عماد نجار:

حمله پهپادی یمنی‌ها اقتصاد جهان را تکان داد

کارشناس مسائل سیاسی گفت: هریک از پهپاد‌های یمنی از ۱۵۰ دلار تا پیشرفته‌ترین آن‌ها که نزدیک ۱۵ هزار دلار هزینه در بر دارد؛ یمن با چنین هزینه اندکی در زمینه تولید پهپاد، اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار داد.
کد خبر: ۳۶۲۰۷۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲ - 17September 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، برنامه «گفت‌وگوی سیاسی» با موضوع (بررسی و تحلیل عملیات گسترده پهپادی یمنی‌ها و پیامد‌های آن برای آل‌سعود) با حضور عماد نجار، کارشناس مسایل سیاسی و بین‌الملل روانه آنتن شبکه رادیو گفت‌وگو شد.

عماد نجار در این برنامه اظهار داشت: حمله پهپادی یمنی‌ها به عربستان سعودی یک هشدار جدی برای توقف اقدامات تجاوزگرانه به یمن است. در این حمله سیستم بازدارنده و تجهیزات سعودی‌ها کارآیی درستی از خود نشان نداد، علی‌رغم هزینه‌های زیادی که درباره تجهیزات و تسلیحات سعودی‌ها مطرح است. از طرفی عدم جواب سعودی‌ها به عملیات پهپادی یمنی‌ها ناکارآمدی سامانه دفاعی، هوایی و زمینی را نشان می‌دهد.

وی افزود: عربستان جزو نخستین کشور‌هایی است که هزینه نظامی آن در خرید تسلیحات نظامی بالاست و بخشی از بیماری اقتصادی آمریکا را رژیم آل‌سعود با خرید تسلیحات درمان کرد و با خرید تسلیحات بلااستفاده میلیون‌ها دلار برای آمریکا درآمد به وجود آورد. اگرچه نیاز است اطلاعاتی درباره پهپاد‌های رو به پیشرفتی که در یمن استفاده می‌شود، ارائه کنیم. برخلاف این‌که شایعاتی شنیده می‌شود که پهپاد‌ها از سوی بعضی کشور‌ها به یمن ارسال می‌شود، چنین نیست، بلکه ما تکنولوژی پهپاد را به آن دادیم نه خود پهپاد. بهای هر کدام از این پهپاد‌ها از ۱۵۰ دلار شروع می‌شود تا پیشرفته‌ترین آن‌ها که نزدیک ۱۵ هزار دلار هزینه در بر می‌گیرد.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: با چنین هزینه اندکی در زمینه تولید پهپاد‌های یمنی، اقتصاد جهانی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در این میان بن سلمان قصد داشت، برای اجرای سند ۲۰۳۰ بخشی از سهام آرامکو را در بازار جهانی به فروش برساند، حال با چنین اتفاقی، بهای سهام آرامکو به شدت افت پیدا خواهد کرد و از طرفی کسی حاضر نیست، سهام آرامکو را خریداری کند. از طرفی اگر بخواهیم به سامانه دفاعی آل‌سعود نگاه کنیم، دو سامانه بسیار پیشرفته پاتریوت و هاک را در اختیار دارد، بهترین سامانه‌های ضدموشکی را خریداری کرده و در کنار آن می‌دانیم پنج سیستم آواکس آمریکایی همواره سیستم هوایی عربستان را رصد می‌کند.

عماد نجار گفت: با تمام تدابیر امنیتی که آل‌سعود از آن برخودار است و فاصله که وجود داشته، ۱۰ پهپاد از یمن بلند شده و ۱۰ هدف خودش را مورد اصابت قرار داده است. شواهد و مسائلی که درباره حمل یمن در برابر آل سعود کاملا مجهز شکل گرفته است، باید ما را یاد الگوی مقاومت در منطقه بیندازد که مبدع این الگو، جمهوری‌اسلامی بوده و اقداماتی که صورت گرفت، باعث شد کشور‌های محور مقاومت بتوانند در برابر برخی کشور‌های متحد منطقه‌ای آمریکا که کاملا مجهز هستند، نه تنها ایستادگی کنند، بلکه خسارات جدی به آن‌ها وارد کنند.

وی افزود: در حال حاضر پنج سال است که یمنی‌ها تحت فشار هستند و جنگی به آن‌ها تحمیل شده و جمهوری‌اسلامی نیز هشت سال جنگ تحمیلی را در برابر حزب بعث دفاع کرد، این دو جنگ چند نکته مشترک داشتند، تحمیلی بودن هر دو جنگ، درآمد پایین و نیروی انسانی کمتر در هر دو مشابه بود در مقابل کشوری مثل امارات و عربستان که به تسلیحات روز تجهیز بودند، ایستادگی کردند و به مرور تسلیحات نظامی یمن با کمک محور مقاومت پیشرفت کرد که در جنگ تحمیلی ارتقای تجهیزات نظامی جمهوری اسلامی را در برابر حزب بعث پیروز کرد و در یمن نیز روند پیروزی قابل مشاهده است. این روند برای ملت یمن و انصارالله یک روند رو به رشد و پیروزی‌آفرین خواهد بود، هم به دلیل روند نظامی و دفاعی که در پیش گرفتند و هم به علت مسائل اعتقادی و ایدئولوژی که الگو گرفته از تقابل دو نوع اسلام است؛ اسلام ناب محمدی و اسلام وهابی.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار