غلامی:

ایران رتبه ۱۵ رشد علمی جهان را دارد/ جامعه محوری آینده آموزش عالی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ایران از نظر رشد علمی در جهان بین رتبه ۱۵ و ۱۶ است و باید این رشد علمی را حفظ کنیم.
کد خبر: ۳۶۲۱۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۳ - 17September 2019

ایران رتبه ۱۵ رشد علمی جهان را دارد/ جامعه محوری آینده آموزش عالیبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «منصور غلامی» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز در جلسه شورای اداری استان مازندران به وضعیت جامعه دانشگاهی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: قبل از انقلاب از نظر نیروهای کارشناسی وابسته به کشورهای دیگر بودیم و پزشکان و مستشاران و غیره خارجی بود و از یافته‌های علمی دیگر کشورها استفاده می‌کردیم.

وی افزود: به دلیل ماهیت انقلاب اسلامی و اراده‌ای که برای استقلال داشتیم از خدمات و مشاوره فنی و مهندسی خارجی بی‌نیاز شدیم و دانشگاه‌ها خلاء موجود را پرکردند و اکثریت مدیران در داخل کشور تربیت می‌شوند و فارغ التحصیلان داخلی هستند.

غلامی ادامه داد: دانشگاه‌های ما با همه کم و کاستی‌های موجود به کشور خدمت کرده‌اند اما به دلایلی هنوز نتوانستیم بخشی از فارغ التحصیلان را جذب کنیم و با این مشکل روبرو هستیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تقدیر از حمایت‌های مسئولان مازندران به تاریخچه آموزش عالی کشور در بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: دهه اول بعد از انقلاب وظیفه تامین و تقویت نیروی انسانی کشور را داشتیم و این هدف محقق شده است.

غلامی یادآور شد: بسیاری از دانشمندان در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها مشغول علم آموزی و تولید علم هستند و باید از این سرمایه برای پیشرفت علمی استفاده کنیم.

وی گفت: دانشگاه‌ها در دهه دوم و سوم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عرصه تولید علم ورود پیدا کردند و جایگاه رشد علمی کشور در علوم بین ۱۵ تا ۱۶ در جهان است و این جایگاه از عالم پروربودن منتج شده است.

وزیر علوم با اشاره به پیشرفت‌های علمی ایران در جهان عنوان کرد: در دهه بعد از انقلاب اسلامی، رویکرد بهره‌برداری از دانش و فناوری‌های علمی مبتنی بر تولیدات داخلی است و در زمینه‌های مختلف متکی به دانش دانشمندان منطقه خود هستیم.

غلامی با اشاره به وجود ۱۹۷ مرکز رشد، ۴۳ پارک علم و فناوری در کشور که در منطقه و آسیای غربی نمونه هستند، افزود: اشتغال ایجاد شده در شرکت‌های دانش بنیان در کشور قابل توجه است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اظهار اینکه به بخش دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین ورود پیدا کردیم، تصریح کرد: در زمان گذشته تعاملات بین دانشگاه‌ها و سازمان‌ها کم بود اما در ۱۰ سال گذشته این رویکردها عوض شده است و اکنون قرارداهای بسیار بزرگی با محیط زیست، نفت در بخش اکتشاف و استخراج داریم.

وی با بیان اینکه سال قبل شش قرارداد با وزارت نفت داشتیم که سه تا چهار قرارداد بین دانشگاه‌های استانی با وزارت نفت بوده است، گفت: دانشگاه علوم کشاورزی ساری سه قرارداد مهم و بزرگ را در حوزه کشاورزی منعقد کرده است.

وزیر علوم همچنین با اظهار اینکه بخشی از قراردادهای پژوهشی با صنایع دفاعی منعقد شده است، گفت: باید به طور جدی با دستگاه‌های اجرایی وارد مذاکره شد.

وی از تعریف میز عرضه نیازهای دستگاه‌های اجرایی و نهادها در نمایشگاه هفته پژوهش خبر داد و گفت: 110 نیاز از سوی دستگاه‌های اجرایی ارائه شد و 11 قرارداد در نمایشگاه منعقد شده است.

غلامی با بیان اینکه جهان بر مبنای علم و دانش مدیریت می‌شود، گفت: نمی‌توانیم فارغ از دانش روز در عرصه مدیریتی موفق باشیم و باید از ظرفیت مشاوران و دانشگاه استفاده کنیم و آینده آموزش عالی کشور باید به سمت ارتباط وسیع‌تر با جامعه پیش رود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها