معرفی کتاب؛

«هشت میلی‌متر از انقلاب»

کتاب «هشت میلی‌متر از انقلاب» از مجموعه کتاب‌های تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، در برگیرنده خاطرات شفاهی «علی میرقطبی» است.
کد خبر: ۳۶۱۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۹ - 18September 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، کتاب «هشت میلی‌متر از انقلاب» اولین کتاب مستندهای انقلاب از مجموعه کتاب‌های تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، برگی‌ از خاطره‌های شفاهی «علی میرقطبی» است که تحقیق و تدوین آن را «محمد اصغرزاده» بر عهده داشته و توسط نشر «معارف» به زیور طبع آراسته شده است.

میرقطبی در این کتاب که ماحصل 20 ساعت گفت‌وگو است، به نحوه‌ ساخت مستند «انقلاب در سبزوار» که با دوربین هشت میلی‌متری خود تمامی اتفاقات راهپیمایی مردم سبزوار علیه رژیم پهلوی را به تصویر کشیده، می‌پردازد.

کتاب «هشت میلی‌متر از انقلاب» روایتی از رویدادهای تأثیرگذار تاریخی سبزوار در ماه‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی است و در این اثر روند فیلم‌سازی مستند در بحرانی‌ترین شرایط کشور در سال 1357 است.

این کتاب از پنج فصل به نام‌های «کودکی‌های پرژکتوری»، «هشت میلی‌متر از انقلاب»، «صدای انقلاب»، «تصاویر» و «اعلام» تشکیل شده است.

بخشی از کتاب

زمانی که دیدم اوضاع بحرانی است، رفتم پشت بام مسجد جامع و از آنجا شروع به فیلمبرداری کردم. سر چهار راه بیهق درگیری شدت گرفته بود. از مردمی که داشتند سنگ می‌زدند فیلم گرفتم.

یکی از شاه دوست‌ها با موتور به سمت مردم حمله کرد که موتورش را گرفتند و آتش زدند. از موتور سیکلت آتش گرفته هم فیلم گرفتم.

این طرف چهار راه، مأمور شهربانی با بی‌سیم صحبت می‌کرد. از مأمور شهربانی هم فیلم گرفتم.

کتاب «هشت میلی‌متر از انقلاب» در شمارگان 2 هزار جلد در 136 صفحه با قطع رقعی و به بهای 5 هزار تومان در سال 1396 وارد بازار کتاب شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار