داعش باید مراقبت نمود تا مسیر بیداری اسلامی منحرف نشود.

جنتی ادامه داد: در تحولات اخیر نظام بین الملل دو نکته از اهمیت ویژه ای برخوردار است، نخست استقلال تدریجی قدرت از نیمه غربی جهان به نیمه شرق و بازگشت آسیا به جایگاه اصلی خویش پیش از انقلاب صنعتی و دوم انتقال قدرت از دولت ها به بازیگران غیر دولتی که هم غرب و هم شرق را تحت تاثیر خویش قرار داده است.

وی این دو نکته را حائز اهمیت دانست و گفت: این دو نکته می تواند به مزیت نسبی و یا فرصتی طلایی برای ایران آرمان خواه تبدیل شود به شرط آنکه اهداف خودمان را نسبت به این تحولات هوشمندانه تعریف کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: مهم ترین فرصت جمهوری اسلامی در تحولات منطقه مدیریت و کنترل این تحولات با ابزار و قدرت نرم فرهنگ درهمه جنبه های آن است، هم چنان که مهم ترین تهدید پیش رو نیز از همین ناحیه خواهد بود.

وی ادامه داد: امروز استفاده از نیروی  نظامی به عنوان برجسته ترین نماد قدرت سخت افزاری درمیان ملت ها کارایی خود را از دست داده و هیچ ملتی حاضر پذیرش آن نیست.آنچه امروز درنظام بین الملل امتیاز زیادی دارد و از جمله عناصر و مولفه های اصلی قدرت یک کشور به شمار می آید ظرفیت قدرت نرم درمحیط بین المللی است.

جنتی ملاحظات سیاسی، اقتصادی و امنیتی را در سه حوزه سنتی و کلاسیک در عرصه بین المللی دانست و اظهار داشت: این سه حوزه مستقیما در سیاست خارجی کشورها اعمال می شود با این حال فرهنگ و مولفه های آن رکن چهارم سیاست خارجی را تشکیل می دهد و در بسیاری از مواقع لایه های زیرین سه حوزه دیگر نیز از آن منبعث می شود.

وی دیپلماسی فرهنگی را نمونه بارز قدرت نرم دانست و بیان کرد: دیپلماسی فرهنگی زمانی آغاز می شود که یک کشور و همه نهادهای فرهنگی آن وارد صحنه شوند و جریان فرهنگی دو سویه را به نحوی مدیریت کنند که منجر به پیشرفت وسیع منافع ملی در آن سوی مرزها شود.

وی اظهار داشت: پیشبرد منافع ملی با به کارگیری ابزارهای فرهنگی به طور تمام و کمال شاید نتواند جایگزین ابزار سیاسی اقتصادی و نظامی شود اما می تواند مکمل آنها باشد. امروزه حتی قوی ترین کشورها نیز ترجیح می دهند تا آنجا که ممکن است از شیوه های فرهنگی برای تامین منافع خود استفاده کنند.

وی جمهوری اسلامی را حائز ظرفیت مطلوبی در دیپلماسی فرهنگی دانست و بیان داشت: علاوه بر برخورداری از منابع قدرت سخت، توان تقویت قدرت نرم را نیز به بهترین شکل ممکن دارا هستیم و عوامل آن را نیز در اختیار داریم. لذا پیش از هر چیز باید داشته های فرهنگی خویش را بشناسیم و در مرحله بعد با معرفی آن به جهانیان قدرت و نفوذ آن را به دقت بسنجیم و به کار ببندیم.

جنتی تصریح کرد: دیپلماسی فرهنگی به تقویت اعتماد مردم دیگر کشورها نسبت به ارزش ها، انگاره ها و اندیشه های وارداتی کمک می کند و براساس این اعتماد توافق نامه های سیاسی اقتصادی و نظامی می تواند منعقد شود و زمینه جذب افراد صاحب نفوذ دیگر جوامع را که از طریق اقدامات سنتی سفارت خانه ها امکان پذیر نیست فراهم می کند و به تدریجا امکان سرمایه گذاری و تبادل بازرگانی را میسر می سازد.

جنتی جامعه هدف در دیپلماسی فرهنگی را اغلب جوانان دیگر کشورها دانست و اظهار داشت: جوانان که شاید در اینده مسوولیت های مهمی در کشور به عهده می گیرند معمولا جامعه هدف در دیپلماسی فرهنگی هستند.

دیپلماسی فرهنگی از لحن خصمانه و آمرانه به دوراست و در کنار جذابیت های ویژه اش با لطافت و ظرافت غیر مشهودی اعماق روح مخاطبان را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی خاطر نشان کرد: با نگاهی گذرا به راهبردهای دیپلماسی فرهنگی امریکا که عمدتا برای تسخیر افکار عمومی ملت های مسلمان خاورمیانه طراحی شده است توجه بیشتر کشورمان را بدین شکل از دیپلماسی ضروری می سازد. ایالت متحده امریکا از سالیان دور تاکنون برای ترویج فرهنگ لیبرال دموکراسی و تسخیر اذهان عمومی ملت ها و به ویژه قشر نخبه و جوان از این شیوه بهره برده  و سرمایه گذاری در این حوزه را به شدت افزایش داده است. به طوری که بسیاری از رهبران و مقامات کشورهای جهان اسلام در دانشگاه های امریکایی تحصیل کرده اند و گاه اکثریت کابینه دولت ها را دولتمردانی تشکیل می دهند که در دانشگاه های امریکایی تحصیل کرده اند و اینگونه گروه نخبگان از فرهنگ امریکایی خواسته و یا ناخواسته از فرهنگ امریکایی تاثیر می پذیرند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار