حجم بارش‌های کشور کاهش یافت

وزارت نیرو با اعلام وضعیت بارش‌ها در ۲۰ استان کشور تاکید کرد: تا پایان هفته گذشته در ایلام ۶۰۶ میلیم‌تر افزایش بارش و در کرمان نیز ۱۰۰ درصد کاهش به ثبت رسید.
کد خبر: ۳۶۶۰۲
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۱ - 23December 2014

حجم بارش‌های کشور کاهش یافت

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، وزارت نیرو اعلام کرد: حجم بارشهای کشور از ابتدای مهرماه امسال تا پایان هفته گذشته ۶۴ میلیمتر ثبت شده که این میزان بارش در مدت مشابه سال آبی گذشته ۷۱ میلیمتر بوده است.

بر پایه این گزارش، حجم بارشهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۳) تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته ۱۰ درصد و در قیاس با دوره مشابه متوسط درازمدت ۱۲ درصد افزایش یافته است. میزان بارشها در دوره درازمدت ۴۳ ساله در همین زمان ۵۷ میلیمتر ثبت شده است.

بیشترین افزایش بارندگی تا پایان هفته گذشته در مقایسه با دوره درازمدت در ایستگاه دهلران در استان ایلام با ۶۰۶ درصد افزایش بارش بوده و ایستگاه میانده در استان کرمان با ۱۰۰ درصد کاهش بیشترین کاهش میزان بارندگی در مقایسه با دوره درازمدت را داشته است.

همچنین در گزارش دیگری نیز آمده است: از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۳) تا پایان هفته گذشته بارندگی ۲۰ استان کشور کمتر از مدت مشابه سال گذشته ثبت شده است. بر پایه این گزارش، حجم بارشهای استانهای البرز، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، مرکزی، هرمزگان و همدان در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته کاهش یافته است.

بر این اساس، بیشترین کاهش بارشها درمقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته با ۹۲ درصد به استان سیستان و بلوچستان و کمترین کاهش بارشها با ۵ درصد به استان البرز اختصاص داشته است.

از ابتدای سال آبی جاری تا پایان هفته گذشته حجم بارشهای استانهای البرز، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، سمنان و سیستان و بلوچستان به ترتیب ۹۲، ۸۶، ۴۷، ۲۰۸، ۱۳، ۸۳، ۱۰۹ و ۱۶ میلیمتر ثبت شده که در مقایسه با حجم بارشها در مدت مشابه سال آبی گذشته به ترتیب ۵، ۱۸، ۵۰، ۵، ۱۳، ۲۹، ۱۵ و ۶ درصد کاهش یافته است.

همچنین از ابتدای سال آبی جاری تاکنون حجم بارشهای استانهای فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان و کرمانشاه به ترتیب ۵۵، ۱۰۶، ۲۸، ۱۸۰، ۱۴ و ۱۵۵ میلیمتر ثبت شده که در مقایسه با حجم بارشها در مدت مشابه سال آبی گذشته به ترتیب ۱۹، ۳۰، ۴۲، ۶، ۲۲ و ۲۷ درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، از ابتدای مهر ماه سال جاری تا پایان هفته گذشته حجم بارش استانهای کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، مرکزی، هرمزگان و همدان به ترتیب ۱۶۴، ۱۲۰، ۷، ۷ و ۱۱۰ میلیمتر ثبت شده که در مقایسه با حجم بارشها در مدت مشابه سال آبی گذشته به ترتیب ۲، ۱۸، ۳۳، ۷۹ و ۳۱ درصد کاهش یافته است.

در این میان، کاهش بارش در استانهای تهران، هرمزگان و سیستان و بلوچستان مشهودتر از بقیه استانها بوده است به طوری که این استانها با کاهش بارندگی افزون بر ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته، در مقایسه با بارندگی درازمدت هم به ترتیب۳۷، ۷۳ و ۸۸ درصد کاهش بارندگی داشته است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار