از سوی سازمان اوقاف در هفته وقف اعلام شد

وقف های جالب 93/ از درختان گردو تا سهم آب چاه، از قرآن خوانی کودکان تا اسکان همراهان بیمار

در پاییز سال 93 وقف های جالبی با موقوفه ها و نیات قابل توجه از سوی مردم در کشور به ثبت رسید که از آن جمله می توان به وقف آب، درختان گردو، ستون داخلی یک روزنامه و تمام دارایی از سوی افراد مختلف اشاره کرد.
کد خبر: ۳۶۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۳ - 26December 2014

وقف های جالب  93/ از درختان گردو تا سهم آب چاه، از قرآن خوانی کودکان تا اسکان همراهان بیمار

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، در میان صدقات جاریه وقف، یکی از بهترین و مؤثرترین شیوه های انفاق است، که موجب می شود تا برای همیشه زمان آثار و خیرات بخشش مال و کمک به مردم به ویژه محرومان و نیازمندان، شامل حال واقف شده و از بهره های معنوی و اخروی آن سودببرد. در میان انواع روش ها و شیوه های انفاق و بخشش و خرج مال در راه خداوند، شیوه ای همچون وقف، حائز خیر و برکت بسیار و همیشگی، برای واقف و مردم نیست.

پیامبر گرامی اسلام وائمه اطهار علیهم السلام خود در اجرای سنت وقف پیشقدم بودند؛ امام علی علیه السلام چاهها و باغهای بسیاری را که به دست خود احداث فرموده بود، در راه خدا و مسلمانان وقف کرد. برخی از این چاهها هنوز در کشور عربستان با عنوان «آبار علی» (چاههای علی) شناخته میشود و مورد استفاده است.

رفع بسیاری از نیازمندیهای مستمندان و گشوده شدن بسیاری از گره های اقتصادی با سنت وقف، عملی است که در این راستا گاه شاهد وقف اموالیبا نیات  جالب وجدید  و یا تعیین نیت های شگفت انگیزی هستیم که نشان از تنوع نیات وخیرخواهی های مردم ایران اسلامی است که در گزارش ذیل به چند مورد از این وقف های جالب که در پاییز 93 ، به ثبت رسیده است می پردازیم :

* یک و نیم هکتار زمین در ماه محرم وقف تقسیم گوشت میان نیازمندان

ورثه مرحوم عبدالله وطن پرست در یک عمل خیر خواهانه از اصل دارایی هایش یک ساعت و نیم آب و یک هکتار و نیم زمین را در ایام محرم وقف بر ختم قرآن به همراه اطعام قاریان قرآن کریم در مناسبت خاص و قربانی کردن و تقسیم گوشت میان فقرا و نیازمندان در روز عید قربان در شهرستان فردوس کرد.

ارزش این وقف 250 میلیون ریال برآورد شده است.

* آپارتمانی یک میلیارد ریالی در خوی وقف کمک به بیماران صعب العلاج

یک باب آپارتمان به ارزش یک میلیارد ریال از سوی بانوی خیراندیش خویی با نیت کمک به بیماران صعب العلاج، ایتام و ترویج فرهنگ قرآنی وقف شد.

* وقف منزل مسکونی برای اسکان زائران عتبات عالیات در مهران

خانواده مرحوم عباس خان رحیمی، یک باب منزل مسکونی خود در شهرک اسلامیه  شهرستان مهران را با نیت اسکان زوار عتبات عالیات وقف کردند.

ارزش ریالی این موقوفه بیش از 500 میلیون ریال برآورد شده است.

* وقف مشارکتی یک آپارتمان سه طبقه در اردستان

عرصه این موقوفه به صورت گروهی توسط وارثین مرحوم علی میرزایی، مرحوم حسین میرزایی و محمود کبریایی وقف شده است و اعیان این موقوفه توسط واقف نیک اندیش عیسی امیرانی وقف شده است.

براساس این گزارش ، این موقوفه دارای 140 مترمربع مساحت زمین و 386 مترمربع ساخت است.

گفتنی است ، این موقوفه دارای سه طبقه است که در طبقه اول آشپزخانه و انبار و در طبقات دوم و سوم سالنهایی بزرگ احداث شده است که با نیت تاسیس دارالقرآن و مجتمع فرهنگی مذهبی وقف شده است.

*  وقف زمین به نیت حضرت رقیه (س) و دختران صغیرکمتر از8 سال در بابل

پری دهقانی و علی یعقوبی بشلی دو تن از خیرین نیک اندیش بابلی زمینی به متراژ یک هزار و 711 متر مربع در روستای ملا کلای بابل را با نیت حضرت رقیه (س) و کمک به دختران صغیر کمتر از هشت سال وقف کردند.

ارزش ریالی این موقوفه 350 میلیون ریال برآورد شده است.

* وقف 50اصله در خت گردو در شهرستان کوهبنان

حسن محمد حسنی، خیر نیکوکار در اقدامی شایسته و خداپسندانه ملک خود را با نیت انجام مراسم روضه خوانی حضرت سید الشهداء در دهه اول محرم و همچنین مراسم سوگواری حضرت فاطمه الزهراء (س)وقف کرد.

ارزش ملک مذکور 500 میلیون ریال عنوان شده است.

گفتنی است ، این باغ شامل 50 اصله درخت گردوی 25 سال سن به همراه سهم آب قنات است.

* وقف زمین در اصفهان برای اسکان همراهان بیمار

محمد جهانفر، واقف نیک اندیش اصفهانی، قطعه زمین خود را به ارزش بالغ بر سه میلیارد و 500 میلیون ریال وقف کرد.

این موقوفه با 204 مترمربع مساحت، در مجاورت مرکز درمانی امام موسی کاظم (ع) واقع شده است و با نیت تامین رفاه حال همراهان بیماران بیمارستان مذکور، اسکان موقت آنان و ایجاد درمانگاه وقف شده است.

* وقف آب برای تعزیه داری سید الشهداء (ع) در خراسان رضوی

زهرا هادوی ، واقف خیر اندیش یک ساعت و هفده دقیقه آب از چاه عمیق معروف به چاه کلاته باغ سنگی را با نیت عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) وقف کرد.

 براساس گزارش ، وقف مذکور واقع در روستای هفت خانه خلیل آباد است و ارزش آن 450 میلیون ریال است.

* وقف برای امنیت مردم در رفسنجان

رحیمی ، نیکوکار رفسنجانی ۴۰ میلیارد ریال ثروت خود را وقف درمان، امنیت، آموزش و ورزش مردم کرد و در این اقدام خداپسندانه که باهدایت یک وکیل دادگستری انجام شد ، حاج علی اکبر رحیمی از زندانیان سیاسی رژیم طاغوت و پدر شهید بزرگوار غلامرضا رحیمی ۲۱۲ هزارمتر مربع باغ پسته به انضمام بیش از یک دانگ آب را در شهر بیاض (از توابع رفسنجان ) برای درمان بیماران بیبضاعت، حفظ امنیت و انجام امور آموزشی، قرآن و ورزشی وقف کرد.

* وقف ستون داخلی یک روزنامه در کردستان

عارف رحیمی مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه سوران یک ستون از صفحات داخلی هفته نامه را وقف اطلاع رسانی در خصوص وقف و امور خیریه کرد.

* وقف تمام دارایی های یک پیرمرد برای کودکان قاری قرآن

اهدای 3 درخت گردو که تمام دارایی یک پیرمرد بود به عنوان کوچکترین وقف در استان کردستان به ثبت رسید.

بر اساس وقفنامه ،گردوهای این3 درخت که تمام دارایی پیرمرد است  باید به  بچه هایی که در مسجد قرآن می خوانند داده شود تا انگیزه ای برای خواندن قرآن داشته باشند.

* وقف زمین توسط یک زوج تنکابنی به دفتر نشر آثار امام (ره(

کرمعلی رفیع واچکی به همراه همسرش یکهزار و 200 مترمربع زمین را با هدف حفظ آثار و اندیشههای امام راحل در شهرستان تنکابن وقف کردند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار