محمدجواد مطهری:

فکر و ذکر بسیجی عمل به فرمایشات‌ رهبرش است

محمد‌جواد مطهری شریف متولد 1363 در تهران است.
کد خبر: ۳۷۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۸ - 07January 2015

فکر و ذکر بسیجی عمل به فرمایشات‌ رهبرش است

به گزارش دفاع پرس، او که 18 سالی میشود عضو بسیج است، در عرصه علمی و فناوری دست به ابتکار و خلاقیت زده تا به نوبه خود عماری دیگر برای رهبرش باشد. او معتقد است بسیجی ولایتمدار است. وقتی امام خامنهای میفرمایند اصلاح الگوی مصرف، تمام فکرش و ذهنش و علمش میشود همین موضوع. برای آشنایی با عملکرد این نخبه بسیجی دقایقی با او همکلام شدیم.
 
 

یک نخبه چطور میتواند چهره خوبی از بسیج به جامعه ارائه دهد؟

روح بسیج، جهاد است. مقام معظم رهبری میفرمایند: «مجموعه جوانان بسیجی در هر نقطهای از این کشور که اجتماع میکنند، با آنها عطر جهاد همراه است.» بر همین اساس یک نخبه بسیجی در عرصه علم و فناوری خود را در میدان مبارزه و جهاد میبیند. یک نخبه بسیجی در راستایی به تولید علم میپردازد که نیاز اساسی کشور و نظام است. وقتی نیاز اساسی کشور به دست بسیجیان نخبه تأمین شود و مشکلات به صورت جهادی حل شوند، چهره بسیج در جامعه بهخوبی نمایان میشود. در زمان هشت سال جنگ تحمیلی هم این چنین بود. اما آنجا عرصه مبارزه در جنگ سخت بود و حالا در جنگ نرم. به نظر من یکی از مسائل مهم در جنگ نرم همین موضوع رشد فناوری و تولید علم نافع است. امروز جبهه استکبار از همین فضا استفاده کرده و جوانان ما را که علاقهمند به رشد علمی هستند را به سمت علوم لاینفع هدایت میکند. ما باید هوشیار باشیم و در این دام دشمن گرفتار نشویم. اینکه آقا میفرمایند بصیرت یک موردش همین است. دشمن را باید خوب بشناسیم. خیلی از مسابقات به ظاهر علمی نوعی تله است. نخبه بسیجی با این بصیرت حرکت میکند. او یک مجاهد است و بنابراین در جهت حل مشکل کشور قدم برمیدارد و هدفش رشد اقتصاد جامعه است نه فقط خودش.

چه تعریفی برای روحیه بسیجی دارید؟ از فعالیت و پیشرفت خودتان بگویید.

عرض کردم که روح بسیج جهاد است. بسیجی در عرصه رشد علم و فناوری جان بر کف است. سختی را تحمل میکند و فقط به حل مشکل فکر میکند. بصیرت دارد و به همین جهت به معرفت درست از جامعه میرسد. مثلاً اگر امام خامنهای بفرمایند اصلاح الگوی مصرف، بسیجی تمام فکرش و ذهنش و علمش میشود همین موضوع. برای مثال ما در سال 87 که سال نوآوری و شکوفایی بود به همراه همسرم فعالیتهای علمی خود را گسترش دادیم و به این فکر بودیم تا خلاقیت و نوآوری را در خودمان تقویت کنیم. در آن زمان من دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر بودم و همسرم نیز در رشته مهندسی برق الکترونیک مشغول به تحصیل بودند. ما پروژهای را با عنوان راهکارهای صرفهجویی در مصرف برق در سیستمهای روشنایی برای خودمان تعریف کردیم. همه کارمان را نیز در خانه انجام میدادیم. خیلی شیرین و لذتبخش بود. وجود مشکلات و سختیهای مادی نیز آن را شیرینتر کرده بود. البته همراهی خانوادههایمان نیز همیشه و مستمر با ما بود. سال 88 که به نام حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف نامگذاری شده بود، ما را خیلی خوشحال کرد. اینکه میدیدیم ما در راستای اهداف نظام قدم برمیداریم خیلی خوشحال بودیم. در سال 88 برای بالاست الکترونیک تنظیم شدت نور برای لامپهای فلورسنت را طراحی کردیم و نمونه اولیه آن را ساختیم و گواهی ثبت اختراع آن را نیز گرفتیم. این طرح در جشنواره علمی - پژوهشی فردوسی نیز مقام سوم را کسب کرد. البته حرکت ما به اینجا ختم نشد. ما این سیستم را گسترش دادیم و به یک سیستم جامع کنترل روشنایی رسیدیم. این سیستم نیز به اختراعی دیگر منجر شد که تأییدیه علمی آن را نیز از دانشگاه تهران گرفتیم. البته طراحی این سیستم را با همکاری یکی از دوستان نخبه بسیجی، آقای مهندس محمددوست که الان رئیس یکی از دانشگاههای کشور است، انجام دادیم. چندین مقاله بینالمللی در نشریات خارج کشور نیز در همین راستا به چاپ رسانیدم. در ادامه شرکت دانشبنیان مولد علم را ثبت کردیم و در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران استقرار پیدا کردیم. متأسفانه حمایتهای لازم از این طرح صورت نگرفت و منجر به ناتمام بودن این طرح شد. سؤال در مورد روحیه بسیجی بود. ما در این مسیر و ادامه دادن راه هیچگاه مأیوس نشدیم و هم اکنون در راستای منویات مقام معظم رهبری، سیستمی را برای صرفهجویی آب در آبیاری کشاورزی طراحی کردهایم و خودم و همسرم تحصیلاتمان را در دوره کارشناسیارشد در رشته مهندسی مکاترونیک به پایان رساندهایم.

از حمایتهایی که بسیج در پیشرفت کاری شما داشته برایمان بگویید.

متأسفانه سازمان بسیج آن طور که باید از فعالیتهای علمی حمایت نمیکند. اینجا جای آسیبشناسی این موضوع نیست. اما در حمایت از نخبگان بسیجی باید اهتمام بیشتری را از بسیج ببینیم. ما انتظارات مادی از بسیج نداریم. انتظار ما بیشتر معنوی است. سازمان بسیج باید روحیه خودباوری و جهاد علمی در کشور را تقویت کند. اینکه خداوند متعال در قرآن میفرماید: «وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّااسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّه» را شاید بتوان در راستای تقویت علمی نیز در نظر گرفت. ما نباید فکر کنیم که دشمن فقط از موشک ما میترسد، دشمن علاوه بر رعب و وحشتی که از صنایع موشکی و نظامی ما دارد باید از کشاورزی و خودکفایی ما لرزه بر اندامش بیفتد. اگر ما در کشاورزی پیشرفت کنیم، سطح زیر کشتمان را به وسیله روشهای درست آبیاری افزایش دهیم و بهرهوری در کشاورزی را بالا ببریم دیگر دشمن حرف تحریم را هم نخواهد زد. این اقتصاد بدون نفت که این همه حضرت امام خامنهای به آن تأکید دارند همین است.

 

منبع:جوان

نظر شما
پربیننده ها