پلیس فتا اعلام کرد/

برای خرید از فروشگاه‌های اینترنتی نیازی به ارائه مدارک هویتی نیست

سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا برای خرید اینترنتی نیازی به ارسال تصاویر اسکن شده مدارک نمی باشد، اظهار داشت: شهروندان می توانند در صورت مشاهده چنین فروشگاههایی موضوع تخلف آنها را از طریق سایت پلیس فتا بخش ارتباط مردمی به پلیس سایبری اعلام کنند.
کد خبر: ۳۷۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴ - 06January 2015

برای خرید از فروشگاه‌های اینترنتی نیازی به ارائه مدارک هویتی نیست

به گزارش گروه اجتماعی " دفاع پرس "، سرگرد حمید کیانی سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به روند رو به رشد جرائم در حوزه کلاهبرداری های مالی و به خصوص فروشگاه های اینترنتی گفت: آمار بالای وقوع چنین جرائمی باعث شده پلیس فتا این موضوع را در صدر اقدامات پیشگیرانه و اطلاع رسانی های خود قرار داده و به صورت مداوم نسبت به ارسال هشدار های امنیتی و تهیه کلیپ های آموزشی و مصاحبه های صوتی و تصویری اقدام کند.

کیانی فروشگاه های اینترنتی را به عنوان چالشی جدید و پیش روی کاربران در برداشت های غیر مجاز خواند و علت اصلی این امر را کم دقتی برخی کاربران در انتخاب فروشگاه های اینترنتی قابل اعتماد دانست.

وی گفت: رشد روز افزون فعالیت های اقتصادی در فضای مجازی و برپایی فروشگاه های اینترنتی بی شمار، تا حدودی باعث سردرگمی کاربران جهت انتخاب فروشگاه مطمئن شده است؛ هرچند سازمان های مرتبط، نظارت خود را برروند کاری این فروشگاه ها بیشتر کردند و با وضع برخی از قوانین مثل اعطای نماد اعتماد الکترونیکی توسط وزارت صنعت و معدن- مرکز توسعه تجارت الکترونیک به دنبال هدفمند کردن این فروشگاه ها هستند.

این مقام مسوول در ادامه اخذ نماد الکترونیک را بسیار مهم دانست و دریافت نماد اعتماد را برای کسب و کارهای اینترنتی از وزارت صنعت و معدن را طبق الحاقیه آیین نامه اجرایی ضوابط لازم برای صدور پروانه کسب فروشگاه های الکترونیک(قانون نظام صنفی ماده 12- تبصره 1) و برنامه جامع توسعه تجارت الکترونیکی مصوب 84 ضروری دانست و به کاربران توصیه کرد: بهتر است در جهت افزایش امنیت خود از فروشگاه های اینترنتی که فاقد این نماد می باشند خرید نکنند؛ لیست تمامی کسب و کارهای اینترنتی که دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند در سایت www.enamad.ir قابل دریافت می باشد.

کیانی با اشاره به برخی از جرائم در حوزه فروشگاه های اینترنتی از جمله، عدم تحویل کالا، مغایرت کالای درخواستی با کالای دریافتی، مبالغ غیر واقعی و... اشاره کرد و گفت: برای خرید اینترنتی نیازی به ارسال تصاویر اسکن شده مدارک نمی باشد.

وی افزود: تصاویر مدارک هویتی و کپی آنها برای خرید اینترنتی و تحویل کالا ضرورتی ندارد و فروشگاههای اینترنتی برای افزایش ضریب امنیت تحویل کالای خود باید از ساز و کارهای قانونی دیگر استفاده نمایند.

این مقام مسوول به کاربران توصیه کرد: در صورت مشاهده چنین فروشگاههایی به هیچ عنوان مدارک هویتی خود را برای آنها ارسال نکنند و می توانند گزارش این قبیل فروشگاههای اینترنتی را از طریق سایت پلیس فتا بخش ارتباط مردمی به پلیس فتا اعلام کنند.

سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا ایجاد مراکز تقلبی فروش اینترنتی، شبکههای فروش زنجیرهای تقلبی را نتیجه کم اطلاعی برخی از شهروندان و کاربران فضای سایبر دانست و گفت: مؤسسات تبلیغاتی دروغین و سایتهای سرمایهگذاری مجهولالهویه و... همه در پی بی اطلاعی هستند که ایجاد می گردد و گردانندگان چنین سایتها و شبکههایی از بیاطلاعی کاربران سوءاستفاده میکنند.

وی در پایان گفت: کاربران در صورت مواجه با موارد مشکوک می توانند آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش ثبت گزارش مردمی گزارش نمایند.

انتهای پیام/
 

نظر شما
پربیننده ها