رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر؛

«خود امدادی و دیگر امدادی» یکی از مهمترین پیام‌های زلزله مهیب و مخرب بم بود

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه فراگیری آموزش‌های «خود امدادی و دیگر امدادی» یکی از مهمترین پیام‌های زلزله مهیب و مخرب بم بود، گفت: چه بسا اگر مردم آسیب دیده در اثر وقوع این زمین لرزه به توصیه های ایمن‌سازی اماکن و فراگیری آموزش‌های امداد و کمک‌های اولیه توجه بیشتری می‌کردند، شاهد صدمات جانی و مالی ناشی از این حادثه به مردم و البته اقتصاد کشور نبودیم.
کد خبر: ۳۶۸۰۷
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۵ - 26December 2014

«خود امدادی و دیگر امدادی» یکی از مهمترین پیام‌های زلزله مهیب و مخرب بم بود

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، ادارهکل روابطعمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلالاحمر، پیرحسین کولیوند همزمان با سالروز زلزله بم با بیان اینکه فراگیری آموزشهای «خود امدادی و دیگر امدادی» یکی از مهمترین پیامهای زلزله مهیب و مخرب بم بود، گفت: چه بسا اگر مردم آسیب دیده در اثر وقوع این زمین لرزه به توصیه های ایمنسازی اماکن مسکونی و دامی خود و فراگیری آموزشهای امداد و کمکهای اولیه توجه بیشتری میکردند، شاهد صدمات جانی و مالی ناشی از این حادثه به مردم و البته اقتصاد کشور نبودیم.

رئیس سازمان امداد و نجات اظهار کرد: به منظور ضرورت آموزش و افزایش آگاهی و آمادگی و پیشگیری در برابر زلزله طرح هر خانواده ایرانی یک امدادگر را آماده کرده و درصدد ارائه این آموزشها به حداقل یک نفر در هر خانواده به عنوان امدادگر برای کاهش صدمات وارده در حین حوادث هستیم.

وی افزود: دیگر اقدام در دستور کار سازمان امداد و نجات هلالاحمر افزایش اطلاعات و آگاهی مردم از نظر عمومی و تخصصی در حوزه امداد و نجات است

وی بر لزوم “تحقق شعار هر خانواده ایرانی یک امدادگر” تاکید و اظهار کرد: فراگیری آموزشهای نحوه صحیح امدادرسانی در زمان طلایی و لحظات اولیه وقوع حوادث طبیعی و ترویج فرهنگ خود امدادی در مناطق پر خطر و مستعد وقوع زلزله ضروری است و به این منظور هم اقدامات خوبی پس از زلزله بم در سطح کشور انجام شده است.

کولیوند افزود: تجربه زلزله سال ۹۱ استان آذربایجان شرقی به مسئولان نشان داد که از نظر گستردگی جغرافیایی دامنه امواج زلزله، امکان حضور همزمان و به موقع نیروهای امدادی در همه مناطق در لحظات اولیه امکانپذیر نبود که به همین دلیل ترویج فرهنگ خود امدادی در میان اقشار و طبقات مختلف مردم می تواند تلفات حوادث این چنینی را به حداقل برساند.

 ۱۱ سال قبل یعنی ۵ دی سال ۱۳۸۲، در ساعت ۵.۲۶ دقیقه بامداد، پیش زلزلهای به بزرگی ۵.۶ ریشتر، بم و اطراف آن را لرزاند و موجب بروز فاجعهای تاریخی و کشته و مجروح شدن تعداد بیشماری از هموطنان ما شد.

هر چند که این زلزله به عنوان یکی از مهیب ترین زلزله های تاریخ ایران و یکی از زلزله های خانمان سوز در قرن حاضر در جهان بوده و به همراه خود خاطرات تلخ و ناگوار فراوانی داشته که آثار روحی و روانی آن کماکان در بین جامعه ایران و بخصوص مردم بم مانده است، اما این زلزله درسهای فراوانی را با خود به همراه داشته و تجارب ارزشمندی به همگان داده است.

از ساعات اولیه، بازماندگان و دستگاههای اجرایی امدادی و خدماتی مستقر در محل حادثه، به طور خودکار و با امکانات بسیار بسیار اندک جهت امداد رسانی وارد عمل شده بودند، اما بعلت عدم آمادگی و امکانات کافی و حجم زیاد تقاضاها، اقدامات انجام گرفته هر چند که بسیار موثر بود ولی پاسخگوی کمک رسانی در زلزله مهیبی همچون زلزله بم نبوده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها