ممانعت دولت سعودی از ورود تیم سازمان ملل به یمن

رئیس تیم کارشناسان سازمان ملل در امور یمن گفت که دولت‌های سعودی و امارات مانع ورود این تیم کارشناسی به یمن می‌شوند.
کد خبر: ۳۶۱۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۸ - 10September 2019

ممانعت دولت سعودی از ورود تیم سازمان ملل به یمنبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «کمال الجندوبی» رئیس تیم کارشناسان سازمان ملل در امور یمن، امروز در چهل و دومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، دومین گزارش این تیم درباره یمن را قرائت کرد.

به نوشته پایگاه خبری القدس العربی، او گفت که پس از انتشار گزارش اول درباره یمن در آگوست ۲۰۱۸، دولت‌های سعودی، امارات و مصر مانع از وورد تیم کارشناسان به یمن می‌شوند.

الجندوبی همچنین گفت که لیست اسامی کسانی که در یمن مرتکب جنایت جنگی شده‌اند به خصوص افرادی از سعودی و امارات را به «میشل باشیلت» کمیساریای حقوق بشر داده است تا جامعه جهانی ساز و کاری را برای رسیدگی به جنایت‌های جنگی در یمن به وجود آورد.

این مقام بین‌المللی در ادامه تأکید کرد که حوثی‌های یمن اجازه ورود به تیم کارشناسان سازمان ملل به مناطق تحت تسلط خود را می‌دهند اما دولت‌های سعودی و امارات مانع می‌شوند و همچنین دولت مصر نیز مانع گفت‌و‌گو با برخی یمنی‌ها در این کشور می‌شود.

وی گفت که ائتلاف سعودی مانع از همکاری شاهدان عینی و کسانی که قربانی خشونت در یمن شده‌اند با کمیته سازمان ملل می‌شود و این ائتلاف به همراه دولت منصور هادی به سؤالات اعضای کمیته پاسخ نمی‌دهند.

به گفته الجندوبی علی رغم تمامی مشکلات، تیم کارشناسان سازمان ملل توانسته با ۶۰۰ نفر از شاهدان عینی و پناهندگان و خانواده‌های قربانیان گفت‌و‌گو کند.

وی خطاب به اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت که نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که یمنی‌ها در معرض شکنجه، سوءرفتار، خشونت جنسی و بازداشت‌های خودسرانه هستند. وی گفت که مردم یمن از انواع دردها و مشکلات ناشی از جنگ و بیماری و گرسنگی و فروپاشی اقتصادی و تروریسم بین‌المللی و همچنین نقض گسترده حقوق بشر رنج می‌برند.

روز سه‌شنبه هفته گذشته تیم سازمان ملل در گزارش جامعی از وضعیت یمن، تمامی طرف‌های درگیر در این کشور را ناقض قوانین جنگ دانست و اعلام کرد که تمامی طرف‌ها از جمله دولت سعودی و امارات در پنج سال گذشته مرتکب جنایت جنگی، قتل و کشتار، غارت، مین‌گذاری و مهاجرت‌های اجباری شده‌اند.

«ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف سعودی در یمن نیز پنجشنبه هفته گذشته به گزارش تیم کارشناسان سازمان ملل درخصوص یمن واکنش نشان داد و محتوای آن را رد کرد. او مدعی شد که این بیانیه «سرشار از مغالطه و اتهامات بررسی نشده» است و کارشناسان سازمان ملل گزارش خود را بر پایه اطلاعات گمراه کننده تنظیم کرده‌اند. 

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها