دهمین دوره‌ی انتخابات به روایت کتاب "جامعه شناسی 22 خرداد"

دوره دهم انتخابات ریاست جمهوری و حوادث بعد از آن را باید جزو مهمترین رخدادهای انقلاب اسلامی از آغاز تاکنون دانست که در کنار درسها و عبرتهای فراوان، تصویر واقعیتری از جامعه ایران بازتاب داد.
کد خبر: ۳۷۲۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۸ - 30December 2014

دهمین دوره‌ی انتخابات به روایت کتاب

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، دوره دهم انتخابات ریاست جمهوری و حوادث بعد از آن را باید جزو مهمترین رخدادهای انقلاب اسلامی از آغاز تاکنون دانست که در کنار درسها و عبرتهای فراوان، تصویر واقعیتری یا به اصطلاح «زیر پوستیتر» از جامعه ایران بازتاب داد که میتوان در پرتو شناخت این پدیده، تحلیل خود از واقعیتها را تدقیق و از این رهگذر نسبت درستتری با آینده برقرار کرد.

استفاده حداکثری از تجربه انتخابات دهم و حوادث بعد از آن منوط به این است که تحلیل جامعی از آن در اختیار باشد و تا حدّ مقدور زوایای گوناگون این مسئله مورد توجه قرار گیرد. کتاب «جامعهشناسی 22 خرداد» تلاشی در این جهت است.

انتخابات به مثابه آیینهای بود که آسیبها و تهدیدها در کنار قوتها و فرصتها شفاف شد و چه بسا چیزهایی که نقطه قوت یا فرصت محسوب میشد، اما در انتخابات دهم مشخص شد که آنها از جنس آسیب یا تهدیدند و چه بسا چیزهایی که آسیب و تهدید به شمار میآمد، اما واقعیتی جز فرصت و نقطه قوت نداشت.

استفاده حداکثری از تجربه انتخابات دهم و حوادث بعد از آن بسته بهاین است که تحلیل جامعی از آن در اختیار باشد و تا حد مقدور چهر ههای گوناگون این مسئله مورد توجه قرار گیرد. این کتاب در واقع تلاشی در این جهت است که امیدواریم ولو گامی توانسته باشد این ایده را به فعلیت و واقعیت نزدیک نماید.

کتاب «جامعهشناسی 22 خرداد» بر همین اساس  سعی کرده است عمده بحثهای  درباره مسایل انتخابات دهم و حوادث بعد از آن را در پنج فصل اصلی تقدیم خوانندگان نماید. البته نویسنده سعی کرده است  مباحث را براساس ضرورت  و نیاز بسط دهد و از گسترش کمی مطلب تا حد ممکن بکاهد. البته کوتاه نویسی علیرغم برخی مزایا، از نظر برخی مخاطبان به چشم ایراد نگریسته میشود که نویسنده امیدوار است در ویراستهای بعدی کتاب، مطالب را به صورت تفصیلی تر بسط دهد.

فصل نخست کتاب  به «جامعهشناسی آراء»  توجه کرده است و تلاش شده با رویکرد جامعهشناسی و جامعهشناسی سیاسی، آراء انتخابات در چهار بخش شامل «آراء چهل میلیونی»، «آراء خاموش»، «آراء 5/24» و «آراء 2/13» بررسی و ارزیابی گردد و در حد امکان به توضیح این آراء پرداخته شده است.

 فصل دوم که تحت عنوان «تقلب، جامعهشناسی یک واقعیت یا یک دروغ» نگارش یافته است، تلاش دارد انگاره تقلب را از منظری جامعه شناختی مورد توجه قرار دهد  که سعی نویسنده بر این بوده است که از زاویه دیگری به آن توجه نماید.

«رفتارشناسی گروهها ی  سیاسی» عنوان فصل سوم است که تبیین و تحلیل مواضع و رفتارهای سیاسی جناحهای سیاسی کشور در انتخابات دهم را مورد واکاوی قرار میدهد.

در فصل چهارم  یکی از مهمترین فرضیهها درباره انتخابات و حوادث بعد از آن  یعنی «انقلاب  رنگی » مورد توجه قرار میگیرد که رویکردی جامعهشناختی و سیاسی  به صورت توامان دارد.

«مدیریت رهبری در انتخابات دهم و حوادث بعد از آن» نیز عنوان فصل آخر کتاب است که در ذیل آن به جامعهشناسی فتنه نیز توجه شده است.

یاداور می شود این کتاب به قلم پرویز امینی توسط انتشارات روایت فتح در سال 1389 چاپ و منتشر شده است.

 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار