افخم: تحریم‌های جدید خلاف تعهدات آمریکا بر اساس توافق ژنو است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در کنفرانس خبری هفتگی خود به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
کد خبر: ۳۷۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴ - 31December 2014

افخم: تحریم‌های جدید خلاف تعهدات آمریکا بر اساس توافق ژنو است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، در جلسه هفتگی خبری به پرسشهای خبرنگاران درباره رویدادهای عرصه سیاست خارجی کشورمان پاسخ داد.

وی در ابتدای سخنانش با تبریک فرا رسیدن سالروز حماسه 9 دی گفت: "9 دی موجب تحکیم پیوند ملت با نظام و رهبری شد."

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره روابط ایران و عربستان گفت: "عربستان درباره نامه اخیر ظریف به وزرای خارجه جهان پاسخی فرستاده است. نامه ای به عربستان اخیرا ارسال نشده، آخرین نامه، نامه ای بود که آقای ظریف به وزرای خارجه کشورهای جهان به جز رژیم صهیونیستی ارسال کردند، بود."

به گفته افخم سعودیها در این نامه دیدگاههای خود درباره مسائل منطقهای و بینالمللی اعلام کردهاند.

وی درباره تحریمهای جدید آمریکایی گفت: "اقدام جدید آمریکا در تحریم برخی افراد و شرکتها را شدیدا تقبیح کرده و خلاف تعهدات آمریکا بر اساس توافقنامه موقت ژنو میدانیم... چنین حرکتی نقض صریح اصل حسن نیت است."

وی در ادامه افزود که این نوع اقدامات دارای "مصارف داخلی" بوده و تأثیری بر مناسبات تجارت خارجی ایران نخواهد داشت.

افخم در پاسخ به سؤالی درباره دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 گفت: "دور بعدی مذاکرات 15 ژانویه برابر با 25 دیماه در سطح معاونین برگزار میشود که شامل مذاکرات با 1+5، دو و چند جانبه خواهد بود. برنامهای برای مذاکرات پیش از آن نداریم. کارشناسان نیز در حاشیه همین نشستها با یکدیگر دیدار خواهند کرد."

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره سفر آتی خالد مشعل به ایران گفت: "در برنامه کلی این سفر وجود دارد اما هنوز زمانبندی مشخصی نداریم. روابط حماس و ایران روند طبیعی و خوبی دارد."

وی همچنین درباره خبر روزنامه شرقالاوسط درباره سفر یک مقام فرانسوی به ایران گفت: "مدیر کل خاورمیانه وزارت خارجه فرانسه سفری به ایران داشت که در دنباله سفرهای دو جانبه پیرامون موضوعات دو جانبه، بینالمللی و برخی موضوعات منطقهای انجام گرفته است."

وی درباره اظهارات برخی دیپلماتهای رژیم صهیونیستی درباره اینکه سفارت اسرائیل به زودی در تهران باز خواهد شد گفت این حرفهای چنان یاوه و بیهوده هستند که ارزش پاسخگویی ندارند.

افخم در ادامه با اشاره به مسائل سوریه گفت بارها "اعلام کردهایم که بحران سوریه دارای راهحل سیاسی است. از هر طرح سیاسی برای پایان دادن جنگ و بحران و بر اساس تأکید بر جایگاه مردم سوریه حمایت میکنیم... باید یک گفتگوی فراگیر ملی در چارچوب سوری-سوری باشد."

وی گفت درباره طرح روسیه گفتگوها انجام شده است و باید گامهای ابتدایی آن انجام بگیرد تا نتیجه آن مشخص شود. "جمهوری اسلامی ایران حمایت خود را از این طرح اعلام میکند."

افخم گفت: بازار نفت در دوره های مختلف شاهد این نوسان قیمت بوده است. اولین بار نیست که در تاریخ اوپک کاهش قیمتها رخ میدهد و شاید همزمانی آن با برخی تحولات منطقهای و سیاسی گمانهزنیهایی را در خصوص تأثیر تصمیمات سیاسی بر این روند بیشتر کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: صاحبنظران معتقدند که حوزه تصمیمسازان میتوانستند بهتر از این در روند کاهش قیمتها تأثیر بگذارند و این اغراق است که بگوییم اراده یک کشور باعث شده چنین آثاری در بازار جهانی نفت رخ دهد.

وی درباره رفت و آمد بین مقامات تهران و ریاض با ذکر این نکته که برنامهای به صورت فوری که بخواهیم رسمی اعلام کنیم، وجود ندارد، افزود: دو کشور دارای مناسبات سیاسی هستند و روابط برقرار است و سفارتخانهها مشغول به کار میباشند و در خصوص موضوعات مختلف گفتوگوها صورت میگیرد و اینکه سفری در سطح بالاتر مورد نظر باشد در حال رایزنی است و چنانچه شرایط و زمان مناسبی فراهم شود صورت میگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در ارتباط با پیگیری اتباع زندانی در آمریکا گفت: درخواست رسمی از سوی مقامات آمریکایی برای بازپس گیری زندانیانشان نبوده اما موضوع اتباع، موضوعی است که کشورها بر روی آن حساس هستند و  70 نفر از اتباع ایرانی در آمریکا به جرمهای واهی در زندان هستند لذا وزارت خارجه تلاش هایی را به عمل آورده تا اتباع خود را به کشور بازگرداند و مذاکراتی نیز در حاشیه مذاکرات هستهای در دستور کار تیم مذاکره بوده و امیدوتریم راهی برای حل این موضوع در حوزه اباع ایرانی که به دلایل واهی و نامشروع در زندانهای آمریکا هستند باز شود.

افخم خاطر نشان کرد: ما از فقدان چارچوب قانونی با کشورهای خاصی روبرو هستیم ولی در برخی موارد به نتایجی رسیده ایم که در قالب توافق نامه صورت گرفته ولی در مورد ترکمنستان، گفتگوهای مختلفی صورت گرفته و سفیر ما به طور پیوسته موضوع را پیگیری کردند و سختی هایی در مسیر مذاکره داشتهایم و فعلا به نتیجه رسیدیم که مبادله ایجاد شود.

وی پیرامون حل مسائل سوریه و موضع ایران در این زمینه گفت: حتی مطالبات حداقلی فلسطینیها نیز از سوی جامعه جهانی پذیرش نشد و مورد توافق قرار نگرفت و تنها راه ملت ملت فلسطین مقاومت است و این تنها اقدامی که برای حقوق حداقلی آنها صورت میگیرد و فلسطین موفق خواهد شد با مقاومت به پیروزی برسد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها