امیر سرتیپ نعمتی در گفت‌وگو با دفاع پرس عنوان کرد:

دفاع امام خمینی(ره) از موسیقی انقلاب/ موسیقی و جنگ رابطه عمیقی با هم دارند

مسئول سابق موزیک نظامی در سطح نیروهای مسلح گفت: سرود‌هایی که برای شهید مطهری، بهشتی و رجایی ساخته شده بود به قدری تاثیر گذار بود که حضرت امام(ره) شروع به دفاع از این نوع موسیقی کردند.
کد خبر: ۳۶۷۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۳ - 25December 2014

دفاع امام خمینی(ره) از موسیقی انقلاب/ موسیقی و جنگ رابطه عمیقی با هم دارند

امیر سرتیپ "علی نعمتی" مسئول سابق موزیک نظامی در سطح نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و استاد موسیقی دانشگاه تهران در گفتوگو با خبرنگار سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس با اشاره به اینکه همگامی کلام و موزیک میتواند معجزه کند، گفت: کلام وقتی با موسیقی همراه میشود تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

وی در ادامه تصریح کرد: بیشتر علمای دین نسبت به موسیقی دیدگاه مثبتی ندارند و موسیقی را به خاطر غنا بودنش حرام میدانند ولی حضرت امام خمینی(ره) وقتی که موسیقی شهید مطهری، بهشتی و رجایی را شنید بر تاثیر گذاری موسیقی تاکید کرد.

استاد موسیقی دانشگاه تهران در ادامه گفت: سرودهایی مانند کاری که برای شهید مطهری ساخته شد به خودی خود شاید جذابیت زیادی نداشته باشد ولی وقتی با موسیقی همراه میشود نظم پیدا میکند و با استفاده از صدای خوب یک خواننده تاثیر گذاری آن چند برابر میشود.

مسئول سابق موزیک نظامی نیروهای مسلح  نگاه حضرت امام(ره) به موسیقی را نگرشی تحول گرا عنوان کرد و افزود: سرودهایی که برای شهید مطهری، بهشتی و رجایی ساخته شده بود به قدری تاثیر گذار بود که حضرت امام(ره) شروع به دفاع از این نوع موسیقی کردند تا جایی که برخی از علما نظرات منتقدانه خود نسبت به موسیقی را به مطبوعات کشاندن و به نوعی بحثهای موسیقی آن روزها به مطبوعات کشیده شد.

نعمتی ضمن ابراز تاسف از رحلت زود هنگام امام(ره) و بی سامان ماندن مسئله موسیقی در بین علما نیز گفت: نظرات مقام معظم رهبری درباره موسیقی همان نظرات امام راحل است اما متاسفانه مسئولین ترتیبی برای مشخص شدن مرزهای موسیقی انقلابی و غیره را قائل نشدن و این مسئله کم توجهی تا جایی پیش رفت که وضعیت ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک به تعطیلی کشیده شد.

وی گفت: آغاز جنگ تحمیلی موجب تغییر رویکرد ماموریت موزیک در سطح نیروهای مسلح شد به گونهای که بخش زیادی از فعالیتهای ما در تولید و اجرای مارشهای جنگ بود که برای عملیاتها، پیروزیها، بدرقه رزمندگان در جبهه و بالا بردن روحیه مقاومت مردم ساخته میشد.

استاد موسیقی دانشگاه تهران در ادامه به تشریح کارکرد موزیک در جنگ پرداخت و بیان کرد: موسیقی و جنگ رابطه عمیقی با هم داشتند چرا که مردم تمام موفقیتهای را که رزمندگان در جنگ به دست میآوردند توسط مارشهای مختلفی که از تلویزیون پخش متوجه میشدند.

مسئول سابق موزیک نظامی نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه یکی دیگر از کارکردهای موزیک ایجاد تهیج و هیجان بود، افزود: مراسمات اعزام رزمندگان به جبهه یکی دیگر از مراسماتی بود که دستههای موزیک در آن حضور داشتند و علاوه بر ایجاد هیجان و تهیج باعث نظم در بین جمعیت میشد چرا که اصولا موزیک یک نظمی را در جامعه ایجاد میکند و در آن ایام این موزیک بود که این وظیفه را برعهده گرفته بود. همین نظم باعث برگزاری مراسمات باشکوه میشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار