حذف نام شهدا-4/ دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

سناریوی ادامه‌دار حذف نام و عنوان شهدا از معابر+ تصاویر

پس از حذف نام شهدا از برخی معابر شهر تهران، در اقدامی ادامه‌دار و مشکوک، این‌بار نام شهدا از تابلوی کوچه‌های شهر‌های کرمان، تبریز و شیراز حذف شد تا احتمال عمدی بودن این اتفاق را در اذهان عمومی قوت ببخشد.
کد خبر: ۳۶۱۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵ - 15September 2019

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، ماه گذشته بود که خبر حذف نام شهدا از برخی کوچه‌های منطقه یک تهران با حساسیت و واکنش مردم در فضای مجازی همراه شد و برخی این اقدام را عمدی و با نیت حذف نام شهدا از معابر و خیابان‌ها عنوان کردند.

در پی این اقدام، روابط عمومی منطقه یک شهرداری تهران واکنش نشان داد و اظهار داشت: «تنها چند تابلو از 150 تابلوی دیوارکوب مزین به نام شهدا فاقد عنوان شهید بوده است که این چند تابلو نیز جزو تابلوهای ترافیکی بوده و جهت راهنمایی رهگذران نصب شده است. به دستور شهردار همه این تابلوها پایش و رفع نقص شده است.» وی این نکته را متذکر شد که اشتباه پیمانکار در تهیه تابلوهای ترافیکی باعث بروز این اتفاق شد و از این پس شهروندان با مشاهده هرگونه اشتباهی در این رابطه با سامانه 137 تماس بگیرند.

اما ماجرای حذف نام شهدا از تابلوی کوچه‌ها و خیابان‌ها به همین‌جا ختم نشد و مدتی بعد تصاویری از تابلوی خیابان شهید آیت الله دستغیب در شیراز در شبکه‌های مجازی منتشر شد که نشان می‌داد عنوان شهید از تابلو حذف شده است. اتفاقی که مجدداً با واکنش کاربران فضای مجازی همراه بود.

سناریوی ادامه دار حذف نام شهدا از معابر

اما سناریوی ادامه‌دار پاک کردن عنوان شهید به برخی شهرهای دیگر کشور هم رسید. برخی خبرها از حذف نام شهدا از برخی معابر و پارک‌های شهرهای استان کرمان ازجمله جیرفت، کوهبنان و سیرجان حکایت دارد. در کوهبنان نام شهیدی از یکی کوچه‌های شهر برداشته و نام مارکوپولو نهاده شد! در جیرفت نیز در اتفاقی عجیب و هماهنگ عنوان شهید از تعداد زیادی از کوچه‌های شهر برداشته شد.

سناریوی ادامه دار حذف نام شهدا از معابر

سناریوی ادامه دار حذف نام شهدا از معابر

این اتفاق در شهر تبریز اما با واکنش صریح حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه استان آذربایجان شرقی در نماز جمعه مواجه شد. آل هاشم این نکته را متذکر شد که پروژه شهیدزدایی چند سالی هست در کشور آغاز شده و مختص تبریز نیست. وی اعلام کرد: «برای بار اول تذکر می‌دهیم که عاملان این اقدام در جهت اصلاح برآیند وگرنه با خشم مردم آذربایجان مواجه خواهند شد.»

با انتشار تصاویری در فضای مجازی و تغییر نام برخی تابلوهای این شهر در حذف عنوان شهید از کنار اسامی شهدا اهالی فرهنگ و اصحاب رسانه به این اقدام واکنش نشان دادند، شهردار تبریز نیز با صدور بیانیه‌ای نسبت به اصلاحات لازم وعده داد.

تیرماه امسال در تهران نیز نام شهید «علی اصغر برغمدی» از روی یکی از پل‌های شهر تهران برداشته شد. ماجرای نام‌گذاری این پل به دویست و سیزدهمین جلسه شورای شهر تهران باز می‌گردد که اعضای شورای شهر تهران و مهدی چمران رئیس وقت شورای شهر طی نامه‌نگاری با شهردار تهران نام‌گذاری این پل به نام شهید را ابلاغ کردند و این معبر واقع در بزرگراه شهید زین‌الدین و خیابان احسان به نام شهید برغمدی نام‌گذاری شد اما در دوره جدید نام پل تغییر یافت تا اینکه در پی اعتراضات به این اقدام شورای شهر، بار دیگر تابلوی مزین به نام شهید بر این پل نصب شد.

سناریوی ادامه دار حذف نام شهدا از معابر

این سوال مطرح می‌شود که چگونه در طی شش ماه گذشته حذف نام یا عنوان شهدا از معابر و خیابان‌ها بارها در کشور اتفاق می‌افتد و مسوولان آن را اتفاقی سهوی عنوان می‌کنند. صحبت‌های روز گذشته حجت الاسلام آل هاشم این نگرانی را ایجاد می‌کند که چه کسانی با چه هدفی به دنبال اجرای پروژه شهیدزدایی در کشور هستند؟! که نمونه آن را به صورت ظاهری در حذف نام یا عنوان شهدا از معابر و در باطن از بین بردن فرهنگ ایثار و شهادت می‌بینیم.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار