جشنواره مردمی رسول آفتاب-3

جهانگیر خسروشاهی چهره سال جشنواره مردمی رسول آفتاب شد

مومنی شریف گفت: 30 و چند سال زندگی در عرصه هنر و ادبیات وی را تغییر نداده است. خسرو شاهی سال 60 جز اینکه پیرتر و بیشتر متواضع تر شده است هیچ تغییری نکرده است.
کد خبر: ۳۷۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۳ - 30December 2014

جهانگیر خسروشاهی چهره سال جشنواره مردمی رسول آفتاب شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، محسن مومنی شریف عصر روز گذشته در آئین تجلیل از برگزیدگان جشنواره مردمی رسول آفتاب با اشاره به تجلیل از جهانگیر خسرو شاهی به عنوان چهرهی تقدیر شده این جشنواره اظهار کرد: امسال هم مانند سنوات گذشته از چهرهای تقدیر می شود که در عرصه هنر و ادبیات زحمات بسیاری را متحمل شده است.

مومنی شریف با اشاره به آشنایی خود با خسروشاهی افزود: آشنایی ما به اوایل سال 70 بر می گردد. زمانی که وی کتاب "صخره ها و پروانه ها" را به چاپ رسانده بود و سرشار و شهید آوینی از آن تعریف می کردند. در واقع در دورهای که آثار نویسندگان تاثیر گرفته از آثار جنگی غرب بود.

وی تصریح کرد: اما آنچه که خسرو شاهی در این کتاب ارائه کرده بود، شنا کردن بر خلاف جریان آب بود. شهید آوینی بی اطلاع از رمانهای جنگی غرب نبود و آرزوی بزرگ وی درواقع رسیدن  به مکتب هنری و انقلابی بود. آوینی در کار خسرو شاهی مایههایی را دیده وبد که ما را به این آرزو دلالت و نزدیک می کرد.

رئیس حوزه هنری با بیان اینکه امروز افتخار می کنیم که این نگاه در ادبیات گسترش یافته و ما می توانیم در ادبیات و هنر به آن ارجاع داشته باشیم، گفت: خسرو شاهی تنها به ادبیات و ادبیات داستانی اکتفا نکرد و بخش زیادی از عمر خود را نیز صرف سینما و مستند گذرانده است. تا جایی که می توان گفت متن بیش از 100 مستند توسط وی نگارش شده است.

مومنی شریف ادامه داد: توجه به ادبیات و رمان انقلاب از ویژگیهای خسروشاهی است و هچنین برگزاری جشنواره داستانی انقلاب اسلامی از جمله فعالیتهایی است که خسروشاهی در شکلگیری آن نقش داشته است. خسروشاهی شخصیتی منصف است. وقتی از رمان «زخمدار» او نقدهای غیرمنصفانهای شد او از آن نقدها تمجید کرد و آنها را برای خود مفید دانست.

وی در پایان گفت: 30 و چند سال زندگی در عرصه هنر و ادبیات وی را تغییر نداده است. خسرو شاهی سال 60  جز اینکه پیرتر و بیشتر متواضع تر شده است هیچ تغییری نکرده است.

در ادامه این مراسم علیرضا قزوه شعری را با این مطلع قرائت کرد:
این همه آتش خدایا شعله اش از گور کیست؟
شهوت این بی نمازان، نشئه ی انگور کیست؟

پرده دانان طریقت در صبوری سوختند
این صدای ناموافق زخمه ی تنبور کیست؟

همچنین محمد مهدی سیار نیز به روی سن دعوت شد. وی نیز چارپاره ای را سرود و ان را تقدیم به فیلم قلادهی طلا کرد:

سخت است گفتن اما، زان سخت تر نگفتن
این راز برملا را از این و آن نهفتن
در جامه شبانی گرگان روز مزدند
با قافله رفیقند اما شریک دزدند
در سر هزار نیرنگ، نیرنگ های رنگی
اهل کدام مرزند این روزمیان زنگی
مشغول درس و مشقند، مشغول رو نویسی
سر می رسند ناگاه با کیف انگلیسی
.
.
.

** به روز بودن موضوعات ویژگی جشنواره رسول آفتاب است

سردار گلعلی بابایی دیگر سخنران این مراسم بود که به روز بودن موضوعات این جشنواره را یکی از ویژگی های مثبت آن ارزیابی کرد و گفت: این موضوعات در این وانفسای فرهنگی به روشنگری جامعه کمک میکند. و پرداختن به این مسائل روشنگری است و این نگاه هوشمندانهای است که به تفاوت اسلام ناب با اسلام آمریکایی میپردازد.

وی افزود: آنهایی که در این مسیر قدمی برداشته و آثار خود را ارسال کردهاند بدانند که در ترویج این مسیر قدمهای خوبی را برداشتهاند. شما امروز خطر اسلام آمریکایی را به وضوح مشاهده میکنید و این صحنههایی که پخش میشود نشان از خطر بزرگی است که آنها برای اسلام دارند و این وظیفه هنرمندان است که واقعیتها را نمایش دهند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار