عمار حکیم در نشست خبری:

رهبران سیاسی اهل سنت عراق خواهان کمک‌های ایران هستند

عمار حکیم با تأکید بر این‌که کمک‌های ایران بدون هیچ چشم داشت و طمعی به ملت و دولت عراق صورت گرفت، گفت: این کمک‌ها مختص شیعیان نیست، بلکه به کردها کمک‌های زیادی شد، حتی ملاحظه می‌کنیم برخی از رهبران سیاسی اهل تسنن نیز خواهان کمک‌های جمهوری اسلامی هستند.
کد خبر: ۳۷۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۰ - 06January 2015

رهبران سیاسی اهل سنت عراق خواهان کمک‌های ایران هستند

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، سید عمار حکیم، رییس مجلس اعلای اسلامی عراق عصر امروز در نشست خبری گفت: امروز ما به قم جهت مشرف شدن به زیارت حضرت معصومه(س) و مراجع تقلید و برای اطلاع دادن درباره وضعیت عراق و منطقه آمدهایم.
وی افزود: ما احساس میکنیم باید یک گزارش کاملی درباره عراق و آنچه که میگذرد، به ویژه مسائل سیاسی، عقیدتی، شعائر دینی، حوزههای علمیه، اربعین و آثار این مسیر بزرگ که موجب هر چه نزدیکتر شدن مسلمانان شده است به مراجع تقلید و علما بدهیم.
رییس مجلس اعلای اسلامی عراق با بیان اینکه اربعین باید ابعاد جهانی خود را پیدا کرده و تنها برای شیعیان نباشد، اظهار داشت: امام حسین(ع) نیز باید به صورت جهانی مطرح شوند؛ چرا که مسأله مربوط به نهضت حسینی یک مسأله جهانی است.
وی ادامه داد: مسأله اربعین، اوضاع و شرایط عراق، تلاشهای ناکام داعش جهت ضربه زدن به وحدت ملت و دولت عراق، نقش بزرگ مرجعیت دینی به ویژه حضرت آیتالله سیستانی از جمله حوادث مهم عراق است؛ فتوای حضرت آیتالله سیستانی برای جهاد علیه داعش سبب فراخوان جوانان غیور عراقی شد که این خود عاملی در برابر پیشروی داعش شد.
عمار حکیم با تأکید بر اینکه به سبب فتوای مرجعیت عراق جوانان برومند عراقی به جبههها رفتند تا از آرمانهای اسلام و ملت عراق دفاع کنند، بیان داشت: البته نقش بزرگ جمهوری اسلامی ایران درباره مشورت نظامی و ارائه خدمات برای مقابله و زدودن خطر تکفیریها اساسی و مهم بود.
رییس مجلس اعلای اسلامی عراق در پاسخ به پرسشی درباره دیدگاههای مراجع تقلید درباره اوضاع عراق اظهار داشت: مراجع تقلید توجه ویژهای به وضعیت عراق و تحولات امنیتی در این کشور دارند.
وی یادآور شد: مراجع تقلید سؤالاتی درباره تکفیریها و تروریست به ویژه داعش، پیشروی جوانان عراق و کارهای آنها، نقش دولت در وحدت بخشیدن به روند موجود و حفظ وحدت ملی در این کشور، حوزههای علمیه به ویژه حوزه علمیه نجف و جوانب آن همانند مسائل علمی، تبلیغی و طلاب داشتند.
عمار حکیم در پاسخ به پرسشی درباره «چگونگی همکاری مجلس اعلای اسلامی با دولت» نیز عنوان کرد: بدون شک مجلس اعلای یک شریک اصلی در دولت العبادی است و همکاری اساسی میان این دو وجود دارد؛ مجلس اعلای و حزب دعوه عراق از نیروهای اساسی تشکیل دهنده تحالف وطنی هستند، مجلس اعلای نقش اساسی برای ایجاد همکاری در تحالف وطنی دارد.
وی افزود: این مجلس در طول تاریخ تأسیسی خود در تلاش برای نزدیک کردن نظرات نیروهای سیاسی عراق با تحالف وطنی و دیگر نیروها همانند کردها، شیعیان و اهل سنت داشته است.
پرسش دیگر از عمار حکیم درباره راهکارهای ایجاد عراق یکپارچه بود که وی گفت: داعشیها ادعا کردند که نمایندگان اهل تسنن هستند و شیعیان دشمنان شماره یک آنها هستند که باید کشته شوند، حتی حرمها را نیز مورد هدف قرار دادند، ولی اینها وقتی با مجاهدت جوانان برومند عراقی مواجه شدند به سوی مؤلفهای دیگری همانند مسیحیان و ایزدیها رفته و به کشتار و قتل عام آنها پرداختند، حتی در قدم بعدی عشایر اهل تسنن را مورد هدف قرار دادند.
وی تأکید کرد: امروز داعش دشمن کل ملت عراق است؛ تروریستها دین ندارد، برادران اهل تسنن دشمن ما نیستند، اینها را متهم نمیکنیم که افراط گرا هستند و تکفیری هم نیستند، ولی داعش میخواهد نسبت به عملکرد خود لباس دین بپوشاند، خوشبختانه عملکرد داعش آحاد ملت عراق را به وحدت رسانده و اکنون ید واحدهای شدهاند.
رییس مجلس اعلای اسلامی عراق با تقدیر از برگزاری کنگره جهانی علیه جریانهای تکفیری در قم مقدسه بیان داشت: حرکتهای مهمی در مبارزه با گروههای تکفیری صورت گرفته است، اکنون حرکت کشورهای اسلامی و مسلمانان را علیه داعش شاهد هستیم، حتی در اربیل عراق نیز کنفرانس مبارزه با داعش برپا شده است.
وی افزود: قبلا هر عملیاتی علیه پیروان اهلبیت(ع) در عراق صورت میگرفت به عنوان عملیات جهادی به شمار میرفت، ولی اکنون وضعیت تغییر کرده است؛ دولت عراق یک دولت تنها شیعی نیست، بلکه دولت مردم عراق است، البته در عراق انتخابات آزاد است و به طبع نیز اکثریت شیعیان بر سر کار میآیند.
عمار حکیم در پاسخ به پرسشی درباره نقش جمهوری اسلامی ایران در کمک رسانی به ملت و دولت عراق برای مقابله با تروریستهای داعشی نیز اظهار داشت: گروه تکفیری داعش وقتی موصل و صلاح الدین را اشغال کرد، به سمت بغداد برای از بین بردن دولت این کشور حرکت کرد.
وی افزود: در این زمان ملاحظه کردیم که کشورهای جهان همانند آمریکا در کمک کردن به دولت عراق اظهار تردید کردند، این در حالی بود که جمهوری اسلامی ایران پیش قدم شد، بسیار زود و سریع وارد صحنه شد و کمکهای زیادی درباره طرح، برنامه، مشورت، پشتیبانی مسائل مختلف انجام داد که در رأس آن میتوان به نقش سردار سلیمانی اشاره کرد.
رییس مجلس اعلای اسلامی عراق گفت: داعش گروهی است که از تکنیکهای خاصی بهره میگیرد؛ از اینرو نیاز به مشورتهای مخصوصی بود که برادران ایرانی در جبههها ضمن حضور فعال به بیان مشورتها پرداختند، ایرانیها در اتاقهای بسته ننشستند، حضور فعالی داشتند و مشورتهای خود را به برادران عراقی تقدیم میکردند و دیدیم که سردار حمید تقوی در همین جبههها به شهادت رسید.
وی تأکید کرد: کمکهای ایران بدون هیچ چشم داشتی بود و هیچ طمعی در این باره نمیبینیم، این کمکها مختص شیعیان نیست، بلکه به کردها کمکهای زیادی کردند، مسعود بارزانی نیز گفت «اگر کمکهای ایران نبود شاهد سقوط و اشغال اربیل بودیم»، حتی ملاحظه میکنیم برخی از رهبران سیاسی اهل تسنن نیز خواهان کمکهای جمهوری اسلامی هستند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها