یادداشت/ محمدامین میربلوچ‌زهی

درس‌های اباعبدالله (ع) به جهان بشریت

حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در روز شهادت خود درس‌های مهمی را به جهان بشریت دادند که دارای معنا و مفهوم خاص خودشان هستند.
کد خبر: ۳۶۱۲۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸ - 10September 2019

درسهای ابی عبدالله به جهان بشریت در روز شهادتگروه استان‌های دفاع‌پرس- محمدامین میربلوچ‌زهی؛ حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در روز شهادت خود درس‌های مهمی را به جهان بشریت دادند که دارای معنا و مفهوم خاص خودشان هستند.

تاکید بر اقامه نماز در ظهر عاشورا و در حالت دشوار جنگ و پرتاب شدن تیر و نیزه و حمله دشمن، یکی از درس‌های مهم بوده که امام حسین (ع) اهمیت این فریضه مهم را بیان می‌کنند.

تاکید بر پرداخت دین و ادای قرض و پرداخت حق‌الناس از دیگر درس‌های ایشان در جنگ نابرابر بوده که به همراهان‌شان تاکید کردند که هر فردی بدهی دارد، از صحنه نبرد برگردد؛ زیرا پرداخت حق‌الناس بالاتر از رسیدن به مقام شهادت است و پروردگار متعال در آخرت و روز قیامت از حق‌الناس نمی‌گذرند.

امر به معروف و نهی از منکر کردن و پند دادن دشمنان در شرایط دشوار جنگ از دیگر درس‌های مهم قیام حضرت اباعبدالله است.

توصیه بر دین‌داری، رعایت تقوا و پرهیزگاری، انس گرفتن با کتاب‌الله و سنت رسول‌الله (ص)، اخلاص در دین و احترام گذاشتن به حقوق دیگران و تکریم انسان‌ها، تحمل تشنگی و تحمل فشار دشمنان از دیگر مباحث مهمی هستند که حضرت سیدالشهداء (ع) در صحرای کربلا به آن اشاره و بر اهمیت و لزوم پیاده کردن آن‌ها در زندگی فردی و اجتماعی تاکید کردند.

ترک کردن و هجرت از شهر و دیار خود، آن‌هم در زمان با اهمیت موسم حج و آن‌هم با تمام افراد خانواده‌شان که خاندان رسالت را شامل می‌شود و پیش از سفر قاصد فرستادن برای مذاکره و دعوت دادن حاکم ظالم، مستبد، منحرف و از دین برگشته نیز یک مبحث بسیار مهم بوده که ایشان با مشاهده ظلم و بی‌عدالتی‌ها و گسترش انحرافات دینی، در صدد احیای دین جد بزرگوارشان و مقابله با حاکم ستمکار بر آمدند و نشان دادند که برای رسیدن به شهادت نه‌تنها خودشان، بلکه تمام افراد خانواده و اطرافیان‌شان آماده شهید شدن هستند که مشخص می‌شود حضرت اباعبدالله (ع) شجاع‌ترین فرد برای مقابله و نبرد نابرابر بوده‌اند که پس از حضور در میدانی دشوار و سهمگین جانانه در صحنه مانده و خون مطهرشان را در راه اسلام و قرآن و احیای دین جدشان نثار کرده و هم‌اینک نیز این آزادگی و ایثارگری و روحیه از خودگذشتگی ایشان بعد از گذشت قرن‌ها ماندگار و جاودانه است.

پیام مهم نهضت و حرکت عاشورای حسینی مطالبه‌گری، عدالت‌خواهی، مبارزه با ظلم و ستم و تسلیم نشدن در برابر حاکم ظالم و ستمگر و فردی زورگو و عیاش بوده است، که حضرت سیدالشهداء (ع) در صحرای کربلا در سال ۶۱ هجری برای جهان بشریت به یادگار گذاشتند.

به تحقیق سرور جوانان اهل بهشت، در عاشورای خونین بهشتی شدند؛ لذا توصیه به تمام اقشار جامعه و به‌ویژه جوانان این است که ادامه دهنده راه حضرت اباعبدالله (ص) باشیم و از مسیر و حدود الهی خروج نکنیم تا به سعادت و کامیابی در دنیا و آخرت دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار