سردار کارگر در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران:

شهدا حلقه واصله وحدت هستند/ نماد‌های جهاد، مقاومت و شهادت در تهران می‌تواند الگویی برای سایر شهر‌ها باشد

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در جمع اعضای شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نماد‌های جهاد، مقاومت و شهادت در شهر تهران می‌تواند غرور ملی و افتخار به ایرانی بودن و امید به آینده را در مردم تهران به‌ویژه جوانان عزیز ارتقا دهد، گفت: تهران می‌تواند الگویی برای شهر‌های سراسر کشور در این موضوع باشد.
کد خبر: ۳۶۲۷۸۰
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴ - 22September 2019

تهران با تقدیم ۳۳ هزار شهید پایتخت جهان اسلام است/ دفاع مقدس کلید وحدت استبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس صبح امروز (یکشنبه) همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس، در صد و شصت و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، به دیدار خود با رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره و عنوان کرد: زمانی که گزارش پنج ساله اقدامات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را خدمت ایشان ارائه کردیم، ایشان فرمودند که ما جنگ را با آن زحمت انجام دادیم، بهره معنوی جنگ را باید همه مردم ببرند، این‌ها مال یک سال دو سال یا ۱۰ سال نیست، مال یک قرن است؛ یعنی یک قرن می‌شود کار کرد، یعنی اینکه ما همان‌طور که سرشکستگی قرارداد ترکمنچای را هر روز داریم حس می‌کنیم، باید پیروزی این جنگ را تا ۱۰۰ سال و ۲۰۰ سال آینده حس کنیم و این نمی‌شود مگر با شکافتن ذره ذره سلول‌های این جنگ. این جنگ خیلی فوق العاده است، واقعاً فوق العاده است. هر ذره ذره‌اش را آدم برود و بشکافد در آن پند‌ها و مطالب است.

وی با اشاره به قرارداد ننگین ترکمنچای گفت: اگر این هشت سال دفاع مقدس و تلاش‌ها و فداکاری ملت ایران، ارتش، سپاه و بسیج نبود، ما همچنان ذلیلِ قرارداد ترکمنچای بودیم؛ یعنی آن ذلت مردم ایران در آن دوران را مردم، ارتش، سپاه و بسیج در هشت سال دفاع مقدس جبران کردند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزود: ملت ایران در آن جنگ سال‌ها ابهام داشت، می‌گفتند که ما اصلاً برای چه برویم در رکاب یک شاه فاسد بجنگیم تا اینکه مرحوم کاشف الغطاء در نجف رساله‌ای نوشت و تأکید کرد که مردم به دولت کمک کنند.

سردار کارگر ادامه داد: کسانی که در تهران حاکم بودند، قادر به حمایت، پشتیبانی و هدایت مردم نبودند؛ خیلی‌ها تصور می‌کنند ترکمنچای مثلاً یک شهر و روستایی است که در آذربایجان شمالی در کنار شهرستان میانه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب شرقی تبریز قرار دارد. بر اساس این قطعنامه بلایی بر سر کشور آوردند که ما ۱۰۰ سال زیر سلطه روس‌ها رفتیم.

وی اضافه کرد: ۱۰ کرور پرداخت غرامت به ما تحمیل کردند و گفتند اگر این ۱۰ کرور تومان را ندهید، ما از جنوب ارس به شمال ارس نمی‌رویم؛ یعنی سربازان در آذربایجان، اردبیل و... ماندند و این شهر‌ها را اشغال کردند تا ۱۰ کرور تومان غرامت بگیرند؛ زمانی که به کرور هفتم و هشتم رسید، کمر ملت ایران خم شد و دیگر پول نداشتند. می‌گویند عباس میرزا در تبریز مدام زیر لب زمزمه می‌کرد که «خداوند هیچ مسلمانی را گرفتار کافر نکند؛ چه بالایی بود که سر ما آوردند».

سردار کارگر با بیان اینکه ما ۱۰۰ سال زیر سلطه روس‌ها رفتیم، گفت: در جنگ جهانی اول نیز سرزمینی به وسعت ۱۸۰ هزار کیلومتر مربع را در شمال ارس از دست دادیم و اگر بخواهیم وسعت آن را بسنجیم، باید آذربایجان‌های شرقی و غربی، اردبیل، زنجان و گیلان را تصور کنیم، به این اندازه وسعت سرزمین در شمال ارس از دست دادیم و امروز بیش از ۲۰ میلون نفر در شمال ارس زندگی می‌کنند.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس ادامه داد: ملت ایران در آن زمان ذلیل شدند؛ ذلت بعدی نیز در جنگ جهانی دوم بود که هنوز هم برخی‌ها حوادث سال ۱۳۲۰ را به خاطر دارند. رضا خان ملت ایران را سرکوب می‌کرد؛ اما وقتی زمان مقابله با متجاوز خارجی رسید، فرار کرد. از یک طرف سربازان روسی و آمریکایی در حال پیشروی بودند و از سوی دیگر رضا خان به امید اینکه به آمریکای جنوبی برود، فرار می‌کرد.

سردار کارگر تصریح کرد: دفاع مقدس و مقاومت ملت ایران در این جنگ را با آن جنگ‌ها مقایسه کنید؛ امام خامنه‌ای می‌فرمایند که مقایسه کنید این جنگ‌ها را با آن جنگ‌ها. فرمانده کل قوای ایران در جنگ جهانی دوم چه کسی بود؟ رضاخان بود که فرار کرد؛ اما فرمانده کل قوا در دفاع مقدس چه کسی بود؟ حضرت امام (ره) بود که اجازه ندادند که حتی یک روز هم ایشان را به پناهگاه ببرند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: ملت ایران همراه با ارتشی‌ها، سپاهی‌ها و بسیجی‌ها اجازه ندادند که حتی یک وجب از خاک کشورمان به اشغال عراق دربیاید. دفاع مقدس ما نسبت به وضعیتی که در جنگ‌های گذشته داشتیم، قابل مقایسه نیست.

سردار کارگر در ادامه در خصوص وضعیت تهران عنوان کرد: مردم تهران در طول انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و دفاع از حریم اهل بیت علیهم‌السلام همیشه پیشگام بودند.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد از یادمان‌های شهدای گمنام سراسر کشور در تهران ساخته شده است، گفت: در طول هشت سال دفاع مقدس شهر تهران ۹۲ بار بمباران شده که ۲ هزار و ۵۹۸ نفر در این بمباران‌ها به شهادت رسیده‌اند. هم‌اکنون ۲۴۸ یادمان شهدای گمنام در تهران وجود دارد که ۸۰۰ شهید گمنام در آن‌ها خاکسپاری شدند.

سردار کارگر با بیان اینکه مردم شهیدپرور تهران در تشییع پیکر‌های ۱۳۰ شهید غواص و ۱۵۰ شهید گمنام حضوری فعال داشتند، افزود: امروز تهران به عنوان‌ام‌القرای جهان اسلام شناخته می‌شود. طبق فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی تهران از یک طرف نماد آبادانی، سعادت و سبک زندگی در کشور و از سوی دیگر به عنوان الگو برای شهر‌های سراسر کشور مطرح است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه نماد‌های جهاد، مقاومت و شهادت در شهر تهران می‌تواند غرور ملی و افتخار به ایرانی بودن و امید به آینده را در مردم تهران به‌ویژه جوانان عزیز ارتقا دهد، گفت: تهران می‌تواند الگویی برای شهر‌های سراسر کشور در این موضوع باشد.

سردار کارگر با تأکید بر اینکه افتخارات دفاع مقدس متعلق به عموم مردم ایران است و در انحصار کسی نیست، خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های اصلی ما در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و در موضوع راهیان نور جلوگیری از ورود به مسائل جناحی و سیاسی است و به شدت از آن جلوگیری می‌کنیم.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس با بیان اینکه شهدا حلقه واصله وحدت هستند، افزود: دفاع مقدس در واقع می‌تواند کلید وحدت در کشور و بویژه در شهر تهران باشد.

قدردانی از اقدام شورای شهر در مقابله با موضوع حذف واژه «شهید» از معابر

وی بیان کرد: از اعضای شورای شهر، رئیس شورای شهر و شهردار تهران تشکر می‌کنم که در موضوع حذف واژه شهید از تابلو‌ها حساسیت نشان دادند و اقدامات خوبی انجام دادند. امیدوارم در آینده با هوشیاری، نظارت و مواظبت بیشتر شاهد چنین اقدامات ناپسندی نباشیم. پشتیبانی و حمایت اعضای شورای شهر تهران و شهردار تهران از موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که خوشبختانه دو نفر از اعضای شورای شهر عضو هیأت امنای آن هستند به خوبی در حال انجام است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به اینکه قبلاً در شهرداری نشست ترویج روحیه جهاد، مقاومت و شهادت تشکیل می‌شد و نتایج خوبی داشت و بیش از یک سال است که این نشست تشکیل نمی‌شود، گفت: خواهش ما این است که شورای اسلامی شهر تهران در خصوص برگزاری مجدد این نشست‌ها اقدامات لازم را انجام دهد.

سردار کارگر با بیان اینکه ما هم‌اکنون ۱۵ موزه دفاع مقدس در سراسر کشور داریم و شش موزه نیز آماده افتتاح است، افزود: تعداد موزه‌های ما در ابتدای سال ۹۹ به ۲۱ موزه دفاع مقدس خواهد رسید و این موزه‌ها با حمایت و پشتیبانی دولت، شهرداری‌ها و استانداران ساخته شده است.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس ادامه داد: ما در موضوع کتاب دفاع مقدس تا سال ۱۳۹۳ در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس حداکثر ۷۰۰ جلد کتاب داشتیم؛ اما در چهار سال گذشته این آمار به بیش از چهار هزار جلد رسیده است.

وی در خصوص راهیان نور نیز گفت: با حمایت‌های صورت گرفته، سال گذشته خوشبختانه هفت میلیون نفر به یادمان‌های دفاع مقدس اعزام شدند. همچنین ۵۸ یادمان دفاع مقدس در هفت استان «خوزستان»، «ایلام»، «کرمانشاه»، «کردستان»، «آذربایجان غربی»، «هرمزگان» و «بوشهر» داریم.

سردار کارگر اضافه کرد: از این هفت میلیون نفری که از یادمان‌های دفاع مقدس بازدید کردند، بیش از ۷۰ درصد جوانان بین ۱۵ الی ۳۰ سال بودند.

وی با تأکید بر اینکه به لطف سیدالشهدا (ع) و شهدا بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس موفق بوده و بعد از این نیز موفق خواهیم بود، افزود: انتظار این است که شهر تهران پرچم‌دار حفظ ارزش‌های دفاع مقدس باشد که الحمدلله تاکنون پرچمدار بوده است. زمانی که موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس واگذار شد، ۳۰۰ نفر بازدیدکننده داشت؛ این در حالی است که امروز بیش از هزار نفر روزانه از این موزه بازدید می‌کنند و برنامه‌های خوبی در این موزه که متعلق به تهران است، برگزار می‌شود.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: سال گذشته در این موزه توانستیم نمایشگاه دستاورد‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را با بیش از هزار دستاورد نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برگزار کنیم و امروز بهترین نمایشگاه‌ها در موزه برپا و بهترین برنامه‌ها در آن صورت می‌گیرد.

سردار کارگر در تشریح برنامه‌های دفاع مقدس عنوان کرد: ۵۰۰ برنامه کشوری، هزار و ۲۰۰ برنامه استانی و بیش از ۱۰ هزار برنامه در سطح شهر‌ها و روستا‌های کشور در هفته دفاع مقدس برگزار خواهد شد.

وی اظهار داشت: برای اولین بار نمایشگاه بزرگ پهپاد‌هایی که توسط پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران ساقط شده بود در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با حضور فرمانده کل سپاه افتتاح شد و بزودی بقایای تجهیزاتی که از داعش به غنیمت گرفته شده است نیز در این موزه به نمایش گذاشته خواهد شد.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس ادامه داد: شورای شهر و شهرداری تهران تا کنون از موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس حمایت کرده‌اند که امیدواریم در آینده هم حمایت کنند.

سردار کارگر با بیان اینکه طبق فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی اگر اصل دفاع مقدس و حقیقت دفاع مقدس را به مردم منتقل کنیم، نیاز به مبالغه نداریم، گفت: یکی از مأموریت‌های مهم بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس جلوگیری از تحریف دفاع مقدس است که الحمدلله این مأموریت به خوبی انجام می‌شود و در این خصوص با هیچ‌کس تعارف نداریم. ما باید اصل دفاع مقدس را به مردم منتقل کنیم.

وی در خصوص پیشنهاد یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر نام‌گذاری خیابان‌های تهران به نام بانوانی که در جنگ به شهادت رسیدند، بیان کرد: ما در این خصوص آماده همکاری هستیم و ان‌شاءالله این موضوع را پیگیری خواهیم کرد تا این این اتفاق رخ دهد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه نقش زنان در دوران دفاع مقدس یکی از موضوعات مغفول مانده است، گفت: زنان بیش از ۵۰ درصد در دفاع مقدس نقش داشتند و زنان بودند که فرزندان، شوهر و برادران خود را برای اعزام به جبهه‌ها ترغیب می‌کردند.

وی یادآور شد: زمان جنگ برای اعزام بیشتر نیرو‌ها به جبهه‌ها مرحوم آیت الله حائری پیشنهاد شد که بروند در مجالس زنانه سفارش کنند که زنان به خانواده‌ها بگویند تا فرزندان خود را به جبهه‌ها اعزام کنند و بعد از چند ماه اثر این پیشنهاد دیده شد؛ لذا مسئله زنان فراتر از این است و ما زنانی داشتیم که در دفاع مقدس کار‌های بسیار بزرگی کردند.

سردار کارگر در پایان گفت: ما در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آماده هستیم در کنار یکدیگر وظیفه و رسالتی را که بر عهده داریم، انجام دهیم.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها