ویژگی‌ها و توانمندی‌های پایگاه جامع رصد و مراقبت فضایی امام جعفر صادق(ع)

وزیر دفاع توانمندی‌های پایگاه جامع رصد و مراقبت فضای جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد.
کد خبر: ۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۰ - 09June 2013

ویژگی‌ها و توانمندی‌های پایگاه جامع رصد و مراقبت فضایی امام جعفر صادق(ع)

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه مراسم افتتاح نخستین پایگاه جامع رصد و مراقبت فضایی جمهوری اسلامی ایران گفت: این مرکز در راستای تحقق امنیت بخشی به فضا و سامانههای فضایی کشور افتتاح شده است چرا که باید به طور دائم اجرام فضایی و ماهوارههای عبوری از فضای کشور را رصد کنیم.

وی افزود: این سامانه نه تنها برای هدایت ماهوارههای داخلی بلکه برای مدیریت ترافیک مداری برای دیگر کشورها صاحب داراییهای فضایی مفید خواهد بود.
 
وزیر دفاع در ادامه تصریح کرد: با دستیابی به این نوع سامانه ما میتوانیم با اشتراک گذاشتن این نوع دادهها، از اطلاعات رصدی به دست آمده در سایر نقاط دنیا بهرهمند شویم.
 
همچنین سردار وحیدی با اشاره به تجهیزات به کار رفته در این پایگاه گفت: ردیابی راداری، ردیابی الکترواپتیکی و ردیابی رادیویی سه روشی است که برای جستجو و ردیابی اجسام فضایی استفاده میشود.
 
همچنین به گزارش اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، وی افزود: اطلاعات منتج از سامانه های رصد فضایی نه تنها برای ماهواره های خودی، بلکه به مدیریت ترافیک مداری برای دیگر کشورهای صاحب دارایی های فضایی نیز مفید خواهد بود.
 
وزیر دفاع گفت: هم اکنون معاهدات بین المللی مختلفی جهت هماهنگی و تبادل داده های رصدی وجود دارد که با دست یابی کشور به این نوع سامانه، ما می توانیم با به اشتراک گذاشتن این نوع داده ها، در شبکه مربوط قرار گرفته و از اطلاعات رصدی به دست آمده در سایر نقاط دنیا نیز بهره مند شویم.
 
سردار وحیدی با بیان اینکه پایگاه رصد و مراقبت فضایی امام صادق (ع)، به منظور کشف، شناسایی ، جستجو و رصد اجسام فضایی ایجاد شده است، گفت: ردیابی راداری، ردیابی الکترواپتیکی و ردیابی رادیویی سه روشی است که در این مرکز برای جستجو و ردیابی اجسام فضایی بکار گرفته می شود.
 
وی همچنین افزود: کلیه داده های رصد از سامانه های رصدی به سالن فرماندهی و کنترل عملیات مراقبت فضایی منتقل و از آنجا بعد از دسته بندی داده ها جمع آوری شده، فرایند کشف و شناسایی اهداف فضایی آغاز می گردد.
سردار وحیدی با اشاره به تخصص های مختلف و پیچیدگی های خاصی که برای احداث این پایگاه بکار گرفته شده تصریح کرد: با افتتاح این پایگاه، زنجیره فناوری فضایی در جمهوری اسلامی ایران کامل گردید.
 
سردار وحیدی، با تشکر و قدردانی از دانشمندان، مدیران و متخصصان شرکت صنایع الکترونیک وزارت دفاع که در شرایط سخت آب و هوایی منطقه این پایگاه بزرگ و مهم را احداث و آماده بهرهبرداری کردند گفت: صاایران بعنوان قطب طراحی و ساخت ماهواره و تجهیزات الکترونیکی و الکترواپتیکی فضایی در کشور نقش بسیار مهمی در این حوزه بسیار استراتژیک ایفاء کرده است.
 
وی، احداث و بهره برداری از نخستین پایگاه رصد و مراقبت فضایی کشور را حماسه فراموش نشدنی در عرصه علم و فناوری فضایی در کشورمان ذکر کرد و خاطرنشان ساخت: در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، حماسه آفرینان این عرصه نیز در تحقق فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی این دستاورد درخشان را به ملت ایران تقدیم می کنند.
 
وزیر دفاع با تبریک این دستاورد بزرگ به محضر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، ملت شریف ایران و متخصصان و دانشمندان حوزه فضایی کشور گفت: دستاوردهای ارزشمند و بزرگ دیگری در حوزه فضایی داریم که انشاءالله به زودی به اطلاع ملت بزرگ و شریف ایران خواهیم رساند.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار