حماسه‌ کربلای پنج-6/ سردار محمدجعفر اسدی:

ماجرای دعوای دو فرمانده و شهادت در کنار یکدیگر/ سخت‌ترین درگیری جنگ پشت کانال ماهی بود

فرمانده لشکر المهدی در عملیات کربلای 5 می‌گوید: بین راه حاج یدالهی جانشین لشکر را دیدم. آشفته بود. ترسیدم نکند خط سقوط کرده باشد. گفت: خلیل و محسن نیا شهید شدند. بعد آستینش را نشان داد و گفت: این تکه‌های مغز محسن نیاست. پا گذاشتم به دو. وقتی رسیدم دیدم سر خلیل از بدنش جدا شده و بچه‌های بهداری می‌برندش پشت خط.
کد خبر: ۳۶۷۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴ - 25December 2014

ماجرای دعوای دو فرمانده و شهادت در کنار یکدیگر/ سخت‌ترین درگیری جنگ پشت کانال ماهی بود

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع پرس، روایت زیر خاطرات سردار محمدجعفر اسدی فرمانده لشکر 33 المهدی از عملیات کربلای پنج است که در ادامه میخوانید:

عراق شادمان از مختل کردن یکی از بزرگترین عملیاتهای ما یعنی عملیات کربلای چهار، جنگ شهرها را تا عمق خاک ایران گسترش داد و برای بازپس گیری فاو آماده شد. همین اشتباه دشمن که فکر میکرد عملیات سالانهی ایران دیگر تمام شده و میتواند تا مدتی نفس راحتی بکشد، شد نقطهی ضعف او و با یک عملیات موفق، دوباره ابتکار عمل به دست ما افتاد.

طرح فریب کربلای چهار، محل عملیات کربلای پنج شد

در واقع یک طرح فریب، شد مبنای طراحی عملیات کربلای 5. در غرب کارون به سمت شلمچه، یک عملیات ایذایی اجرا شد برای سرگرم کردن دشمن تا عملیات کربلای 4 درست انجام شود، اما با ناباوری، لشکر 19 فجر و تیپ 57 ابوالفضل، خط را شکستند و از روی دژ شلمچه عبور کردند. همین اتفاق ظاهرا غیرضروری، شد مبنای طراحی عملیات کربلای 5.

در جلسهی قرارگاه مرکزی، که آقای رفسنجانی هم بود، محسن رضایی طرح عملیات کربلای 5 را از همان نقطهای که لشکر فجر و تیپ حضرت ابوالفضل موفق به نفوذ شده بودند، پیشنهاد کرد و در برابر مخالفتهای برخی فرماندهان، توضیحاتی داد که با تایید آقای رفسنجانی، سرانجام همه متقاعد شدند. با این تصمیم، به یگانهایی که نیروهایشان را میفرستادند مرخصی، گفتند دست نگه دارید.

حرف محسن این بود که بدون نیاز به عبور از اروند، از منطقهی شلمچه به سمت تنومه حمله میکنیم که به بصره هم نزدیک است. استدلال فرماندهان هم این بود که وسعت این منطقه، فقط در استعداد یک تیپ یا لشکر است و ما باید پانزده یگان را در این نقطهی محدود، جمع کنیم.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مرتضی ملک پور
|
-
|
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
0
0
ممنون که رشادت های آن پهلوانان جوانمرد را به قلم کشیدید.

عجرکم مشکور سعیکم مقبول
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار