دومین دور رایزنی عراقچی، روانچی و شرمن در ژنو آغاز شد

دومین دور رایزنی‌های معاونان وزرای امور خارجه ایران و آمریکا درباره راه‌حل جامع هسته‌ای در ژنو آغاز شد.
کد خبر: ۳۶۲۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۹ - 16December 2014

دومین دور رایزنی عراقچی، روانچی و شرمن در ژنو آغاز شد

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، دومین دور رایزنیهای معاونان وزرای امور خارجه ایران و آمریکا درباره راهحل جامع هستهای در ژنو آغاز شد.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان محمدجواد ظریف و وندی شرمن قائم مقام موقت و معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا روز گذشته به همراه کارشناسان دو کشور جمعا شش ساعت بر سر میز مذاکره در خصوص دستیابی به راهحل جامع هستهای به گفتوگو نشستند و آنگونه که سید عباس عراقچی عنوان کرد راجع به همه موضوعات گفتوگو شد.

سید عباس عراقچی پس از این گفتوگوها با بیان اینکه در موقعیتی نیستیم که مذاکرات را قضاوت کنیم، گفت: فضای جلسات بسیار خوب است، اما در اینکه به راهحل برسیم هنوز فاصله وجود دارد. تقریبا درباره همه مسائلی که مطرح است به خصوص بحث تحریمها بحثهای مفصلی هم در سطح معاونان و هم در سطح کارشناسی صورت گرفت.

عراقچی عنوان کرد: به دلیل آنکه بحثها خیلی جزیی و خیلی ریز شده است در برخی از موارد راهحلهایی وجود دارد و در بعضی از مراحل هنوز باید بیشتر تلاش و بحث شود.

لازم به ذکر است عصر امروز نیز گفتوگوهای دوجانبه با بقیه اعضای 1+5 از جمله فرانسویها برگزار و فردا -چهارشنبه- نیز دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 پس از تمدید هفت ماه و هفت روزه توافقنامه ژنو در سطح معاونان برگزار خواهد شد.

پس از آنکه وزرای خارجه ایران و شش کشور (آمریکا، فرانسه، روسیه، چین، انگلستان و آلمان) به همراه کاترین اشتون مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سوم آذر ماه سال گذشته 1392 بر سر برنامه هستهای ایران به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» دست یافتند و این توافقنامه سیام دی ماه همان سال وارد مرحله اجرا شد، گفتوگوها برای رسیدن به راهحل جامع هستهای از بهمن ماه در شهر وین آغاز و هیأتهای مذاکره کننده ایران و شش کشور 10 دور در این زمینه به مذاکره پرداختند و شهر وین میزبان هشت دور مذاکره بود و یک دور در نیویورک و یک دور نیز در مسقط برگزار شد.

در ششمین دور مذاکرات جامع هستهای که تیر ماه و در پایان شش ماه گام اول توافقنامه ژنو برگزار شد پس از آنکه طرفین به این نتیجه رسیدند که به دلیل اختلافات عمده بر سر غنی سازی و شیوه رفع تحریمها حصول توافق امکانپذیر نیست این مذاکرات را برای چهار ماه دیگر تمدید کردند و سوم آذر ماه سال جاری زمان پایان این ضرب الاجل چهار ماهه بود.

هیأتهای مذاکره کننده ایران و شش کشور در دهمین دور مذاکرات که از 27 آبان ماه سالجاری در شهر وین آغاز شد رایزنیهای گستردهای را انجام دادند ولی به علت کم بودن زمان و اختلافات موجود، توافقی حاصل نشد و طرفین با صدور بیانیهای در وین توافق کردند که توافقنامه ژنو را برای هفت ماه و هفت روز دیگر (تا 9 تیرماه سال 1394) تمدید و طی چهار ماه آینده در راستای حصول توافق کلی به رایزنی و گفتوگو بپردازند.

شهر ژنو پیش از این نیز دو بار میزبان رایزنیهای دوجانبه معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا و یک دور مذاکرات سه جانبه با حضور هلگا اشمیت معاون وقت کاترین اشتون پس از توافقنامه ژنو بوده است.

عراقچی، روانچی، برنز و شرمن 13 و 14 شهریور ماه 1393 در ژنو به مدت 12 ساعت و نیم به گفتوگو نشستند. کارشناسان دو طرف نیز جمعا هشت ساعت طی این دو روز گفتوگو کردند.

معاونان ظریف و کری 16 مرداد ماه سالجاری نیز به مدت چهار ساعت در شهر ژنو بر سر یک میز به گفتوگو نشستند و عراقچی در پایان، این مذاکرات را خوب و مفید خواند.

19 خرداد ماه و پیش از پنجمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 درباره راهحل جامع هستهای، نیز عراقچی، روانچی و ویلیام برنز و وندی شرمن با حضور هلگا اشمیت در شهر ژنو بر سر یک میز به رایزنی پرداختند که 2 روز به طول انجامید و دو طرف جمعا 12 ساعت گفتوگو کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها