یادداشت/ مجتبی شجاعی

امام حسین (ع) مظهر جاذبه و محور وحدت اسلامی

ماه محرم کتابی است بسیار گرانبها، روز و شب‌هایش، ساعت‌ها و لحظه‌هایش، صفحاتی است از درس معرفت الله و انسانیت و شرافت و عزت و آزادگی، آری، هم چگونه زیستن را به انسان می‌آموزد و هم چگونه مردن را.
کد خبر: ۳۶۱۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۳ - 11September 2019

امام حسین مظهر جاذبه و محور وحدت اسلامیگروه استان‌های دفاع‌پرس- مجتبی شجاعی: ماه محرم کتابی است بسیار گرانبها، روز و شب هایش، ساعت ها و لحظه هایش، صفحاتی است از درس معرفت الله و انسانیت و شرافت و عزت و آزادگی، آری، هم چگونه زیستن را به انسان می آموزد و هم چگونه مردن را.

حسین (ع)، این گنجینه پر بها با گفتن هیهات منا الذله به همه نسل‌ها و عصرها و به همه زمان‌ها و زمین‌ها، پیام داد که هان، ای فرزندان آدم و ای حق طلبان و عدالت خواهان جهان به عزت و سربلندی زنده بمانید و لحظه‌ای ذلت را در آغوش نگیرید.

جلوه شکوه عزاداری و آیین سوگواری با شور و شعور امام‌ حسین (ع) در دستجات و هیات های تشیع از یک سو و محوریت وحدت در رفتارهای عزاداران و همچنین امنیت محسوس و آرامش موجود در ایام عزاداری، نمایشی از یک چهارچوب اصیل و منظم در برگزاری این آیین بود.

حزن و اندوه برادران اهل سنت در ایام محرم در کنار عزاداریهای شیعیان نشان داد امت رسول الله چه شیعه و چه سنی انقدر پیوسته و اعتقاداتی منطبق بر واقعیات و مصالح امت اسلامی دارند که هیچ دسیسه دست ساخته‌ای نمیتواند صف محکم برادران شیعه و سنی را در کشور بشکند.

عاشورا پیش از آن که بهانه‌ای برای عزاداری باشد، پیامی برای بیداری است و بیش از آن که یک واقعه تاریخی باشد، یک فرهنگ انسان ساز و هدایت انسانیت به سمت وحدت، ولایت مداری، آزادگی، معرفت، شعور، ایثار و اخلاق است.

عاشورا درس آزادگی، عزت، کرامت، از خودگذری، ایمان و ایثار می‌دهد و این موضوعات، صرفا محدود به شیعه و سنی نیست ارزش‌های والای معنوی و بشری‌اند که هر انسان آزاده‌ای برای خوب زیستن و انسان ماندن به آنها نیاز دارد.

پیام عاشورا امر به معروف و نهی از منکر و اجماع و اجتماع بر محور حق و نفی و طرد و رد باطل است.

از سویی عاشورا مختص یک مذهب و یک دین نیست و همانگونه که این رویداد از دل بزرگ‌ترین و خونین‌ترین رویدادهای تاریخ، گذر کرده و هر سال بیشتر از سال پیش، تازه‌تر و پرشورتر و خروشنده‌تر شده است، مرزهای مذهب و قومیت و جغرافیا و قالب‌های معمول را هم می‌شکند و به تمامت انسان و جامعه انسانی، نظر دارد.

عاشورا فراتر از تاریخ و تقویم ایستاده است، به همین دلیل هرگز هیچ مرز و محدودیت و انحصاری را برنمی‌تابد.

امام حسین مظهر جاذبه و محور وحدت و قیام امام حسین (ع) در یک بستر انسانی با اهدافی کمال گرایانه برای پیشبرد و حفظ اسلام بود و این امر در این چارچوب قابل فهم است.

میان انبوه درس‌های ارزشمندی که عاشورا به ما می‌آموزد از قبیل فداکاری و ایثار، صبر و استقامت، شهادت و شجاعت، تعهد و مسئولیت، صداقت و وفاداری، قاطعیت در راه هدف، دفاع از امامت و ولایت، دفاع و پاسداری از دین و ارزش‌ها، تولی و تبری، ستیز با ستم و ستمگران، افشای چهره دشمنان اسلام، توجه به معنویات حتی در جبهه جنگ، نفی نژادپرستی، توبه، دعا، استغفار، تسلیم در برابر خدا و قیام برای خدا، مهمتر از همه ولایت مداری است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار