شهدایی که نخبگی را در دفاع از وطن یافتند

شهدایی که به واسطه کسب رتبه‌های علمی به شهدای نخبه معروف شده‌اند کمتر در طول سالیان پس از جنگ مورد توجه واقع شده‌اند که این گزارش بر آن شده است تا نگاهی به زندگی تنی چند از این شهدای عزیز بیاندازد.
کد خبر: ۳۶۲۲۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳ - 24September 2019

هفته دفاع مقدس/ شهدای نخبه با چه منطقی به جبهه رفتند؟به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌‎پرس، از نقاط قوت دفاع مقدس هشت ساله ایران در مقابل رژیم صدام حضور اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان در میدان‌ جنگ بود، جوانانی که با دست کشیدن از آمال و آرزوهای جوانی خویش برای هدفی بزرگ‌تر به دل دشمن زدند تا اجازه دست‌درازی به میهن را از آنان بگیرند.

در بین جوانانی که داوطلب حضور در صحنه نبرد می‎شدند از دانش‌آموزان و دانشجویان در رشته‌های مختلف تا کارمند و کارگر و نخبه علمی به چشم می‌خورد. آنچه که واضح و مشخص است این است که میدان جنگ برای رزمندگان کلاس درسی بود که به بالندگی معنوی و روحی آنان کمک می‌کرد، این نوع نگاه به جبهه باعث می‎شد تا دانشجویان زیادی با رها کردن درس و دانشگاه راهی را انتخاب کنند که به جبهه و جنگ و در نهایت جانبازی و یا شهادت و اسارت ختم می‌شد. آنها شجاعانه و با آگاهی از وضعیت کشور تنها برای انجام تکلیف در برهه‌ای از زمان عرصه علم و تحصیل را رها کردند تا در صحنه مهم دیگری نقش‌آفرین باشند.

شهدای نخبه و شهدای دانشجو اگرچه اقلیتی نه‌چندان کوچک از جامعه بزرگ رزمندگان و شهیدان دوران دفاع مقدس هستند اما حضور اثربخش آنان در صحنه جنگ، خود گویای هزاران نکته است که چگونه جوانی که در جایگاه خوبی از علم و دانش قرار داشته و آینده درخشان در پیش رو دارد، به یکباره از همه چیز دست شسته و راهی جبهه می‌شود؟ چگونه این راه، جوان مومن و نخبه کشور را به خود جذب کرده است؟ اینها سوالاتی است که شاید با دیدن تصویر و یا شنیدن نام و نشانی از شهدای نخبه به ذهن هر انسانی خطور کند.

در این خصوص خبرگزاری دفاع مقدس با برگزاری میزگردی با حضور چهار تن از خانواده شهدای نخبه ضمن ادای احترام به ساحت مقدس این قشر از شهدای دفاع مقدس در صدد یافتن پاسخ این دست پرسش‌ها برآمد.

در این میزگرد خانواده شهیدان محسن وزوایی، اصغر شعله‌ور، احمدرضا احدی و شهیدان رضا و سعید شعبان‌قُهرودی به بیان ویژگی‌هایی از شهیدان خود و پاسخ به پرسش های‌ مطرح شده پرداختند.

شهید محسن وزوایی از دانشجویان پیرو خط امام و دانشجوی رشته شیمی دانشگاه صنعتی شریف بود. وی با وجود تصمیم برای ادامه تحصیل در آمریکا در ایران ماند و با آغاز جنگ تحمیلی به عضویت سپاه پاسداران درآمد و درمدت کوتاهی فرمانده گردان نهم سپاه و سپس گردان حبیب ابن مظاهر در لشکر 27 محمد رسول‌الله (ص) شد. وی به واسطه حضور در جبهه کردستان بارها مجروح شد با این وجود پس از بهبودی بار دیگر به میدان‌ نبرد رفت و مدتی بعد مسوولیت تشکیل لشکر 10 سیدالشهدا (ع) به وی محول شد. وزوایی در 10 اردیبهشت سال 1361 در جریان عملیات بیت‌المقدس به شهادت رسید.

شهید اصغر شعله‌ور متولد سال 1329 زمان پیروزی انقلاب اسلامی در آمریکا مشغول به تحصیل بود و در این کشور با پیوستن به انجمن‌های دانشجویی مسلمان فعالیت‌های انقلابی ضد حکومت شاهنشاهی و ضد امپریالیستی را دنبال می‌کرد. با شروع جنگ تحمیلی با رها کردن درس، خود را به ایران رساند و در همان ماه‌های ابتدایی جنگ به نیروهای فداییان اسلام پیوست تا اینکه نهایتا در سال 1359 مورد اصابت ترکش دشمن قرار گرفت و به شهادت رسید.

شهید احمدرضا احدی رتبه یک کنکور سال 1364 و دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه شهید بهشتی متولد سال 1345 در شهر اهواز بود که در عملیات کربلای 5 به شهادت رسید.

شهیدان رضا و سعید شعبان‌قُهرودی هر دو از دانشجویان رشته پزشکی بودند. رضا متولد سال 1342 در سال 1362 در عملیات والفجر مقدماتی به شهادت رسید و سعید شعبان‌قُهرودی متولد سال 1344 در عملیات کربلای 4 در سال 1344 به شهادت رسید.

مشروح این میزگرد و گفت‌وگو با خانواده شهدای نخبه در قالب چند شماره در هفته دفاع مقدس منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار