مذاکرات تلفنی «لاوروف» با وزرای خارجه ترکیه و عربستان

وزیر خارجه روسیه در مذاکراتی تلفنی با همتای ترکیه‌ای، اوضاع در سوریه و فراهم‌سازی مقدمات نشست سران روسیه - ایران - ترکیه را بررسی و با همتای عربستانی درباره اوضاع در سوریه، یمن و خلیج فارس گفت‌وگو کرد.
کد خبر: ۳۶۱۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶ - 10September 2019

مذاکرات تلفنی «لاوروف» با وزرای خارجه ترکیه و عربستانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه این کشور و «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در جریان مذاکرات تلفنی اوضاع کنونی در سوریه را با توجه به فراهم‌سازی مقدمات نشست سران سه کشور ضامن صلح در چارچوب مذاکرات آستانه (روسیه، ایران و ترکیه)، مورد بررسی قرار دادند.

بر این اساس، طرفین اوضاع کنونی در روند حل و فصل مشکلات در سوریه بر اساس قطع‌نامه شماره 2254 شورای امنیت سازمان ملل و توافقات رؤسای جمهوری روسیه و ترکیه در جریان مذاکرات اخیر آن‌ها در اواخر ماه آگوست را بررسی کردند. همچنین علاقه‌مندی دو طرف درباره پایان یافتن هرچه سریع‌تر روند شکل‌گیری و آغاز به کار کمیته قانون اساسی سوریه مورد تأیید قرار گرفت. مسائل مربوط به فراهم‌سازی مقدمات برگزاری نشست سه‌جانبه رؤسای جمهوری سه کشور ضامن صلح در سوریه نیز تبادل نظر قرار گرفت.

این مذاکرات به ابتکار عمل وزیر خارجه ترکیه صورت گرفت و در آن موضوعات مهم در دستور کار روابط دوجانبه مطرح و بررسی شد.

نشست رؤسای جمهوری سه کشور ضامن صلح در سوریه در ترکیب مذاکرات آستانه (روسیه،ایران و ترکیه) قرار است در اواسط ماه سپتامبر (مهر) در آنکارا برگزار شود. تاریخ دقیق این نشست هنوز اعلام نشده است.

وزارت امور خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که سرگئی لاوروف روز گذشته با «ابراهیم الاصف» وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز گفت‌وگوی تلفنی انجام داده و در جریان آن روند پایان یافتن شکل گیری کمیته قانون اساسی سوریه مورد بررسی قرار گرفت. علاوه بر این دو طرف درباره توسعه همکاری‌های دو کشور، با توجه به سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه به ریاض در ماه اکتبر (اواخر مهر الی اوایل آبان) مذاکره کردند.

در جریان این مذاکرات وزرای خارجه روسیه و عربستان درباره مسائل مهم در دستور کار منطقه، از جمله اوضاع در سوریه، یمن و در منطقه خلیج فارس نیز تبادل نظر کردند. این گفت‌وگوی تلفنی به ابتکار عمل طرف عربستانی انجام گرفت.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار