کنعانی مقدم در مصاحبه تفصیلی با «دفاع پرس»:

کمک‌های مستشاری ایران، نقش موثر در راهبرد نظامی عراق/ راهپیمایی اربعین تیر خلاصی به شائبه دو دستگی در اسلام

کارشناس سیاست خارجی در ارتباط با نقش ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه اظهار داشت: با توجه به تجربه طولانی جمهوری اسلامی که خود یکی از قربانیان تروریسم است، انتقال این تجربیات به گروه‌‌های عراق بسیار موثر در ساماندهی و سازماندهی اطلاعاتی نیروهای عراق بود. عامل اصلی درقدرت یافتن نیروهای عراقی و مقابله با داعش، کمک‌های مستشاری جمهوری اسلامی بود.
کد خبر: ۳۷۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹ - 03January 2015

کمک‌های مستشاری ایران، نقش موثر در راهبرد نظامی عراق/ راهپیمایی اربعین تیر خلاصی به شائبه دو دستگی در اسلام

حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفتوگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، پیرامون علل پیروزی عراق در برابر داعش گفت: با توجه به ریشههای گروهک تروریسی داعش که عمدتا مبتنی بر تفکرات القاعدهای و کمکهای  نظامی و تسلیحاتی ((CIA آمریکا در عراق است، این نشان دهنده این اصل اساسی است که این گروه دارای ریشههای تفکراتی در بین مردم عراق نیست.

وی ادامه داد: این گروهک(داعش) عمدتا بازماندههای رژیم بعثی عراق(صدام حسین) و همچنین کمکهای تسلیحاتی آمریکا و دولتهای عربی و غربی از جمله وهابیت در عربستان و همچنین حمایتهای سیاسی و نظامی ترکیه است و عملا جدا ازدولت عراق تجهیز میشود.

تبعیت از مرجعیت شیعه عامل پیروزی مردم عراق

این کارشناس سیاست خارجی همچنین افزود: عمدتا داعش در مناطقی مسلط میشود که ریشههای بعثی داشته و یا سلفی تندرو و القاعدهای همچون تکریت، صلاحالدین و موصل و مناطق شمالی عراق، و این مساله باعث شد که مردم عراق که از مرجعیت شیعه در این کشور(آیتالله سیستانی) تبعیت میکنند و از نیروهای مردمی که مدلی از بسیج نیروهای مردمی در ایران هستند و همچنین ورود سپاه بدر که نمونه ای از سپاه پاسداران در نبرد علیه دشمن است به انسجامی درونی دست یابند وعملیات هجومی خود را علیه مواضع داعش به کار ببرند وعملا نیروهای دشمن را پاکسازی کنند.

وی اظهار داشت: گروههای مردمی و ارتشی که پاکسازی شده بودند در حوادث اخیر توانستند انسجامی را به دست بیاورند وعملیات غافلگیری خودشان را علیه مواضع داعش به کار بگیرند، این گروههای مردمی و ارتشی با سیاستهای مرکزی با توان نظامی ایجاد شده که البته باید گفته شود کمکهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه مستشاری نظامی، اقتصادی و اجتماعی به عراق قدرت این مجموعه را دوچندان کرده است.

کنعانی مقدم بیان کرد: بعد از شکستن حلقه نفوذ داعش به جنوب بغداد توسط جندالصخر و نیروهای مردمی همچون سپاه بدر و جریانات شیعی که عمدتا در عراق وجود دارند به مواضع قبلی خودشان عقب نشینی کردند. این نیروها در الرمادی حضور آنها را محدود کردند و حملات گستردهای شروع شد به سمت تکریت، صلاحالدین و همچنان ادامه دارد تا نقاط استراتژیک را بتوانند مرتفع کنند و در عین حال این قدرت را پیدا کردند که عقبه نیروهای داعش را که به راس های ترکیه و سوریه متصل میشد را مورد هدف قرار دهند.

کمکهای مستشاری ایران، نقش موثر در راهبرد نظامی

این کارشناس سیاست خارجی درارتباط با نقش ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه نیز اظهار داشت: با توجه به تجربه طولانی جمهوری اسلامی که خود یکی از قربانیان تروریسم در مقابله با گروهکهایی چون منافقین و گروهکهای تجزیه طلبی داشته است انتقال این تجربیات به گروههای عراق بسیار موثر بود در ساماندهی و سازماندهی اطلاعاتی نیروهای عراق و همچنین قدرت نیروهای نظامی ایران که میتواند تا اعماق سرزمینهای عراق از قدرت شناسایی خود استفاده کند.

وی خاطر نشان کرد: میتوان گفت عامل اصلی درقدرت یافتن نیروهای عراقی و همین راه مقابله با داعش همین کمکهای مستشاری جمهوری اسلامی است که توانست مناطقی را که حتی احتمال سقوط در آنها میرفت مانند اربیل و بغداد را از دست تروریستها برهاند و همین کمکها باعث شد محاصره شکسته شود.

راهپیمایی اربعین تیر خلاصی به شائبه دو دستگی دراسلام

کنعانی مقدم همچنین آثار حضور میلیونی مردم در حماسه پیاده روی اربعین حسینی را در از پا درآمدن داعش بیتاثیر ندانست و اظهار داشت: حضور میلیونی مردم در مراسم اربعین که تنها مختص شیعیان هم نبوده نشان داد، حماسه عاشورایی و تفکر پیروزی خون بر شمشیر که آثار و نتایج آن را در انقلاب اسلامی خود نیز مشاهده کردیم میتواند الگوی مناسبی برای از میان بردن تروریسم در دنیا باشد و این حضور و راهپیمایی عملا تیر خلاصی بر همه شایعاتی زد که در رسانه غربی مطرح میشد که داعش بهار عربی در عراق است و مردم عراق علیه شیعیان قیام کردهاند و می جنگند و جنگ شیعه و سنی را مطرح می کردند.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: راهپیمایی عظیم اربعین نشان داد اگر اراده بر این باشد که مردم حتی اگر ارادهمند با دست خالی حضور پیدا کنند در عراق میتوانند در یک روز بیش چند میلیون جمعیت در برابر تروریسم ایستادگی کننند و این ورق معادلات نظامی را در منطقه به نفع مردم تغییر دهد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار