یادداشت/ حامد افروغ

«دفاع مقدس» آیینه تمام‌نمای بالندگی ملت ایران

هفته دفاع مقدس مانند آیینه‌ای تمام‌نما جلوه‌گاه روح بلند و بزرگ ملتی است که با نمایش قدرتش در برابر مشکلات و مصائب زندگی، تاریخ را متوجه خود کرده است.
کد خبر: ۳۶۲۵۴۹
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۰ - 21September 2019

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس‌ـ حامد افروغ؛ حافظه تاریخی یکی از مباحثی است که بزرگان و خردمندان هر قوم در تلاشند تا آن را در ذهن و افواه آحاد جامعه خود تثبیت کنند تا ملت از روشنی وقایع تاریخی برای دیدن پیش پای خود بهره ببرد.

حافظه تاریخی اعم از تلخ و شیرینش یکی از غنی‌ترین منابع برای مشورت‌دهی به ملت‌هاست تا از یک سوراخ دوبار گزیده نشوند و همواره به بصیرت و بینش مسلح باشند. در این میان از تلخ‌کامی‌ها که بگذریم، ذکر و یاد رشادت‌ها، شهامت‌ها و بزرگی کردن‌های هر ملتی علاوه بر اینکه باعث حفظ و بالندگی حس عزت نفس و احترام‌به‌خود می‌شود، برای نسل‌های جدید هم تاییدی بر راه و روش نیاکان شده و لقمه آماده‌ای را برایشان مهیا می‌کند.

حافظه تاریخی ملت ایران هم پر است از فراز و نشیب‌هایی که پرداختن به هر کدام می‌تواند هزاران صفحه کتاب را پر کند و تحلیل‌ها و تفسیرها را به خود متوجه سازد؛ اما در پیش پا، هفته‌ای میهمان ایرانیان می‌شود که اقیانوسی به عمق یک اقیانوس است، پر از خاطرات تلخ و شیرین از رشادت‌ها، پایمردی‌ها، ازخودگذشتگی‌ها و سرفرازی‌های ملتی که به جرات، گل سرسبد ملتهای مظلوم عالم است.

هفته دفاع مقدس که چونان مشکاتی، از نور ناب شهیدانش درخشان است، برای بار دیگر از راه می‌رسد تا برای برخی تلنگر و برای برخی یادآوری باشد از بازخوانی هویت ملتی که در طول تاریخ در برابر طوفان‌های بسیاری کمر خم کرد اما نشکست. ملتی که به سبب ذات آزادگی‌خواهش و خصلت‌های نیکویش همواره مورد تحسین انبیا و اولیا بوده و از قِبَل فشارها و ناملایماتی که در طول عمر خود دیده، مانند الماسی تراشیده، در میان سایر ملت‌ها می‌درخشد.

هفته دفاع مقدس، گستراندن آسمانی است بر بالای سر ملت ایران که با بیش از 200 هزار شهیدش راه را از بیراهه برای اهل دل مشخص می‌کند. راهی که هر چه بیشتر بر آن اصرار می‌کنیم، بیشتر از قبل مورد هجمه و ظلم و نامردمی از سوی ابرقدرت‌ها و خناسان داخلی قرار می‌گیریم.

هفته دفاع مقدس به عنوان بلندترین و گستره‌ترین یادواره شهدای هشت سال دفاع مقدس، تاج مرصعی است که به انواع گوهرهای گران‌بها مزین است. گوهرهایی چون شهدا، جانبازان، آزادگان، رزمندگان، خانواده‌های آنان که هر کدام از این گوهر‌ها گنجینه‌ای از حرف‌های ناگفته و رازهای برملا نساخته‌اند که چون گنجی بی‌پایان نسل حاضر و آیندگان را بهره‌مند می‌کنند.

اما آنچه که بیش از گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا می‌تواند بر غنای این هفته پر بار و برکت بیافزاید، چراغ انداختن بر زوایای مغفول مانده دفاع مقدس است، زوایایی که در عین سادگی، گره از بسیاری مسائل پیچیده امروز می‌گشاید. باید یادمان بماند که برای آقایی کردن و آقا ماندن باید هزینه بدهیم، برای سربلند زیستن و تکیه به خود کردن باید جنم داشته باشیم؛ به قول لسان‌الغیب (ره):

اهل کام و ناز را در کوی رندی راه نیست
رهروی باید، جهان‌سوزی، نه خامی بی‌غمی

چرا که آن چیزی که شهیدان را زنده جاودانه تاریخ ساخت، نه جان دادن تنها، که از خود (منیت) گذشتن بود برای آرمانی که فرق انسان از حیوان را مبرز می کند؛ یعنی آزادگی. شهدا جان دادند تا زیر یوغ نباشند و آنکه زیر یوغ خود و دیگران نبود، بنده است و هرکس بنده شد، تابنده شد. اگر امروز شهدا با گرمی یاد و نامشان هر کوه‌های مشکلات را چونان یخ، آب می‌کنند، از برکت همین آزادگی است که آنان را به سرچشمه گرمابخش حیات وصل کرده است. امید است که در این هفته که کارگاهی برای مشق آزادگی و بزرگی آموختن است، شاگردان خوبی برای مکتب همیشه زنده تاریخ، یعنی شهدای دفاع مقدس باشیم و با پیوستن به این دریای بی‌کران و خروشان ما نیز از قطره‌گی رهیده و دریایی شویم، چرا که:

قطره دریاست، اگر با دریاست
ورنه او، قطره و دریا دریاست

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار