یادداشت/

توسعه دیپلماسی دفاعی در سایه افزایش توان دفاعی

سفر‌های رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به کشورهای منطقه در راستای توسعه دیپلماسی دفاعی به موازات افزایش توان دفاعی و به‌روزرسانی سامانه‌ها و تجهیزات دفاعی کشور صورت می‌گیرد که این سفرها نتایج خوبی در پی داشته است.
کد خبر: ۳۶۱۷۹۵
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۵ - 16September 2019

توسعه دیپلماسی دفاعی در سایه افزایش توان دفاعیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- سیروس فتح‌اله‌ اتی‌کندی؛ سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح چهارشنبه هفته گذشته به دعوت همتای چینی خود «لی شو چنگ» در رأس هیاتی بلندپایه به چین سفر کرد؛ این ششمین سفر سرلشکر باقری به کشور‌های منطقه از سال 1396 تاکنون است؛ سفر‌هایی که به‌طور منظم به موازات افزایش توان دفاعی و به‌روزرسانی سامانه‌ها و تجهیزات دفاعی کشور صورت می‌گیرد.

به نظر می‌رسد تا زمانی‌که تهدیدات فرامنطقه‌ای وجود داشته باشد، کمپین دفاعی و امنیتی کشور‌های منطقه نیز روز به روز گسترش پیدا می‌کند.

توسعه همکاری‌ها و مناسبات دفاعی، همکاری‌های مشترک مرزی، مبارزه با تروریسم، مبارزه با مواد مخدر و قاچاق و همچنین تحولات منطقه‌ای از مهم‌ترین محور‌های گفت‌وگوی سرلشکر باقری در سفر‌های خارجی و دیدار با همتایان خود بوده است.

بر اساس این گزارش، سرلشکر باقری در سفر به چین نیز با مقامات راهبردی چین به رایزنی‌های امنیتی و نظامی پرداخت و ضمن برگزاری جلسات کارشناسی از مراکز صنعتی و علمی چین بازدید و در جمع نخبگان علمی و نظامی دانشگاه عالی دفاع ملی چین سخنرانی کرد.

تحلیلگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بر این باورند که جمهوری اسلامی ایران و خلق چین در دهه ۸۰ میلادی همکاری‌های نظامی رو به رشدی داشتند؛ اما تصویب قطعنامه 1929 در سال 2010 و ممنوعیت فروش بسیاری از سلاح‌ها به ایران باعث شد که همکاری‌های نظامی چین با ایران تقریباً به‌طور کامل از بین برود. چینی‌ها تا زمان تصویب برجام مجبور بودند سیاست‌های امنیتی خود در قبال ایران را در چارچوب محدودیت‌های کاخ سفید تنظیم کنند؛ ولی سیاست‌های خصمانه کاخ سفید علیه این کشور باعث شد که پکن راهبرد و موضع خود در قبال ایران را تغییر دهد و به این نکته نیز پی ببرد که ایران یکی از بهترین گزینه‌ها برای همکاری‌های امنیتی مشترک و تأمین امنیت انرژی در خلیج فارس است. علاوه بر این، چینی‌ها به خوبی درک کرده‌اند که ناامنی در خلیج فارس منافع آن‌ها را به خطر می‌اندازد؛ بر همین اساس آن‌ها تلاش می‌کنند با حضور نیروی دریایی خود در خلیج فارس از اتکا به ائتلاف آمریکایی خودداری کنند؛ بنابراین استقبال پکن از طرح «امنیت گروهی روسیه در خلیج فارس» را می‌توان در این راستا تعریف کرد.

علاوه بر این، نگاه چین نسبت به سوریه به نگاه ایران و روسیه نزدیک است؛ آن‌ها از سال 1394 متوجه خطرات امنیتی بی‌ثبات‌ساز ائتلاف غربی در سوریه شدند و به صورت پیوسته از برقراری ثبات با رویکرد ایران و روسیه حمایت می‌کنند. سال گذشته نیز چین از آمادگی برای اعزام نیرو به منظور برقراری امنیت و ثبات در ادلب خبر داد و همچنان نگران ظهور دوباره تروریسم است.

انتقال داعش از غرب آسیا به شرق آسیا (افغانستان) نیز تهدیدی بالقوه برای امنیت چین است؛ بنابراین پکن تلاش می‌کند که با همکاری ایران، پاکستان و روسیه، از گسترش نا امنی در افغانستان جلوگیری کند.

بر همین اساس در جریان سفر سرلشکر باقری به چین، هماهنگی‌های لازم انجام شد تا در آینده نزدیک رزمایش مشترکی بین ایران، روسیه و جمهوری خلق چین در شمال اقیانوس هند برگزار شود.

در پایان باید گفت: تا زمانی که تهدیدات فرامنطقه‌ای در خاورمیانه و شرق آسیا وجود داشته باشد، همکاری‌های امنیتی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار