پدر بزرگ‌های سید علی خامنه ای/نسبت شیخ محمد خیابانی با‌ آقا

اولین حرکت سیاسی بزرگ شوهر عمه سید علی خامنه‌ای (محمد خیابانی)، مخالفت با اولتیماتوم روسیه در مجلس دوم طی یک نطق بلند یک ساعته بود. او پس از قبول اولتیماتوم توسط دولت و تعطیلی مجلس، در سبزه میدان تهران میتینگی برگزار کرد و بلافاصله برای فرار از دستگیری توسط وثوق الدوله، به خراسان گریخت.
کد خبر: ۳۸۰۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۶ - 10January 2015

پدر بزرگ‌های سید علی خامنه ای/نسبت شیخ محمد خیابانی با‌ آقا

به گزارش دفاع پرس، آیت الله سید حسین خامنهای پدر سید جواد خامنه ای پدر بزرگ پدری سید علی خامنهای است. شجره وی به سلطان سید احمد میرسد که با پنج واسطه از اخلاف امام زین العابدین علی بن الحسین علیه السلام است.

آیت الله سید حسین خامنه ای در شمار روحانیون آزاد اندیش و طرفدار مشروطه آذربایجان بود. شاگردانی که درس آموخته او در نجف بودند و به مراتب علمی او آگاهی داشتند، وی را به اقامت در تبریز وا داشتند. آیت الله سید حسین خامنهای در محله خیابان، کوچه قره باغیها ساکن شد و به زودی در میان محافل علمی و مردم تبریز وجاهت یافت. وی از همان ابتدا به خواست معاریف شهر امامت جماعت مسجد جامع را که کنار مدرسه علوم دینی طالبیه قرار داشت به عهده گرفت و به سید حسین پیشنمار شهرت یافت.

 شیخ محمد خیابانی دختر سید حسین خامنه ای را به همسری گرفت و گاه در مسجد به جای پدر زنش اقامه نماز میکرد.

اولین حرکت سیاسی بزرگ شوهر عمه سید علی خامنهای (محمد خیابانی)، مخالفت با اولتیماتوم روسیه در مجلس دوم طی یک نطق بلند یک ساعته بود. او پس از قبول اولتیماتوم توسط دولت و تعطیلی مجلس، در سبزه میدان تهران میتینگی برگزار کرد و بلافاصله برای فرار از دستگیری توسط وثوق الدوله، به خراسان گریخت.

قبر شیخ محمد خیابانی در صحن حضرت عبدالعظیم حسنی است. وی در 29 ذیحجه سال 1338 هجری قمری سال 1338 برابر با 1299 هجری شمسی توسط مزدوران داخلی به شهادت رسید.

در احوالات آیت الله سید حسین خامنهای آمده است: ایشان مردی بافضیلت، نیکو سرشت، بیاعتنا به دنیا و صاحب نفود اجتماعی بود. وی در سال 1325 پس از استقرار مشروطیت وفات یافت و پیکرش بنابر وصیت خویش به نجف اشرف منتقل گردید و در وادی السلام دفن شد.

سید هاشم نجف آبادی؛ پدر بزرگ مادری آقا

آیت الله سید هاشم نجف آبادی میردامادی پدر خدیجه میردامادی پدر بزرگ مادری سید علی خامنهای است. نسب سید هاشم با سی و اندی واسطه به ابوالحسن محمد دبیاج فرزند امام جعفر صادق میرسد.

سید هاشم با عزیمت به مشهد در یکی از شبستانهای مسجد گوهرشاد که رفته رفته به نام خودش شهرت یافت آیه های قرآن کریم را تفسیر میکرد که با استقبال گروهی از طلاب و فضلا روبرو شد.

برخی منابع درباره حاج سید هاشم نوشتهاند که فردی روشن ضمیر و آزاد از تعصبات خشک بود و با معیارهای عقلی و شرعی رفتار میکرد. در کارهایی که دلیل و منطق نداشت قدم نمیگذاشت. در ابراز مخالفت با خرافات کم نظیر بود. با هیاهو و جنجال بیجهت و داد و فریاد موافق نبود. اصرار داشت صداها در فرستادن صلوات بیش از اندازه بلند نشود و شواهد روایی و قرآنی بر این موضوع ارائه مینمود.

حاج سید هاشم از رخدادهای اجتماعی و سیاسی جامعه کنار نبود. او از جمله دستگیرشدگان، زندانیان و تبعید رفتههای پس از حادثه خونین مسجد گوهر شاد ( تیر 1314) بود.

پدر بزرگ مادری آیت الله سید علی خامنهای در 22 آذر 1339 هجری شمسی (23 جمادی الثانی 1380) بر اثر بیماری قلبی دار فانی را وداع گفت و پیکرش در دار السرور حرم مطهر حضرت رضا دفن گردید.


منبع: شرح اسم

نظر شما
پربیننده ها