رئیس جمهور ترکیه: قصد درگیری با آمریکا را نداریم

رجب طیب اردوغان گفت: ایالات متحده می‌داند که هم‌پیمان راهبردی ماست. ما با هم در ناتو نیز هستیم و طی سال‌های متمادی این هم‌پیمانی به هر صورت ادامه داشته تا به اینجا رسیده است؛ بنابراین نمی‌خواهیم با آمریکا درگیر شویم.
کد خبر: ۳۶۲۶۸۴
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲ - 21September 2019

رئیس جمهور ترکیه: قصد درگیری با آمریکا را نداریمبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه پیش از عزیمت به نیویورک برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، به سوالات خبرنگاران در فرودگاه استانبول پاسخ داد.

اردوغان با ادعای اینکه حضور ترکیه در شمال سوریه برای مبارزه با تروریست‌هاست، افزود: معتقدیم که این منطقه را از وجود تروریست‌هایی که برای ما خطر ایجاد می‌کنند، پاکسازی خواهیم کرد. آمریکا نیز در منطقه‌ای حضور دارد که به آن دعوت نشده است. اکنون به گروه‌های تروریستی کمک می‌کند که ما نمی‌توانیم چشمهایمان را بر آن ببندیم. در واقع حمایت آنها از گروه تروریستی ی.پ.گ و پ.ک.ک کاملا آشکار است.

اردوغان در مورد خرید سامانه دفاعی پاتریوت از آمریکا نیز گفت: این گزینه هنوز از روی میز برداشته نشده است.

رئیس جمهور ترکیه با تأکید بر اینکه موجودیت داعش در منطقه به پایان رسیده است، اظهار داشت: اکنون سازمان نیروهای دموکراتیک سوریه را وارد میدان کرده‌اند؛ البته این موضوع به طور کامل فریبکاری است. این هیچ فرقی با پ.ی.د و ی.پ.گ ندارد. آن را می‌توانیم یک گروه تروریستی چتری بنامیم. گام‌های ترکیه در شمال و شمال شرق سوریه ضربه مهلکی به گروه تروریستی وارد خواهد کرد.

اردوغان درباره مساله فلسطین نیز گفت: شورای امنیت سازمان ملل نمی‌تواند مساله فلسطین را حل کند. از سال ۱۹۴۸ تاکنون جایی که رسیدیم، مشخص است. مساله اسرائیل که حل نشده است. اسرائیل قطع‌نامه‌های سازمان ملل را نمی‌پذیرد. پاسخ این را به ما بدهند. آیا اراضی (تحت اشغال) اسرائیل در سال ۱۹۴۸، همانی است که امروزه هست؟

رئیس جمهور ترکیه در پایان با اشاره به اینکه نباید شورای امنیت سازمان ملل متحد هر حرفی را که اسرائیل می‌زند تایید کند، بیان کرد: پنج عضو دائمی شورای امنیت باید در صورت لازم آن را وتو کنند.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها