یادداشت/

نقش و جایگاه ایران در امنیت خلیج فارس

به اعتراف مقامات غربی و آمریکایی ایران در خلیج فارس به عنوان یکی از بازیگران قدرتمند منطقه‌ای تبدیل شده است.
کد خبر: ۳۶۱۹۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۸ - 17September 2019

جایگاه ایران در امنیت منطقه خلیج فارسگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- محمود فهیمی؛ امروزه آن چیزی که جایگاه و نقش ایران را نسبت به همسایگان جنوبی خود متمایز می‌سازد، نه‌تنها برتری نظامی و جمعیت این کشور است، بلکه هزار و 278 کیلومترمربع از کرانه‌های شمالی خلیج فارس و بخشی از سواحل باختری اقیانوس هند، ۷۶۲ کیلومترمربع طول سواحل ایران در سواحل دریای عمان و حساس‌ترین، راهبردی‌ترین و سوق‌الجیشی‌ترین جزایر واقع در خلیج فارس در اختیار دارد.

زنجیره جزایر قوسی دفاعی ایران شامل جزیره هرمز، لارک، قشم، هنگام، تنب بزرگ و کوچک و بوموسی به عنوان برگ برنده از لحاظ راهبردی و سوق‌الجیشی است که به ایران در خلیج فارس نقش برتر و بالاتری می‌بخشد و موجب برتری ایران در خلیج فارس از لحاظ نظامی و امنیتی می‌شود.

این موقعیت می‌تواند برای جمهوری اسلامی ایران بازدارندگی به همراه آورد به اعتراف مقامات غربی و آمریکایی ایران در خلیج فارس به عنوان یکی از بازیگران قدرتمند منطقه‌ای تبدیل شده است و به ادعای آنان ایران تنها کشور منطقه غرب آسیا و خلیج فارس است که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی به‌طور دقیق بعد از پایان جنگ تحمیلی، توانسته است قدرت منطقه‌ای خود را با نفوذ در مناطق پیرامون خود یعنی دریای عمان، اقیانوس هند، دریای عرب و تنگه باب المندب افزایش دهد. این یکی از موضوعاتی است که سبب نگرانی آمریکا، رژیم سعودی و صهیونیستی شده است.

ایران بعد از جنگ 2003 و اشغال عراق توسط آمریکا و پیروزی حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه نفوذ خود را در مناطق پیرامونی‌اش از افزایش داد و حکام عرب وابسته به آمریکا و غرب از این موضوع بیمناک شدند و به دنبال ضربه زدن و ناامن ساختن مناطق نفوذ ایران بوده‌اند.

جنگ داخلی در سوریه، حمایت از گروهک تروریستی داعش در عراق و سوریه و جنگ یمن قسمتی از تحت فشار قرار دادن قدرت پیرامونی جمهوری اسلامی ایران است.

جمهوری اسلامی ایران در مثلث استراتژیک اقیانوس هند، دریای سرخ و خلیج فارس نقش حیاتی را ایفا می‌کند؛ زیرا تنها کشوری است که می‌تواند از موقعیت بحری و بری خود برای اتصال شمال به جنوب استفاده کند؛ لذا قدرت‌های بیگانه و سلطه‌جو از دیرباز به دنبال کمرنگ کردن این نقش و تضعیف جایگاه ایران در منطقه غرب آسیا و خلیج فارس بوده‌اند. مداخلات سیاسی و نظامی آنان در منطقه سیاست تفرقه افکنانه بین اقوام و مذاهب، تسلط بر منابع انرژی از اقدامات آنان تاکنون بوده است.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار