در حاشیه همایش مجلس و دفاع مقدس؛

نوبخت: قیمت نفت به بیش از ۸۰ دلار می‌رسد

معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با اشاره به پیش‌بینی برخی صاحب‌نظران برای افزایش قیمت نفت در سال آینده به بیش از ۸۰ دلار گفت: در برخی از تحلیل‌ها و اخبار آمده که عربستان بودجه خود را با نفت ۸۰ دلار بسته است.
کد خبر: ۳۷۱۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲ - 29December 2014

نوبخت: قیمت نفت به بیش از ۸۰ دلار می‌رسد

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، محمدباقر نوبخت معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور صبح امروز در حاشیه همایش فراکسیون دفاع مقدس مجلس شورای اسلامی که در تالار مشروطه مجلس برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص برداشت 4.1 میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی و سخنان نمایندگان، گفت: در حال حاضر در مورد این موضوع صبحت نمیکنم و روز چهارشنبه بهعنوان سخنگوی دولت در این زمینه اظهار نظر خواهم کرد، البته بنده اعلام آمادگی کردم که درباره این موضوع صحبت کنم اما در حاشیه این همایش جای صحبت در این باره نیست.

وی با اشاره به میزان بودجه دفاعی کشور در لایحه بودجه سال 94 اظهار داشت: لایحه بودجه سال آینده تقدیم مجلس شده و در حد مقدور بودجه دفاعی در نظر گرفته شده است و کمیسیونهای مجلس از جمله کمیسیون تلفیق میتواند در مورد این بودجه پیشنهادی دولت اظهار نظر کند و ما خوشحال میشویم که هر جایی را که مجلس فکر میکند لازم است تقویت شود، تقویت صورت گیرد.

سخنگوی دولت افزود: لایحهای که تقدیم مجلس شد در واقع پیشنهاد دولت است و هم منابع و هم مصارف در اختیار مجلس است و نمایندگان مجلس هرجایی را که میخواهند میتوانند اضافه یا کم کنند، بنابراین فصلالخطاب مجلس است.

نوبخت درباره وام 50میلیونی مسکن حمایتی به نیازمندان گفت: این 50میلیون وام برای مسکن است و از محل 1300 میلیارد تومانی است که در تبصره 21 بودجه لحاظ کردهایم و  چیزی که ما اعلام کردیم در لایحه بودجه سال 94 است و پس از تأیید و تصویب مجلس آییننامه اجرایی آن را مینویسیم و بهتفصیل بیان میکنیم که چهکسانی واجد شرایط این وام ارزانقیمت خواهند بود.

وی با بیان اینکه لایحه بودجه سال آینده لایحه جامعی است درباره بیمه زنان خانوار، گفت: تمام ایرانیانی که بنا به هر دلیلی بیمه نشده بودند و توان مالی بیمه شدن نداشتند، دولت بالغ بر 6 میلیون نفر از این افراد را بهصورت رایگان بیمه کرد.

نوبخت در خصوص قیمت نفت در لایحه بودجه و در پاسخ به این سؤال که برخی از کشورها مثل عربستان بودجه خود را با نفت 60 دلار بستهاند، گفت: نیجریه بودجه خود را با نفت 73 دلار بسته است و تعدادی از صاحبنظران نیز پیشبینی میکنند که قیمت نفت بهطور متوسط در سال آینده 80 دلار خواهد بود و حتی در تحلیلی که در مبالغ بودجه عربستان آمده، گفته میشود که این کشور بودجهاش را با نفت 80 دلار بسته است.

وی تصریح کرد: عربستان بهخلاف کشور ما که با صراحت اعداد و ارقام بودجه را میآورد، سرجمع عدد و میزان و مبالغ و مقادیری که باید نفت فروخته شود، آورده است و در رسانههای مختلف هم آمده که مشاور اقتصادی عربستان گفته نفت این کشور در بودجه بالای 80 دلار پیشبینی شده است.

سخنگوی دولت با اشاره به پیشبینی قیمت نفت در بودجه آینده گفت: قطعاً هرچه قیمت نفت را کمتر در نظر بگیریم، ضریب اطمینان بیشتر است. در سال گذشته هم قیمت نفت بالای 108 دلار بود اما بهپیشنهاد دولت و مجلس روی 100 دلار توافق کردیم و امسال هم اگر مجلس تشخیص دهد که برای اطمینان باید قیمت نفت کمتر بسته شود، میتوان این کار را انجام داد، منتهی آنچه از منابع نفتی در بودجه دیدیم، 71 هزار میلیارد تومان است و بودجه عمومی ما 267 هزار میلیارد تومان و بودجه کل کشور 838 هزار میلیارد تومان است لذا چیزی که سهم نفت در بودجه است 70 هزار میلیارد تومان است و اگر قیمت نفت به پایینتر از این اعداد برسد یعنی به 34 یا 35 دلار مثلاً ما 35 هزار دلار هم از درآمدهای نفتی به دست نیاوریم، بهراحتی مشکل قابل کنترل است زیرا ما از ابتدا تخصیصی که روی اعتبارات جاری و عمرانی داریم، کاملاً با حواس جمع این کار را کردیم و آن مقدار که به خزانه بیاید تخصیص میدهیم.

وی ادامه داد: مجلس الآن در مرحله تصویب لایحه بودجه است و تصویب به این معنا نیست که همه اعداد و ارقام را در اختیار قرار دهیم و هر مقداری که به خزانه بیاید همان میزان در بودجه جاری و عمرانی هزینه میکنیم. البته در حال حاضر همه منابع پیشبینی شده در بودجه 93 تحقق نیافته اما اعتبارات عمرانی استانها را بهصورت 100 درصد و اعتبارات عمرانی کل کشور را بهصورت 68 درصد پرداخت کردیم بنابراین اگر درآمدی حاصل نشود میتوانیم با مدیریت تخصیص کشور را اداره کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به احتمال افزایش قیمت نفت به بیش از 73 دلار گفت: این احتمال وجود دارد که قیمت نفت بیشتر باشد لذا در این لایحه این مکانیسم را هم دیدهایم و گفتیم که اگر درآمد بیشتری داشتیم در کدام یک از بندها و ردیفها هزینه شود. بنابراین مطمئناً امسال را بدون کسری بودجه به پایان میبریم و با همفکری تلاش میکنیم که پیشنهادهای مجلس به پیشنهادهای دولت اضافه شود تا مطمئنتر عمل شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها