نمایش اقتدار ارتش(۷۶)/گزارش دفاع پرس از پایان ششمین روز رزمایش محمد رسول الله(ص)؛

باران گلوله و موشک از هوا و دریا بر سر اهداف باریدن گرفت/چتر امن پدافند هوایی بر سر رزمایش ارتش

قرارگاه پدافند هوایی ارتش برای گذر از ششمین ایستگاه رزمایش محمد رسول الله(ص) با تشکیل ستاد بحران، وضعیت اضطراری در منطقه جاسک را تجربه کردند.
کد خبر: ۳۷۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۲ - 30December 2014

باران گلوله و موشک از هوا و دریا بر سر اهداف باریدن گرفت/چتر امن پدافند هوایی بر سر رزمایش ارتش

به گزارش خبرنگاران دفاعی دفاع پرس اعزامی به منطقه رزمایش ارتش، دلاورمردان ارتش جمهوری اسلامی ایران در ششمین روز تمرین تاکتیک و تجهیزات رزمایش محمد رسول الله(ص) نیروها را در موقعیت اضطراری قرار دادند تا به میزان چابکی و چالاکی یگان های پشتیبانی کننده، توانمندسازی نیروی انسانی، ایجاد آمادگی بیشتر برای مقابله با بحرانها و کنترل آنها، مشخص شدن نقش ها و رهبری فعالیت ها دست یابند.

البته از طرفی دیگر موشک های کروز "نور" و "نصر" از ناوچه های نیروی دریایی ارتش نیز در آسمان رزمایش به پرواز درآمد تا قدرت بلامنازع نیروهای مسلح در نهم دی ماه سالروز حماسه بزرگ ملت ایران در مقابل فتنه گران داخلی و خارجی به رخ جهانیان کشیده شود.

مشروح اتفاقات و اقدامات ارتش در ششمین روز رزمایش محمد رسول الله(ص) در ذیل آمده است:

*عملیات تکاوران نیروی دریایی در آبهای دریای عمان/ «میثاق۲» هواگردها را به قعر دریا فرستاد

نیروی دریایی ارتش امروز با بهکارگیری تاکتیکهای متنوع آبی-خاکی، اجرای آتشهای ساحل به دریا، عملیات هواناو در ساحل، پرش چترباز، عملیات چریکی و تاخت موتورسواران تکاور این نیرو آمادگی رزمی و چابکی یگانهای تکاوری خود را به نمایش گذاشت.

http://www.defapress.ir/IDNA_media/image/2014/11/51542_orig.jpg

استفاده از موشکهای دوشپرتاب بومی «میثاق۲» علیه انواع هواگردهای مدرن بخش دیگری از عملیات نداجا در این رزمایش بود.

گفتنی است، همزمان سامانههای مستقر در منطقه عمومی رزمایش، فضای امنی را برای اجرای مأموریتهای شناورها فراهم کردند.

توانایی اجرای مأموریتهای دشوار این مرحله توسط نیروهای جوان و زبده نیروی دریایی از ویژگیهای ششمین روز رزمایش گسترده و مشترک محمد رسولالله(ص) ارتش بود.

پرتاب راکت توسط شناورهای تندروی «آذرخش» با سر جنگی منهدمکننده و اجرای آتش انبوه نیز از دیگر اقدامات تکاوران نیروی دریایی ارتش در ششمین روز این رزمایش بود.

*شلیک موفق «اژدر» از زیردریاییهای کلاس «غدیر» نداجا

زیردریاییهای کلاس «غدیر» نیروی دریایی ارتش در رزمایش محمد رسولالله(ص) اهداف خود را با «اژدر» مورد مورد هدف قرار دادند.

http://www.defapress.ir/IDNA_media/image/2014/12/55680_orig.jpg

امروز در جریان ششمین روز از رزمایش مشترک و گسترده محمد رسولالله(ص)، زیردریاییهای کلاس «غدیر» اهداف خود را با «اژدر» مورد مورد هدف قرار دادند.

انجام عملیات تجسس با سونار پسیو توسط زیردریاییها نیز با موفقیت انجام شد.

دیروز نیز بالگردهای ضد زیرسطحی SH-3Dبرفراز منطقه رزمایش به پرواز درآمده و پس از شناسایی زیردریاییهای دشمن فرضی، با پرتاب اژدر، آنها را منهدم کردند.

*تجهیز بالگردهای AB-212نداجا به سامانههای تیربار و راکتانداز

بالگردهای AB-212نیروی دریایی ارتش به سامانههای تیربار و راکتانداز مجهز شدند.

http://www.defapress.ir/IDNA_media/image/2014/12/55723_orig.jpg

این بالگردها در رزمایش گسترده و مشترک محمد رسولالله(ص) و برای نخستینبار پس از تجهیز به سامانه تیربار و راکتانداز، علیه شناورهای مهاجم با موفقیت اجرای آتش کردند.

پرتاب موشکهای کروز «نور» و «نصر» از ناوچههای نیروی دریایی

در ششمین روز از رزمایش گسترده محمد رسولالله(ص)، موشکهای کروز دریاپایه «نور» و «نصر» از ناوچههای نیروی دریایی ارتش به سمت اهداف مورد نظر پرتاب شدند.

http://www.defapress.ir/IDNA_media/image/2014/12/55686_orig.jpg

در ششمین روز برگزاری رزمایش محمد رسولالله(ص) یکانهای شناور نیروی دریایی ارتش نسبت به پرتاب موشکهای رادارگریز مختلف ایرانی به اهداف متحرک در آبهای منطقه عمومی رزمایش اقدام کردند.

موشکهای کروز «نصر» و «نور» که روی شناورهای نداجا نصب شدهاند، در جریان برگزاری ششمین روز رزمایش مشترک نیروهای ارتش در جنوب شرق کشور از دریا به اهداف از پیش تعیین شده متحرک در دریا شلیک شدند.

دیروز نیز نمونههای ساحلپایه این دو موشک در جریان رزمایش به سمت اهداف دریایی پرتاب شدند.

حجتالاسلام آل هاشم در بندر جاسک:  ماجرای نامهی اوباما به رهبری ۲ روز پیش از انتخابات ۸۸/ پیام رزمایش ارتش به همسایگان، صلح و به دشمنان، پاسخ کوبنده است

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش گفت: دو روز پیش از برگزاری انتخابات یعنی ۲۰ خرداد ماه ۸۸، اوباما نامهای به رهبر معظم انقلاب ارسال و در آن اعتراف کرده بود که مسائل منطقه و بینالملل بدون حضور ایران قابل حل نیست.

حجتالاسلام سید محمدعلی آلهاشم رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، در جریان حضور در منطقه عمومی رزمایش گسترده و مشترک محمد رسولالله (ص) در جمع فرماندهان و افسران نیروی دریایی ارتش و همچنین مردم بندر جاسک به مناسبت سالروز حماسه ۹ دی به سخنرانی پرداخت.

وی در اینباره اظهار داشت: در تاریخ پر افتخار انقلاب اسلامی، روزهای مهم و فراموش نشدنی زیادی ثبت شده است. یکی از روزهای به یادماندنی که در آن حماسه بزرگ ملت قهرمان ایران ثبت شد، نهم دی ماه ۱۳۸۸ است.

حجتالاسلام آل هاشم ادامه داد: از دستاوردهای حماسه ۹ دی اثبات نقش بیبدیل ولایت و رهبری انقلاب اسلامی در خنثی سازی توطئه فتنه ۸۸ بود.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با اشاره به وقوع حماسه ۹ دی در سال ۱۳۸۸ گفت: در این روز ملت بصیر ایران یک بار دیگر با ارمانهای امام خمینی (ره) و انقلاب تجلیل عهد، و توطئههای دشمنان نظام اسلامی را نقش بر آب کردند.

حجت الاسلام آل هاشم تاکید کرد: در فتنه سال ۸۸ نکات بسیار مهمی وجود دارد که لازم است مد نظر آحاد مردم قرار گیرد از این رو بازخوانی ابعاد فتنه ۸۸ در مناسبتهای مختلف مهم و ضروری است زیرا فراموشی این واقعه موجب تحمیل هزینههای بسیار دیگری به نظام خواهد شد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در بیانات خود به یادآوری این حرکت براندازانه تاکید کردند تا این حادثه مورد غفلت قرار نگیرد.

نماینده ولی فقیه در ارتش یادآور شد: حضور ملت قهرمان ایران و مشارکت بیش از ۴۰ میلیون نفر از مردم در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری میتوانست علاوه بر استحکام بیشتر داخلی به گسترش دامنه نفوذ ایران در جهان منجر شود چرا که ایران کشوری مهم و تاثیرگذار است که الگوی مردم سالاری دینی را ارائه میدهد.

وی افزود: اما نکتهای که تاسف دوستان انقلاب را برانگیخت وقایع شوم پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸ بود که در قالب فتنهای از پیش طراحی شده به اجرا درآمد.

حجت الاسلام آل هاشم بارزترین نکته در فتنه ۸۸ را مواجه شدن نظام اسلامی با مشکلات در عرصه بین الملل دانست.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با بیان اینکه فتنه ۸۸ نتیجه برنامهریزی طولانی مدت و پیچیده سرویسهای اطلاعاتی دشمنان و در راس آنها آمریکا بود، تصریح کرد: برخی عناصر داخلی نیز آگاهانه قطعات پازل دشمن را تکمیل کردند.

وی اضافه کرد: در همین زمینه مقام معظم رهبری فرمودهاند طراحی، نقشهکشی و مدیریت فتنه در بیرون از مرزها بوده و در داخل نیز عدهای دانسته و عدهای هم ندانسته و در اثر بیبصیرتی با دشمنان همکاری کردهاند.

حجت الاسلام آل هاشم با اشاره به آسیبها و تهدیداتی که از بدو پیروزی انقلاب تاکنون متوجه نظام اسلامی بوده است گفت: فتنه ۸۸ از نظر عمق، ابزار، شیوه بازیگران، آثار و پیامدها منحصر به فرد بود.

وی افزود: این فتنه آزمونی بزرگ برای ملت ایران بود که درسها و عبرتهای بسیاری را در بر داشت و به تعبیر رهبر معظم انقلاب کشور را واکسینه کرد.

نماینده ولی فقیه در ارتش درباره اقداماتی که فتنهگران در فتنه ۸۸ انجام دادند، تصریح کرد: یکی از این اقدامات هجمه به باورها و ارزشهای دینی در روز عاشورا بود.

وی زیر سوال بردن نهادهای انقلابی نظام و اهانت و ایراد اتهام به شورای نگهبان در آستانه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری را از جمله اقدامات دیگر فتنه گران برشمرد.

حجت الاسلام آل هاشم ادامه داد: برخی کاندیدها فضای انتخابات را به سمت تردید و تشکیک سوق دادند.

وی با اشاره به تشکیل کمیته «صیانت از آرا» در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ گفت: ساختارشکنی، القای یاس و تردیدهای ذهنی، ایجاد تردید به آرمانهای انقلاب و اصول مسلم قانون اساسی و خط امام از دیگر اقداماتی بود که فتنه گران انجام دادند.

وی با ذکر نمونههای از پیامدهای فتنه ۸۸ افزایش فشارها و تشدید تحریمها را از جمله پیامدهای فتنه ۸۸ برشمرد.

نماینده ولی فقیه در ارتش تاکید کرد: فتنهگران باعث شدند تا تحریمها و فشارها روی ملت ایران بیشتر شود و از سوی دیگر آمریکا تصور کند که فرصت مناسبی برای براندازی نظام اسلامی فرا رسیده است به همین خاطر در این امر به حمایت از فتنه پرداخت.

حجت الاسلام آل هاشم ادامه داد: چند روز پس از آغاز فتنه، سنای آمریکا قطعنامه شدیداللحنی را علیه ایران تصویب کرد.

وی افزایش مطالعات دشمن در موضوع هستهای را از دیگر پیامدهای فتنه ۸۸ دانست و افزود: اتفاقات پس از انتخابات گر چه ارتباطی به مسائل هستهای کشور نداشت اما غرب، فتنه را فرصتی برای اعمال فشار بر ایران و ابزاری برای بازگشت به روند گذشته یافت و سطح مطالبات خود را افزایش داد.

وی اضافه کرد: فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در منطقه نیز به دنبال وقوع فتنه ۸۸ از احتمال حمله به تاسیسات هستهای ایران خبر داد.

حجت الاسلام آل هاشم افزود: در ادامه نیز قطعنامه ۱۹۲۹ با اعطای امتیازاتی به چین و روسیه علیه ایران به تصویب رسید و در واقع دشمنان فتنه ۸۸ را فرصتی برای افزایش فشار بر ایران یافت.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش گفت: همه این موارد در حالی بود که دو روز پیش از برگزاری انتخابات یعنی ۲۰ خرداد ماه ۸۸، اوباما نامهای به رهبر معظم انقلاب ارسال و در آن اعتراف کرده بود که مسائل منطقه و بینالملل بدون حضور ایران قابل حل نیست. در واقع دشمنان پس از سالها فشار در ایران موظف به تعطیلی برنامه هستهای ما نشده بودند و ما آنها را در روند مذاکرات وادار به عقب نشینی کرده بودیم.

وی افزایش امید به براندازی نظام اسلامی را پیامد دیگر فتنه ۸۸ دانست و افزود: این فتنه آمریکا و غرب را به این باور رساند که اگر ایجاد و تقویت گروهکهای تروریستی نتوانسته خللی در کار ایران ایجاد کند، جریان فتنه میتواند به بیثباتی نظام اسلامی و براندازی آن منجر شود.

وی ادامه داد البته حمایت از تروریستها نه تنها از سوی غرب کنار گذاشته نشد بلکه تا مرحله ترور دانشمندان هستهای کشورمان نیز پیشرفت.

نماینده ولی فقیه در ارتش در ادامه سخنان خود به تدوین دستاوردهای حماسه ۹ دی پرداخت و گفت: یکی از دستاوردهای بزرگ این حماسه اثبات نقش بیبدیل ولایت و رهبری انقلاب در خنثی سازی توطئههای دشمنان بود.

وی تاکید کرد: اگر نقش رهبری نبود این توطئه خطرناک و پیچیده خنثی نمیشد و کشورمان با خطرات بسیار جدی مواجه میشد.

وی تقویت پیوند ناگسستنی مردم با انقلاب و نظام را دستاورد دیگر حماسه ۹ دی دانست.

حجت الاسلام آل هاشم با بیان اینکه حماسه ۹ دی به افشای چهره نفاق منجر شد، تصریح کرد: آشکار شدن نقش بصیرت و ولایتمداری مردم در برابر توطئههای دشمنان و تمسک به اعتقادات دینی در برابر اقدامات ضددینی معاندان دستاورد مهم دیگری بود که در پی حماسه ۹ دی رقم خورد.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش هشدار داد: هرگز نباید فتنه ۸۸ را پایان یافته تلقی کنیم؛ زیرا تا زمانی که روحیه مقاومت و استقلالطلبی در مردم ما وجود دارد دشمنان از توطئه دست بر نخواهند داشت و تنها راه در امان ماندن از فتنهها در مقطع فعلی و مقاطع آینده هشیاری، بصیرت انقلابی و ولایت مداری است.

حجتالاسلام آل هاشم با بیان اینکه میتوانیم با ولایت مداری به پیروزیهای نهایی برسیم، به برگزاری رزمایش گسترده محمد رسول الله(ص) ارتش اشاره و تصریح کرد: امروز رزمندگان رزمایش در کنار مردم جاسک بصیرت و ولایت مداری خود را اعلام کردند.

وی با اشاره به تقارن برگزاری رزمایش مشترک ارتش و سالروز حماسه ۹ دی گفت: نیروهای مسلح ما در این رزمایش آمادگی خود را به نمایش گذاشته و پیام صلح و دوستی را به کشورهای همسایه ابلاغ میکنند.

وی افزود: رزمندگان رزمایش به دشمنان ملت ایران نیز اعلام میکنند که هرگونه تجاوز به نظام مقدس جمهوری اسلامی با پاسخ محکم نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه و بسیج روبرو خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در ارتش در پایان از دریادلان نیروی راهبردی دریایی، کارکنان نیروی هوایی، کارکنان نیروی زمینی و همچنین پرسنل پدافند هوایی که با رزمایشی مشترک اقتدار نظام مقدس اسلامی را به نمایش گذاشتند قدردانی کرد.

اعلام وضعیت اضطراری در منطقه رزمایش ارتش/ قرارگاه پدافند هوایی ستاد بحران تشکیل داد

در ششمین روز از رزمایش بزرگ محمد رسولالله (ص) ارتش در پی اعلام وضعیت اضطراری در منطقه رزمایش، ستاد بحران تشکیل شد.

http://www.defapress.ir/IDNA_media/image/2013/09/4465_orig.jpg

سرهنگ اصغر جمالی فرمانده پشتیبانی قرارگاه پدافند هوایی دراینباره اظهار داشت: این مرحله از رزمایش به منظور سنجش میزان چابکی و چالاکی یگانهای پشتیبانیکننده، توانمندسازی نیروی انسانی، ایجاد آمادگی بیشتر برای مقابله با بحرانها و کنترل آنها، مشخص شدن نقشها و مسولیتها و اداره و رهبری همه فعالیتها، از قبیل پیشبینی، پیشگیری، کاهش خسارات و ایجاد آمادگی و مقابله با تهدیدات و هماهنگی بیشتر عملیاتی برگزار شد.

وی ادامه داد: در پی اعلام وضعیت اضطراری در منطقه رزمایش اقدامات اولیه کمکرسانی به آسیبدیدگان توسط نیروهای حاضر در منطقه انجام شد، ولی با توجه به وضعیت اضطراری به وجود آمده برابر تدبیر امیر فرماندهی قرارگاه پدافند هوایی نیروهای پشتیبانی کننده رزمایش بلافاصله به منطقه رزمایش اعزام و ستاد بحران در منطقه رزمایش تشکیل شد.

فرمانده پشتیبانی قرارگاه پدافند هوایی تصریح کرد: آواربرداری، تخلیه مجروحین و فوتشدگان، کمکرسانی، تامین غذا و آبرسانی، کنترل تردد، حفظ اسناد و مدارک و تخلیه آنها از جمله اقدامات ستاد بحران در منطقه رزمایش بود.

وی افزود: امیر سرتیپ اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی از هماهنگی مطلوب بین نیروهای بخشهای مختلف در این مرحله از رزمایش ابراز رضایت و قدردانی کرد.

تشریح عملیات تکاوران نیروی دریایی در گفتوگو با فرمانده کلاهسبزها

فرمانده تکاوران نیروی دریایی ارتش گفت: در ششمین روز از رزمایش تمامی پرتاب های موشکی و شلیک های توپخانه ای واحد تکاوران نیروی دریایی با موفقیت اهداف مورد نظر را مورد اصابت قرار داد.

http://www.defapress.ir/IDNA_media/image/2014/04/25336_orig.jpg

امیردریادار دوم حمزه علی کاویانی فرمانده تکاوران دریایی ارتش در گفتوگو با خبرنگار دفاعی دفاع پرس اعزامی به منطقه رزمایش ارتش، اظهار داشت: آخرین لایه دفاعی نیروی دریایی در دریا بر عهده تیپهای تکاور و عملیات ویژه دریایی است که به اجرای عملیات در آبهای ساحلی پرداخته و از نفوذ دشمن به سواحل جلوگیری می کند.

وی با اشاره به اجرای عملیاتهای متعدد این نیرو در ششمین روز رزمایش گفت: بحمدالله عملیاتهایی که امروز انجام شد، نشان داد توان نیروی دریایی در این بخش هم قابل توجه و در مقابل هر نوع تهدیدی کوبنده و منهدمکننده خواهد بود.

فرمانده تکاوران نیروی دریایی تصریح کرد: بخشی از رزمایش امروز مربوط به عملیات ویژه دریایی بود که به واسطه تکاوران اجرا شد. در این عملیات اهداف مورد نظر با پرتاب موشک ساحل به دریا با موفقیت اجرا شد.

وی همچنین اجرای آتش و شلیک راکت از روی شناورها را بخش دیگری از عملیاتهای این نیرو عنوان کرد و افزود: امروز توانستیم با شناورهای سبک و سنگینی که در اختیار داریم به طور هوشمندانه اهداف مورد نظر را با شلیک متعدد راکت مورد اصابت قرار دهیم.

امیر کاویانی در ادامه به شلیک موشکهای دوش پرتاب اشاره کرد و افزود: تکاوران نیروی دریایی از این سلاح کاملا بومی جهت مقابله با اهداف ارتفاع متوسط استفاده میکنند که امروز نیز موشک دوش پرتاب میثاق۲ در این بخش از رزمایش، با شلیک موفقیتآمیز توانست اهداف مورد نظر را به دقت و با سرعت لازم مورد اصابت قرار دهد. این موشک کاملا بومی شده و توسط صنایع داخلی و کارشناسان صنعتی وزارت دفاع تولید شده است.

تثبیت آسمان منطقه رزمایش و ایجاد چتر پدافندی برای نیروهای حاضر در رزمایش

قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص) با تلفیق اطلاعات دریافتی از منابع مختلف نسبت به کشف و شناسایی هواگردهای مهاجم و تثبیت آسمان منطقه رزمایش و ایجاد چتر پدافندی برای نیروهای خودی اقدام کرد.

http://www.defapress.ir/IDNA_media/image/2014/01/17193_orig.jpg

در ششمین روز از رزمایش مشترک محمد رسول الله (ص) ارتش، قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص) با تلفیق اطلاعات دریافتی از منابع مختلف از جمله دیدهبانهای بصری ثابت و سیار، سایتهای شنود، رادارهای ثابت و تاکتیکی و استفاده از نیروهای آموزش دیده مردمی نسبت به کشف و شناسایی هواگردهای مهاجم و تثبیت آسمان منطقه رزمایش و ایجاد چتر پدافندی برای نیروهای خودی اقدام کرد.

استفاده از سامانههای پیشرفته دیدهبانی و انتقال هوشمند اطلاعات، سایتهای راداری و شنود الکترونیکی ثابت و سیار و بهرهگیری از نیروهای آموزش دیده مردمی و انتقال سریع و امن اطلاعات به مراکز تصمیمسازی از جمله اقدامات قرارگاه پدافند هوایی در این مرحله از رزمایش است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار