کارشناس مسائل روابط بین الملل در گفت و گو با دفاع پرس:

روابط رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی به بهانه مقابله با ایران علنی می شود/ اعزام مشاوران موساد به کشورهای عربی

کارشناس مسائل روابط بین الملل با اشاره به علنی شدن روابط برخی از کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی گفت: روابط رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی به بهانه مقابله با ایران علنی می شود.
کد خبر: ۳۷۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۳ - 06January 2015

روابط رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی به بهانه مقابله با ایران علنی می شود/ اعزام مشاوران موساد به کشورهای عربی

روابط میان تلآویو و کشورهای حاشیه خلیج فارس که از دیرباز به طور محرمانه و سری وجود داشته اخیرا رو به گسترش و علنی شدن است.

 سفر صدها گردشگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در خلال 6 سال گذشته به اسرائیل ، روابط پروازی در خطوط هوایی، اعزام مشاوران نظامی موساد به کشورهای عربی و سایر روابط اقتصادی میان رژیم صهیونیستی و کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله تعاملات آشکار شده اسراییل با اعراب منطقه است.

مهدی عوض پور کارشناس مسائل روابط بین الملل و مسائل فلسطین اشغالی پیرامون عادی سازی روابط اسرائیل و کشورهای عربی به خبرنگار بین الملل خبرنگار دفاع پرس گفت: موضوع صلح بین اسرائیل و کشورهای عربی مانند مصر و اردن از سال های پیش مطرح بوده اما در روزهای اخیر شاهد آشکار شدن عادی سازی و روابط میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی هستیم.

وی ادامه داد: باید بگوییم در این زمینه روابط عادی میان اسرائیل و کشورهای عربی به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس به صورت علنی از سال 2000 وجود داشته به طوری که این روابط، که ابتدا روابط محرمانه بوده در همین سال بین دولت امارات و تل آویو آشکار میشود و در سال 2003 رئیس بانک مرکزی اسرائیل با راشد ولی عهد دبی دیدار میکند همچنین دیدارهای دیگری بین وزیر دفاع امارات با هیات های اسرائیلی وجود داشته است.

 

عوض پور ادامه داد: در سال 2006 هیات اسرائیلی برای مشارکت در کنفرانس جهانی محیط زیست وارد امارات میشود و دیدارهایی بین مقامات رژیم صهیونیستی و امارات انجام می شود.

وی با اشاره به ادامه روابط کشورهای عربی با اسرائیل خاطرنشان کرد: این دیدارهای سیاسی با مقامات اماراتی در سال 2010 خیلی بیشتر شده به طوری که این دیدارها سری و امنیتی میان امارات و مقامات امنیتی و امنیتی نظامی اسرائیل انجام شده است.

وی ادامه داد: در همین راستا باید به روابط بحرین و رژیم صهیونیستی و روابط سری بین این دو کشور وجود داشته و خاندان آل خلیفه در زمینه واردات کالاهای اسرائیلی و مواد غذایی با تغییر نام کالا به بحرین همکاری خوبی با این رژیم داشته اند.

 

وی ادامه داد: از سال 2012 به بعد  خبرهایی مبنی بر فعالیت شرکتهای امنیتی اسرائیل به منظور مشاوره با کشورهای حوزه خلیج فارس فعالیت منتشر شده در همین راستا شرکتهای امنیتی اسرائیل مشاورانی را که از سرویس موساد بازنشسته شده اند برای مشاوره به کشورهای عربی چون امارات، قطر، بحرین اعزام میکنند که هدف از این همکاری امنیتی را اقدام علیه ایران در راستای پروژه ایران هراسی را اعلام کردند.

وی با اشاره به دیگر همکاریها میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی گفت: آموزش خلبانهای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به دست نیروهای اسرائیلی به منظور آموزش دادن به آنها برای حضور در مانورهای مشترک از دیگر همکاریهای رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی است که در امریکا انجام میشود وخلبانان قطری مصری اسراییلی در این مانورهای مشترک حضور دارند.

وی ادامه داد: در مانورهای آموزشی و مشترک میان کشورهای عربی و اسرائیل باید به روابط سابقه دار میان این کشورها اشاره داشت و نکته مهم در این زمینه این است که خیلی از کشورهای عربی به بهانه مقابله با ایران به دنبال علنی سازی روابط خود با اسرائیل هستند.

انتهای پیام/ح

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار