یادداشت/هادی محمدی؛

قدرت افزایی بصیرت در سیاست خارجی

حل و فصل مشکل ما با آمریکا و غرب در فرمول «قدرت ما در ضعف دشمن است» نهفته است و این فرمول در حال شکل‌گیری کامل در عرصه منطقه‌ای و جهانی است.
کد خبر: ۳۷۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۷ - 31December 2014

قدرت افزایی بصیرت در سیاست خارجی

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، روزنامه «جوان» در یادداشتی به قلم «هادی محمدی» نوشت:

اگر فتنه 88 را حاصل طمعورزی و مداخلهگری گرگهای خارجی و غفلت و بیمسئولیتی یک عده در درون و خیانت و خودباختگی و رفتار انتقامی یک عده دیگر که از سوی غارتگران خارجی حمایت شدند، بدانیم، 9 دی ماه 88، مظهر احساس مسئولیت و بصیرت فراگیر مردمی و نظام بود.
9 دی پاسخ مردم و نظام به انتقام کور دزدان خارجی و خائنان داخلی از اسلام، انقلاب و رهبری نظام بود که همچون گذشته رسوا شدند و با وجود خسارت به ملت و کشور و نظام، سرافکنده و شکستخورده، بر جای ماندند.  اگرچه در لحظه لحظه حیات انقلاب، بصیرت و هوشمندی و حضور الزامی است ولی کارکردهای بصیرت در محیط داخلی و خارجی و در سیاست خارجی و منطقهای، قدرت افزاست.
آنچه با بصیرت مردم و نظام موجب ناشادی دشمن شده است اینکه دستهای آنان را بر ملا و سادهاندیشی را آشکار و انسجام ملی را بازتولید و استحکام بخشیده است و همین مؤلفهها، حرکت روشن قدرتافزایی در خارج را تضمین نموده است. ماهیت راهبردهای دشمن در فتنه 88 به شکلی رسوا شد که دیگر نظریههای آشتی و همکاری برد- برد و حل و فصل موضوعات فیمابین، جای بحث ندارد و استمرار دشمنی و اراده برای براندازی را تأکید میکند. افراد در سیاست منطقهای و جهانی با اصرار بیشتر از گذشته، خط «تبدیل تهدید به فرصت» به اجرا درآمد، به طوری که امروز اوباما برای وسوسه مذاکرهکنندگان هستهای ایران و برای فریب افکار عمومی جهانی، ناچار است بر قابلیت قدرت منطقهای مؤثر ایران اعتراف کند. هیچ تردیدی وجود ندارد که بازیگر برتر و موثرتر و کارآمدتر در منطقه، ایران است و هیچ پروژه منطقهای بدون تأیید ایران راه به جایی نمیبرد. روشنبینی در فتنه 88 موجب شده تا امروز با تکیه بر شناخت دقیقتر از دشمن، قویتر از پنج سال پیش در سیاست خارجی ظاهر شویم. پروژه منطقهای امریکا، چه تحت عنوان «خاورمیانه بزرگتر» و چه تحت عنوان «تروریسم داعش» برای تسلط چپاولگرانه با دست ایران و همپیمانان ایران شکست خورده است و ما از پنج سال قبل در عراق و سوریه و لبنان قویتر و با نفوذتر هستیم و عرصه اثرگذاری را گسترش میدهیم. رژیم صهیونیستی از پنج سال گذشته تاکنون ضعیفتر و ناتوانتر است و هم در چشم کشورها و افکار عمومی منطقه و هم در نگاه حامیان خود در غرب، زبونتر و منفعلتر است.
حل و فصل مشکل ما با امریکا و غرب در فرمول «قدرت ما در ضعف دشمن است» نهفته است و این فرمول در حال شکلگیری کامل در عرصه منطقهای و جهانی است. هوشمندی دیپلماتیک، اولویت و الزام امروز ماست، چرا که فرصتهای دیپلماتیک، تنها در محیط منطقهای نیست بلکه در تمامی عرصههای جهانی گسترده است. وقتی امریکا و غرب رویکرد تنش و بحران در روابط با روسیه و چین را در دستور کار دارند، فرصتهای ایران رو به تزاید خواهد بود.
نه تنها رژیم صهیونیستی، بلکه تمامی همپیمانان امریکا در منطقه هم ناتوانتر از قبل هستند، به ویژه ارتجاع عرب که دست و پازنان برای حفظ خود، تلاش مأیوسانه میکند.
در سایه بصیرت و آگاهی از خود و دشمن و برکت روشنگریهای رهبری، امروز داناتر و تواناتر از گذشته در صحنه هستیم و مواضع امریکا و غرب، چه در دیپلماسی منطقهای و چه در مذاکرات هستهای عقبتر رفته است. با اینکه راهبردشان ثابت است ولی ابزارها و تاکتیکهای آنها محدودتر از گذشته است و این حاصل قدرتیابی ما در مقابل دشمن است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار