حذف نام شهدا-10/ دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

حذف واژه «شهید» از تابلوهای شهری؛ از توجیه‌های متناقض تا حمله به جوانان انقلابی

این روزها درحالی موضوع حذف واژه «شهید» از تابلو‌های شهری مورد اعتراض مردم خصوصا خانواده‌های شهدا قرار گرفته است که مسئولان عنوان می‌کنند دلیل آن اشتباه پیمانکار بوده است!
کد خبر: ۳۶۱۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۴ - 17September 2019

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: همین چند سال قبل بود که شهرداری تهران می‌خواست سنگ قبر و حجله‌های بالای سر مزار مطهر شهدا در بهشت زهرای تهران را خراب کرده و به قول خودش یکسان‌سازی کند؛ اما مردم و خانواده‌های معظم شهدا به پروژه یکسان‌سازی مزار مطهر شهدا اعتراض کردند. در آن زمان برخی مسئولان راضی نمی‌شدند تا این پروژه را متوقف کنند؛ اما با پیگیری‌هایی مکرر، ادامه انجام این پروژه متوقف شد و چند سال بعد یعنی بهمن سال ۱۳۹۷ وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی برای زیارت مزار مطهر شهدا به بهشت زهرای تهران رفته بودند، در واکنش به طرح یکسان‌سازی مزار مطهر شهدا فرمودند: «یکی از کار‌های بدی که بعضی از مدیران گلزار‌های شهدا انجام می‌دهند، این کار غلط یکسان‌سازی قبور شهدا است. این خوب است؛ همین درست است، بیایند صاحبان این شهدا، پدرانشان، مادران‌شان، فرزندان‌شان، همسران‌شان، علامتی داشته باشند، عکسی داشته باشند، این خوب است... .»

حذف واژه «شهید» از تابلو‌های شهری

این روز‌ها که در آستانه هفته دفاع مقدس و سی و‌ نهمین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی قرار داریم، شاهد اقدام ضدفرهنگی جدیدی علیه فرهنگ ایثار و شهادت در شهر‌های مختلف کشور هستیم؛ اقدامی که طی آن، واژه «شهید» یکی پس از دیگری از تابلو‌های جدیدی که شهرداری‌ها بر سر کوچه‌ها نصب می‌کند، حذف می‌شود و اعتراض مردم، خصوصا خانواده‌های شهدا با توجیه‌های مختلف مسئولان مواجه شده است.

حذف واژه «شهید» از تابلوهای شهری

این اقدام علاوه بر شهر تهران، در شهرهای دیگر نظیر «تبریز» نیز رخ داده است؛ تا جایی که آیت‌الله «آل‌هاشم» نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی به این اقدام ضدفرهنگی واکنش نشان داده و گفته است: «پروژه شهیدزدایی چند سالی است که آغاز شده و مختص به تبریز نیست؛ با این حال برای بار اول تذکر می‌دهیم که عاملان این اقدام در جهت اصلاح برآیند وگرنه با خشم مردم آذربایجان مواجه خواهند شد.»

وقتی که کاربران فضای مجازی دست به انتشار خبر حذف واژه «شهید» از تابلوهای کوچه‌ها زدند، مسائلی نظیر حذف درس شهید «محمد حسین فهمیده» در کتاب درسی دانش‌آموزان، اقدام غرب‌زده‌ها و لیبرال‌ها علیه فرهنگ ایثار و شهادت و... مطرح شد و برخی افراد نیز آن را پروژه «شهیدزدایی» در جامعه عنوان کردند؛ اما مسئولان در واکنش به خبر منتشر شده و اظهارات مطرح‌شده در این‌باره گفتند که اشتباهی در کار بوده است و سریعاً اصلاح خواهد شد.

حذف واژه «شهید» از تابلوهای شهری

حذف واژه «شهید» از تابلوی مزین به نام سردار شهید «علی‌اصغر برغمدی» در شرق تهران 

در همین راستا، «مجید صالحی» شهردار منطقه «یک» تهران که اخبار حذف واژه شهید ابتدا مربوط به این منطقه تهران بود، اعلام کرد که «در محدوده زعفرانیه نام شش شهید بزرگوار بر معابر نصب شده است. در این شش معبر قریب به ۱۵۰ تابلوی دیوارکوب و تابلوی ترافیکی داریم که تمامی تابلو‌های دیوارکوب مزین به نام شهید و عنوان شهید بوده و صرفا چهار یا پنج تابلوی پرچمی که ازجمله تابلو‌های ترافیکی است، فاقد عنوان شهید بوده و یا مخدوش شده است که به دستور شهردار همه این تابلو‌ها پایش و رفع نقص می‌شود.»

همچنین «غلامحسین محمدی» رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران نیز در توئیتی نوشت: «با تشکر از حساسیت‌ها و تأکید بر این‌که ما مدیون خون شهدای عزیزیم: اول؛ تابلو‌های گزارش شده کلاً چهار عدد از مجموع ۱۵۰ تابلوی ترافیکی سطح ناحیه (ناحیه یک منطقه یک) است که مربوط به سال‌ها قبل است. دوم؛ همین اشتباهات اندک هم سریعاً اصلاح خواهد شد. سوم؛ ان‌شاءالله نیات همه نظیر خلوص نیت شهدا باشد».

حذف واژه «شهید» از تابلوهای شهری

حال با توجه به این اظهارات، خبرگزاری «آنا» طی گزارشی نوشته است که تعداد تابلو‌های مربوط به نام شهدا بیش از چهار عدد بوده و هم، در دیگر نقاط منطقه «یک» تهران چنین اتفاقی رخ داده است! و آن‌چه که از سوی مردم مورد توجه قرار گرفته بود، مربوط به خیابان‌هایی است که تابلوی قدیمی آن در ابتدا یا انتهای خیابان همچنان وجود دارد؛ مانند خیابان شهید «ترک‌زبان»، خیابان شهید «اعجازی»، خیابان شهید «نیاززاده» و خیابان شهید «اکبری»؛ اما در بسیاری از معابر دیگر همچون خیابان‌های شهید «افشار»، شهید «محمدی»، شهید «ماکویی‌پور» و شهید «امامی» هیچ اسمی از نام و واژه شهید وجود ندارد و تابلوی این خیابان‌های ذکرشده تنها با نام خانوادگی شهدا نصب شده است.

بعد از این‌که مسئولان شهرداری تهران قول دادند که این اشتباه اصلاح خواهد شد، اخبار جدیدی در فضای مجازی مبنی بر این‌که در منطقه ۱۶ تهران هم واژه «شهید» از تابلو‌های کوچه‌ها حذف شده است، منتشر شد و همین‌طور در ادامه فیلم‌هایی که حکایت از این داشت که در مناطق دیگر تهران نظیر منطقه ۱۲ و ۴ نیز این اقدام در برخی کوچه و خیابان‌ها صورت گرفته است.

واژه «شهید» به دلیل گذشت زمان مخدوش شده است!

بعد از این شد که «علی نایبی» مدیر روابط عمومی شهردای منطقه ۱۶ تهران در گفت‌وگو با «باشگاه خبرنگاران جوان» با اشاره به حذف عنوان «شهید» از برخی تابلو‌های معابر محله «جوادیه»، با بیان این‌که کلیه مواردی که تصاویر آن‌ها منتشر شده بود، اصلاح شده‌اند، گفت: موارد فوق همگی مربوط به سنوات گذشته است که بعضاً به دلیل گذشت زمان مخدوش شده‌اند.

اظهارات مدیر روابط عمومی شهردای منطقه ۱۶ تهران درحالی است که در تابلو‌ها تنها عنوان «شهید» به مرور زمان مخدوش شده و مابقی تابلو صدمه‌ای ندیده است!

همچنین این ادعا در حالی مطرح می‌شود که واژه «شهید» در تمام تابلو‌های شهری، قبل از نام کوچک شهید درج می‌شود و در صورتی که واژه «شهید» مخدوش شده باشد، باید بین واژه «کوچه» و نام شهید به اندازه یک عبارت فاصله باشد.

حذف واژه «شهید» از تابلوهای شهری

از طرفی دیگر مدیر روابط عمومی شهردای منطقه ۱۶ تهران درحالی می‌گوید که عنوان «شهید» بعضاً به دلیل گذشت زمان مخدوش شده که رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در گفت‌وگو با رسانه‌ها دلیل حذف واژه شهید را اشتباه پیمانکار عنوان کرده است!

عذرخواهی شهردار تهران

سرانجام بعد از چند روز از انتشار اخبار حذف واژه «شهید» از تابلو‌های شهری، «پیروز حناچی» شهردار تهران در گفت‌وگویی، با بیان این‌که شهدا افتخار ما و افتخار همه ایرانیان هستند و هر کسی هر کاری می‌توانسته در زمان دفاع مقدس انجام داده است، اظهار داشت: من یک توصیه‌ای هم به برخی رفقا و دوستان می‌کنم؛ در سیره امامان و پیامبر گرامی آمده است که وقتی فردی مراجعه می‌کرد و به گناه اقرار می‌کرد، حضرت رسول نشنیده می‌گرفتند و به فرد می‌گفتند برو. توصیه من این است که برخی دوستان و رفقا این خصلت‌ها را یاد بگیرند. تمام همکاران ما در شهرداری تهران بسیج هستند، سامانه ۱۳۷ هم مامور شده تا گزارشات را بررسی کنند و اصلاحات انجام شود.

«آتش به اختیار» جوانان تحت عنوان پویش «نشان ابدی»

بعد از این‌که اخبار حذف واژه «شهید» از تابلو‌های شهری منتشر و مشخص شد که این اقدام تنها مربوط به منطقه «یک» نبوده است، عده‌ای از جوانان دغدغه‌مند تصمیم گرفتند تا در یک اقدام «آتش به اختیار»، واژه «شهید» را دوباره به تابلو‌ها برگردانند. در همین راستا پویش «نشان ابدی» در فضای مجازی شکل گرفت و تعداد زیادی از کوچه‌ها و خیابان‌ها در مناطق مختلف تهران اصلاح، و قرار بر این شد تا هرکسی کوچه‌ای را می‌شناسد که واژه مقدس «شهید» از نام آن حذف شده است، آن کوچه را معرفی کند تا جوانان انقلابی نسبت به اصلاح آن اقدام کنند؛ البته گزارش رسانه‌ها حاکی از آن است که عده‌ای از جوانان در شهر «تبریز» نیز با تهیه شبرنگ‌هایی، به نوشتن عبارت «شهید» در تابلو سرکوچه‌ها و محلات اقدام کرده‌اند.

اعتراض پدر شهید «محمد (ناصر) فرجی» به حذف واژه «شهید» از تابلوهای شهری

حمله به پویش «نشان ابدی»

بعد از اقدام انقلابی و «آتش به اختیار» جمعی از جوانان در راستای بازگردادن واژه «شهید» به نام کوچه‌ها و خیابان‌ها که خانواده‌های معظم شهدا نیز با آن‌ها همراه شده‌اند، مسئولان شهرداری تهران که پیش‌تر به اشتباه خود در حذف واژه «شهید» از تابلو‌های شهری اعتراف کرده‌اند، این اقدام فرهنگی را «شانتاژ سیاسی و تحریف ماجرا» عنوان کردند.

در همین راستا، «غلامحسین محمدی» رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در گفت‌وگو با رسانه‌ها با بیان این‌که اتفاق سهوی عدم ثبت کلمه «شهید» در چند تابلوی شهری متاسفانه سیاسی شده و به مستمسکی برای برخی افراد تبدیل شده است، گفت: متاسفانه در هفته قبل شاهد شهیدسازی برخی افراد بودیم به گونه‌ای که کلیپی منتشر شد مبنی بر این‌که یک نفر با برچسب نسبت به ثبت کلمه «شهید» در تابلوی خیابان «نمازی» و «معزی» در منطقه ۱۲ اقدام می‌کند و این در حالی است که طبق استعلامی که از بنیاد شهید دریافت کردیم متوجه شدیم که این دو نفر شهید نبودند و عده‌ای به صورت خودجوش کلمه «شهید» را به تابلوی معبر «نمازی» و «معزی» اضافه کردند.

همچنین شهردار تهران نیز در واکنشی که به موضوع حذف واژه «شهید» از تابلو‌های شهری نشان داد و در این‌باره عذرخواهی کرد، در واکنش به اعتراض‌های منتقدان و اقداماتی که توسط جوانان در راستای اصلاح این اشتباه صورت گرفته است، گفت: به نظر می‌رسد که برخی از افرادی که امروز در خصوص حذف نام شهید سخنانی می‌گویند و یا اعتراضی می‌کنند، فکر احترام به نام شهدا و گرامی‌داشت یاد آن‌ها نیستند و دنبال مسائل دیگری هستند.

ماجرای تابلوهای «نمازی» و «معزی»

شهرداری تهران در مواجهه با پویش «نشان ابدی» بیکار ننشسته و اقدام به انتشار یک فیلم کوتاه علیه اقدام ارزشی جوانان در بازگرداندن واژه «شهید» به تابلو‌های شهری کرد. در این کلیپ، «رستگار» دبیر شورایاری محله «سیروس» تهران مدعی می‌شود که کوچه‌های «نمازی» و «معزی» واقع در منطقه ۱۲، که واژه «شهید» توسط جوانان انقلابی به آن اضافه شده است، به نام هیچ شهید والامقامی نیست.

همچنین در این راستا نیز تصویر نامه‌ای منتشر شد که در آن بنیاد شهید در پاسخ به نامه شهرداری منطقه ۱۲ گفته است؛ شهیدانی به‌نام «نمازی» و «معزی» در سیستم بنیاد شهید ثبت نشده‌اند.

حال اگرچه ممکن است که در اضافه کردن واژه «شهید» به تابلو‌های کوچه‌های «نمازی» و «معزی» در منطقه ۱۲ نیز اشتباهی از سوی جوانان صورت گرفته باشد؛ اما مسئولان شهرداری تهران چگونه می‌توانند از کنار تعداد زیاد کوچه‌هایی که واژه مقدس «شهید» از آن حذف شده است به راحتی بگذرند و با بزرگ نشان دادن موضوع تابلو‌های کوچه‌های «نمازی» و «معزی»، از پاسخگویی به اشتباه بزرگ شهرداری تهران فرار روبه‌جلو کنند. این در حالی است طبق بررسی‌های صورت گرفته توسط خبرنگار دفاع‌پرس، جوانان انقلابی به درخواست یکی از مخاطبان شبکه‌های اجتماعی مبنی بر این‌که کوچه‌های «نمازی» و «معزی» به نام دو شهید والامقام است، اقدام به نصب برچسب «شهید» برروی تابلو‌های آن‌ها کرده‌اند و بعد از آن بود که ماجرای این دو کوچه، موضوعی برای انحراف مطالبه‌گری اصلی از شهرداری تهران تبدیل و فیلم کوتاهی نیز در این‌باره ساخته شد.

حذف واژه «شهید» از تابلوهای شهری

تابلوهای زیادی از نام شهدا که توسط پویش «نشان ابدی» واژه «شهید» به آن اضافه شده است

فریب دادن مردم و خانواده‌های شهدا

همچنین شهرداری تهران در فیلم کوتاهی که علیه اقدام ارزشی جوانان در بازگرداندن واژه «شهید» به تابلوهای شهری ساخته است، مدعی شده است که کوچه شهید «جواد عباسی» مزین به واژه «شهید» است و با نشان دادن تابلوهای دیوارکوب، می‌خواهد ادعای خود را به اثبات برساند؛ اما در ادامه وقتی دوربین به تابلوی سر کوچه می‌رسد، فیلم برش می‌خورد و نشان نمی‌دهد که واژه «شهید» در تابلوی سر کوچه از ابتدای نام شهید والامقام «جواد عباسی» حذف شده است! که این موضوع نیز مصداق فریب دادن مردم و خانواده‌های شهداست.

اعضای پویش «نشان ابدی» در حال اصلاح تابلوی مزین به نام شهید «جواد عباسی» در منطقه 12 تهران که در کلیپ شهرداری ادعا شده واژه شهید از تابلوی این کوچه حذف نشده است

 

شهرداری تهران باید رسما عذرخواهی کند

اگرچه که شهردار تهران تلویحا در رابطه با حذف واژه «شهید» از تابلو‌های شهری عذرخواهی کرده است؛ اما این عذرخواهی با حمله به منتقدان و دلسوزان فرهنگ ایثار و شهادت که خانواده‌های شهدا نیز جزوی از آن‌ها هستند، همراه بوده است و از طرفی نیز با توجه به این‌که مسئولان شهرداری تهران، سهل‌انگاری پیمانکار تابلوهای شهری را علت این موضوع دانسته‌اند؛ بنابراین لازم است تا شهرداری تهران که وظیفه داشت نظارت‌های کافی را در خصوص پیمانکار خاطی داشته باشد، طی بیانیه‌ای به صورت صریح از ملت شهیدپرور ایران خصوصا خانواده‌های شهدا عذرخواهی کند.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار