قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر

تولید سالانه 6400 تن مواد مخدر در افغانستان با ورود ناتو به این کشور

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه از زمان ورود ناتو به افغانستان تولید مواد مخدر به 6400 تن در سال رسیده است، گفت: در واقع استکبار با سیر صعودی این تولید، باعث ضرر و زیان به هر دو کشور ایران و افغانستان شده است.
کد خبر: ۳۷۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۴ - 06January 2015

تولید سالانه 6400 تن مواد مخدر در افغانستان با ورود ناتو به این کشور

به گزارش گروه اجتماعی " دفاع مقدس "، دکتر علیرضا جزینی در دیدار با سیمین حسنزاده معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان در امور مطبوعات و نشریات و جمعی از اهالی رسانههای دیداری، شنیداری و مکتوب آن کشور که در محل این ستاد برگزار شد، گفت: کشور ایران برای مقابله با اعتیاد و مواد مخدر دارای یک استراتژی متوازن است و فعالیتهای مربوط به حوزههای مختلف مبارزه اعم از پیشگیری، درمان و کاهش آسیب، صیانت و توانمندسازی از بهبودیافتگان، مقابله با عرضه، مشارکتهای مردمی را بهطور همزمان دنبال میکند.

وی بیان داشت: کشت مواد مخدر از سال 2002 با ورود نیروهای غربی تا به اکنون افزایش چندین برابری داشته است، لذا دولت افغانستان باید اهتمام بیشتری در مبارزه با مواد مخدر نشان دهد. چرا که تولید مواد به 6400 تن رسیده است. در واقع استکبار باعث ضرر و زیان به هر دو کشور ایران و افغانستان شده است.

قائم مقام دبیرکل ستاد ادامه داد: به دلیل اشتراکات فرهنگی و زبانی که با افغانستان و پاکستان داریم، از دیرباز با این دو کشور در بحث مبارزه با مواد مخدر همکاری داشتهایم. به طور مثال مرکز JPC را برای همکاری سه کشور در تبادلات اطلاعاتی و عملیاتی راهاندازی کردیم. همچنین ارتباطات دو جانبهای با افغانستان داریم اما اینها کافی نیست. براساس گزارش سازمان ملل، سالانه 6400 تن مواد مخدر در افغانستان تولید میشود و این از نگرانیهای جدی ایران و سایر کشورهای منطقه است. لذا رسانههای دو کشور میتوانند با تعاملی سازنده در پیشبرد برنامههای پیشگیرانه موفق عمل کنند.

جزینی در ادامه نقش رسانهها را در حوزه مبارزه با مواد مخدر پر اهمیت خواند و افزود: این ستاد تعامل بسیار خوبی با رسانههای دیداری، شنیداری و مکتوب کشور دارد، چرا که معتقدیم رسانهها میتوانند تغییر ایجاد کنند و اساساً رابط میان مسئولین و مردم هستند به همین منظور میتوان از این ابزار فرهنگی مهم در جهت پیشبرد برنامههای پیشگیری از اعتیاد استفاده کرد.

وی تصریح کرد: بنده معتقدم باید با مردم شفافسازیکرد و تبعات ناشی از مواد مخدر را برای همه اقشار جامعه بیان کرد. این ارتباط باعث میشود خود آنها نیز نقش مهمی در پیشگیری از اعتیاد ایفا کنند.

جزینی افزود: یکی از برنامههای ستاد طی یکسال گذشته، اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر است که برای تحقق آن باید مشارکت اجتماعی را افزایش دهیم و یکی از نمادهای این مشارکت ارتباط است. نقش این ارتباط هم در حوزه رسانه ملموس است. آنها با حساسسازی اقشار میتوانند موجی از مشارکت مردم را در مبارزه با مواد مخدر ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه تهدید مواد مخدر در منطقه جدی است، گفت: دو کشور میتوانند در راستای پیشگیری اولیه از اعتیاد هماهنگی تنگاتنگی داشته باشند. همچنین این آمادگی را داریم که فیلمها و انیمشینهای کوتاهی را که با هدف پیشگیری از اعتیاد در کشورمان تولید و پخش شدهاند را به شما ارائه کنیم.

مواد مخدر، امنیت و سلامت روانی همه کشور را در معرض تهدید قرار میدهد

همچنین سیمین حسنزاده معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان در امور مطبوعات و نشریات گفت: مبارزه با پدیده شوم مواد مخدر، دغدغه همه کشورها است. مبارزه با مواد مخدر در برقراری امنیت نه فقط در افغانستان بلکه در کل جهان موثر است. پیامد جنگ، فقر، تخریب بناهای اقتصادی، حضور نیروهای غرب و... طی این 13 سال، باعث افزایش کشت و قاچاق مواد مخدر شده است. جامعه جهانی نیز در این مدت، 8 میلیارد دلار برای مبارزه با مواد مخدر در اختیار دولت افغانستان قرار داده است. دولت کشورمان نیز، سیاستهایی را در این مبارزه اجرایی کرده است اما در این مبارزه آنگونه که باید رضایت همگان را فراهم کنیم موفق نشدهایم.

وی افزود: کشت مواد مخدر امنیت و ثبات آن و سلامت روانی مردم ما و دیگر کشورها را تهدید میکند. طی این 13 سال، همواره از کمکهای ایران و دوستان بینالمللی بهرهمند بودهایم. اما سیاستگذاریها و مبارزات علیه این پدیده شوم، باید تشدید یابد تا به نتیجه رضایتبخش برسیم.

معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان با اشاره به میزان تاثیرگذاری رسانهها در مبارزه با مواد مخدر گفت: نقش رسانهها در آگاهیبخشی و فرهنگسازی در این خصوص بسیار مهم است. دیدارهایی که طی این چند روز سفرم به ایران داشتم همگی میتواند رسانههای افغانستان را در فضاسازی، تغییر نگرش فرهنگ مخرب استفاده از مواد مخدر یاریگر باشد. در خصوص کشت جایگزین نیز امیدوارم این همکاریها ما را یاری دهد تا فقر اقتصادی در کشورمان برچیده شود.

وی در پایان سخنان خود خواستار همکاریهای بیشتر ایران در مبارزه با مواد مخدر با کشورش شد.

کشورهای اروپایی، مقصد اصلی قاچاق مواد مخدر هستند

همچنین محمود بیات مدیرکل روابط بینالملل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ایران و افغانستان فارغ از اینکه یک زبان هستند، یکدل میباشند. ایران، افغانستان، پاکستان و بسیاری از کشورهای منطقه، قربانی مسائلی هستند که بیرون از منطقه است. باید هوشیار باشیم که آنها ما را به این مسائل درگیر کردهاند.

وی تصریح کرد: مقصد اصلی قاچاق مواد مخدر و قاچاقچیان، کشورهای اروپایی است. میزان تقاضای مواد در آن کشورها بالاست و درآمد حاصل از این تجارت هم به جیب مافیای جهانی میرود. باید از اروپاییان خواست تقاضا را کم کنند.

رسانهها در تحقق رویکرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر ستون اصلی هستند

فرزین رحیمنظری مدیرکل روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این دیدار گفت: همانطور که در مقابله با اعتیاد و کاهش تقاضای مواد مخدر مبادله اطلاعات نقش مهمی دارد، در رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر، رسانهها ستون اصلی هستند. لذا آنان با آگاهیدهی در این بخش میتوانند یاریگر ما باشند.

وی ادامه داد: اعتیاد همچون دیگر بیماریها نیست که تنها به خود فرد صدمه بزند، بلکه علاوه بر فرد معتاد، خانواده وی و جامعه را نیز درگیر میشود. هر چه در خصوص عوارض و عواقب اعتیاد به مردم گفته شود کم است. باید سطح آگاهیها بیشتر شود تا گرایش به آن کمتر شود. جوانی که بداند مصرف مواد مخدر چه خطراتی دارد طبیعتاً به سراغ آن نمیرود.

وی در پایان گفت: آمادگی داریم تا فیلمهای مشترکی را به منظور نشان دادن دادن مظلومیت ایران و افغانستان در مبارزه با مواد مخدر بسازیم. چرا که هر دو کشور از قربانیان اصلی پدیده مواد مخدر هستند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار