دفاع پرس گزارش می دهد/

شکنجه زنان عربستانی در زندان های آل سعود / آمریکا راضی از شیوخ سعودی

خاندان سعود که سال هاست اداره عربستان را به طریق پادشاهی حفظ کرده برای ماندن قدرت در خاندان آل سعود از هیچ سرکوب مردمی مضایقه نمی کند.
کد خبر: ۳۷۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۲ - 29December 2014

شکنجه زنان عربستانی در زندان های آل سعود / آمریکا راضی از  شیوخ سعودی

به گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس، حساسیت در باره اجرای دموکراسی که بیشتر در الفاظ سران کشورهای غربی و بویژه آمریکا دیده می شود درباره بسیاری از کشورهای عربی منطقه معنای دیگری می یابد.

عربستان سعودی کشوری است که به نام یک خانواده نام گذاری شده و آن آل سعود است سال هاست که از طریق پدر سالاری اداره می شود.

طبیعی است که تحقق رویای دموکراسی در چنین کشوری بیهوده و غیر قابل اجراست و این در حالی است که نظام پادشاهانه عربستان سعودی از سوی کشورهای غربی و آمریکا حمایت می شود چراکه آنها دید گاه نفتی درباره آل سعود دارند.

هر چند پادشاه عربستان اصل اصلاحات را بهعنوان شعار خود برگزیده اما هیچیک از رهبران عربستان به دموکراسی و مردمسالاری واقعی اعتقادی ندارند زیرا به خوبی میدانند جامعه عقبافتاده عربستان ظرفیت پذیرش تغییرات ناگهانی در حوزه آزادیهای فردی را ندارد. کشورهای غربی نیز که نگاه دوگانه و مصلحتجویانهای نسبت به دموکراسی در جهان دارند هرگز درصدد برقراری نوعی دموکراسی در عربستان نیستند.

نقض روزانه حقوق بشر در عربستان

سرکوب گسترده مخالفان، عدم تحقق مطالبات شیعیان در مناطقی از عربستان و ممنوعیت برای حضور بانوان در سطح جامعه و ممانعت از رانندگی زنان در عربستان از جمله مظاهرنقض حقوق شهروندان عربستانی است.
فاش شدن شکنجه زنان در زندانهای عربستان از چند روز گذشته که منتشر شده، به یکی از پربحث ترین مسائل اخیر شبکههای اجتماعی عربستان تبدیل شده است.


«می الطلق» یکی از این زندانیان است که داستان شکنجهاش را برای خانواده خود تعریف کرده و گفته که درخواستهای مکرر او و تعدادی از زندانیان برای انتقالشان به زندان القصیم با بی توجهی مسئولان زندان مواجه شده بود که همین مسأله منجر به اعتصاب غذای می و دیگر زندانیان شد.

این زندانی روایت کرده که در پی این اقدام، با استفاده از کابل مورد شکنجه قرار گرفته و یکی از افسران امنیتی از شکنجه شدن زندانیان زن فیلم برداری کرده و در نهایت هرکدام از زندانیان در زندانی انفرادی نگه داری شدهاند.

روایت یک قربانی از شکنجه زندانبانها

ریما الجریش یکی از قربانیان زندانهای عربستان نیز روایتی از مراحل شکنجه و ضرب و شتمش در زندانهای عربستان را بیان کرده است.

الجریش تأکید کرده که بعد از تفتیش و بازرسی بدنی توهینآمیز از سوی زندان بانها برای شکنجه به اتاق دیگری برده شده که تمام مدت بر روی زمین کشیده شده است.

الجریش گفت که در برابر چشمان پدر و مادرش که با او دستگیر شده بودند به او شوک الکتریکی داده شده و بیهوش شده، بعد از به هوش آمدن متوجه شکستگی در انگشت دست و تعداد زیادی کبودی در سراسر بدنش شده که مسئولان زندان از معالجه وی نیز خودداری کردهاند.

سرکوب مردم با فتواهای سعودی

دولت سعودی برای سرکوب مردم از فتوای شیوخ خود کمک می گیرد به گونه ای که آخرین فتوای یک شیوخ سعودی تاکید می کند که اگر فردی وارد یکی از شبکه های اجتماعی در اینترنت شود، با این کار از فرمانهای خداوند و رسول اکرم (ص) سرپیچی کرده و چه بسا از اسلام خارج شده است.



وی افزود: این فتوا پس از تظاهرات و اعتراضات برای تغییرات در عربستان صادر شده است.ابوالخیر تأکید کرد: دولت سعودی تغییر سیاسی را نمی پذیرد و حقوق بشر را به طور گسترده نقض می کند؛ اخراج 300 کارگر یمنی بدون پرداخت حق و حقوقشان از عربستان نمونه ای از این رفتار ضد حقوق بشری است.

تبعیض اقتصادی در عربستان

منابع مطلع در عربستان سعودی اعلام می دارند در حالی عربستان سرزمینی است که از منابع نفتی گسترده و در واقع طلای سیاه بهره مند است اما مردم آن در فقر به سر می برند، ؛ از 100 درصد بودجه عربستان فقط 20 درصد آن سهم مردم است و 80 درصد دیگر به جیب خاندان سعودی می رود و اینگونه بیت المال چپاول می شود.

آمریکا راضی از دموکراسی سعودی در عربستان

در واقع چهار عامل را می توان از موانع تحقق دموکراسی در عربستان دانست؛ بافت مسن و قدیمی خانواده سلطنتی که بخش اعظم حکام این کشور 80 سال دارند، نهادهای مذهبی وهابی که بر حکومت آل خلیفه تاثیرگذارند فقر فرهنگ سیاسی در عربستان و حمایت و وابستگی به دول غربی و بویژه آمریکا از مهمترین عوامل تحقق دموکراسی در این کشور هستند، می توان گفت عامل آخر که همان حمایت کشورهای غربی و آمریکا از عربستان سعودی است مهمترین عامل نبود دموکراسی در این کشورا ست چراکه با وجود دموکراسی کشورهای ذی نفع نمی توانند منابع عربستان را به طور کامل به تارج ببرند و برای تحقق دیگر اهداف خود در منطقه نیز از امکانات عربستان استفاده کنند.

 

یک استاد دانشگاه آمریکا با تاکید بر نقش حمایت های آمریکا در تحکیم رژیم آل سعود در عربستان و سیاست های شیعه ستیزی ریاض نوشت: تقویت دموکراسی در عربستان منافع آمریکا را به خطر می اندازد و آمریکا این ریسک را نمی پذیرد.

منابع:

Hamza al-Hasan s Speech at the House of Lords, “General Observations on Political Reforms in Saudia Arabia, “Thursday, December 2, 2004.

http://www.yjc.ir/fa/news/4423304

http://www.irna.ir/fa/News/81391985/

http://islamtimes.org/fa/doc/fori_news/13444

اttp://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931007000641#sthash.8lP2cavF.dpuf
 

انتهای پیام/ح

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار