امضای دکترین نظامی جدید روسیه/

استفاده از تسلیحات اتمی در دکترین جدید / تنش میان ناتو و روسیه افزایش یافت

رئیس‌جمهوری روسیه دکترین نظامی جدید کشورش را تایید کرد؛ طبق این دکترین، ناتو تهدید شماره یک است و احتمال استفاده بیشتر از تسلیحات متعارف برای مقابله با تهدیدات خارجی ممکن است.
کد خبر: ۳۷۰۱۳
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۲ - 28December 2014

استفاده از تسلیحات اتمی در دکترین جدید / تنش میان ناتو و روسیه افزایش یافت

 به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، رئیسجمهوری روسیه دکترین نظامی جدید کشورش را تایید کرد؛ طبق این دکترین، ناتو تهدید شماره یک است و احتمال استفاده بیشتر از تسلیحات متعارف برای مقابله با تهدیدات خارجی ممکن است.

 اگرچه ولادیمیر پوتین، رئیسجمهوری روسیه ناتو را تهدید نظامی شماره یک علیه کشورش میداند اما در مقابل ناتو نیز مسکو را به تضعیف امنیت اروپا متهم میکند. دکترین جدید روسیه نشان میدهد کرملین برای اقدامات قاطعتری علیه تلاشهای تحت حمایت آمریکا برای منزوی و تضعیف کردن روسیه به کار میبندد.

استفاده از تسلیحات اتمی در دکترین جدید نظامی روسیه

در این دکترین مفاد استفاده از تسلیحات اتمی همانند مفاد دکترین پیشین در سال 2010 است؛ طبق آن روسیه میتواند به تلافی استفاده از تسلیحات اتمی و یا سایر سلاحهای کشتار جمعی علیه کشور و یا متحدانش از سلاحهای اتمی استفاده کند. حتی در صورت تهدید روسیه با سلاحهای متعارف که کل موجودیت کشور روسیه تهدید میشود، استفاده از سلاحهای اتمی مجاز است. اما برای اولین بار روسیه در دکترین جدید گفته است که مسکو میتواند از «تسلیحات دقیق» به عنوان بخشی از تدابیر بازدارنده استراتژیک استفاده کند. البته در این دکترین اشارهای نشده است که روسیه چه زمان و چگونه به استفاده از چنین سلاحهایی متوسل میشود. نمونههای تسلیحات متعارف دقیق، موشکهای زمین به زمین، موشکهای کروز زیردریاییها، بمبهای رهگیر و حملات توپخانهای است.

در میان مسائل دیگر، دکترین نظامی جدید به منافع روسیه در شمالگان اشاره شده است؛ جایی که رقابت جهانی سر سر نفت و سایر منابع آن بالا گرفته است.

دکترین نظامی 29 صفحهای روسیه تهدیدات اصلی علیه امنیت روسیه و واکنشهای احتمالی را ذکر کرده است. از زمان روی کار آمدن پوتین برای اولین بار در سال 2000، این سومین بار است که دکترین نظامی اصلاح میشود. در واکنش به این دکترین، سخنگوی ناتو اعلام کرد ائتلاف هیچ تهدیدی علیه روسیه و یا هر کشور دیگری نیست.

وی گفت: اقدامات ناتو در راستای حفظ منافع کشورهای عضو آن است و ماهیتی دفاعی دارد و تمام تدابیر آن در راستای قوانین بینالمللی است. اما اقدامات کنونی روسیه در اوکراین، نقض قوانین بینالمللی و تضعیف امنیت اروپاست.

شورای امنیت ملی روسیه  تدوین یک دکترین جدید نظامی را ضروری دانست

هفته پیش شورای امنیت ملی روسیه ضرورت تدوین یک دکترین جدید نظامی را به دلیل "تهدیدهای جدید" تائید کرده بود. از تحولات اوکراین، وقایع شمال آفریقا، سوریه، عراق و افغانستان به عنوان تهدیدهای تازه یاد شده است.

روسیه پس از سقوط شوروی سابق دکترین نظامی خود را با توجه به خطرهایی که این کشور را تهدید میکرد، تغییر داده است. آخرین دکترین نظامی روسیه در سال ۲۰۱۰ تصویب شد. در آن "تروریسم و افراطگرایی" بزگترین خطر و تهدید برای ثبات و امنیت روسیه تعریف شده بود و "خطر خارجی" در آن نقش چندانی نداشت.

امضای دکترین جدید نظامی بعد ازتصویب طرح خروج اوکراین از بیطرفی

امضای دکترین جدید نظامی روسیه از طرف پوتین درست ۳ روز بعد از اقدام پارلمان اوکراین در تصویب طرح خروج اوکراین از بیطرفی انجام میگیرد.

پارلمان اوکراین روز سهشنبه با اکثریت مطلق موقعیت غیرمتعهد کشور را لغو کرد. پارلمان با این اقدام زمینه عضویت در پیمان ناتو را فراهم آورد.

این تصمیم اوکراین با واکنش شدید روسیه رو به رو شده است. روسیه مایل نیست نیروهای نظامی ناتو پشت مرزهای این کشور مستقر شوند.

پیشتر پیمان نظامی ناتو به دلیل نقش روسیه در بحران اوکراین همکاری خود با این کشور را به حالت تعلیق درآورده بود. به گفته فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر امورخارجه آلمان، حتی در دوران جنگ سرد هم روابط ناتو و روسیه به این سردی نبوده است.

افزایش تنش میان ناتو و روسیه

ناتو پس از الحاق کریمه به روسیه همواره خواهان پیوستن مجدد این شبه جزیره به اوکراین بوده و از روسیه خواسته است، در این زمینه تجدید نظر کند. در روزهای گذشته تنش میان ناتو و روسیه شدت یافت و هواپیماهای جنگی روسیه بارها در نزدیکی حریم هوایی اعضای این پیمان ردگیری شدند.

انتهای پیام

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار