۲۹ دی برگزار می شود؛

سی و سومین سالگرد ارتحال آیت الله سید احمد خوانساری

سازمان بسیج اصناف کشور در نظر دارد سی و سومین سالگرد ارتحال آیت الله سید احمد خوانساری را در مسجد عزیز الله بازار تهران برگزار کند.
کد خبر: ۳۸۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲ - 10January 2015

سی و سومین سالگرد ارتحال آیت الله سید احمد خوانساری

به گزارش خبرنگار سرویس اخبار داخلی دفاع پرس، این برنامه که در راستای تجلیل از علمای بازار است، دو شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ از ساعت ۱۰ الی ۱۲ در مسجد عزیز الله بازار تهران با حضور عموم مردم، بازاریان و اصناف برگزار می شود.

گفتنی است مرحوم آیت الله العظمی حاج سید احمد بن حاج یوسف خوانساری (قدس سره الشریف)، از سادات عظام و فقهای کرام است که با سی تبار نسب به حضرت موسی بن جعفر(ع) می رساند، یکی از پرچمداران فقه و فقاهت و یکی از مراجع عظام و عالیقدر و از فقهای نامدار شیعه در قرن چهاردهم هجری است.

این مرجع عالی قدر، در ۱۸ محرم ۱۳۰۹ در شهر ادب پرور خوانسار در یک خانواده روحانی دیده به جهان گشود و در کودکی تحت عنایت پدر و مادر دلسوز رشد یافت و علوم مقدماتی را در زادگاه خود از محضر علمای آن سامان، به ویژه مرحوم آیة الله حاج سید محمد حسن(متوفی ۱۳۳۷ ه.ق) و دامادشان، مرحوم آیة الله حاج سید علی اکبرخوانساری فرا گرفت. سپس جهت تکمیل معلومات به حوزه اصفهان مهاجرت نمود و از محضر آیات عظام مرحوم حاج میر محمد صادق مدرس، آخوند ملا عبدالکریم جزی و میرزا محمد علی تویسرکانی فرا گرفت.

آنگاه محض رفع عطش دانشجویی خویش، جهت تکمیل معلومات به دار العلم نجف اشرف عزیمت نمود و در آن حوزه هزار ساله، دو سال در درس آیة الله آخوند خراسانی و چندین سال هم در درس مرحوم صاحب العروه و مرحوم آیت الله آقا ضیا عراقی و اساتید دیگر فقه و اصول شرکت جست تا به مدارج عالیه علمی در بخش فقه، اصول، فلسفه و ریاضیات نائل آمد و  سپس در سال ۱۳۳۵ ه.ق با دست پر به ایران بازگشت و در اراک اقامت گزید و ازمحضر پرفیض آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری در اراک استفاده شایانی برد.

اما پس از آن که آیت الله حائری در سال ۱۳۴۰ ه.ق بنا به دعوت حوزه علمیه قم، درآن شهر اقامت گزید، مردم اراک از محضر ایشان درخواست نمودند که مرحوم خوانساری به جای ایشان اقامه جماعت و رفع مراجعات مردم را داشته باشند.

مرحوم حائری با این امر موافقت کردند و پس از مدتی اقامت در اراک در یکی از جلسات ازآیت الله مؤسس شنیده شد که فرموده بودند: ما می خواستیم آقای سید احمد خوانساری، اعلم علمای شیعه باشد، ولکن ایشان قناعت کردند که اعلم علمای اراک باشند محض شنیدن این سخن که حاکی از رضایت ضمنی آیت الله مؤسس در مورد حضور ایشان در قم بود، به قم مهاجرت و در این شهر اقامت می گزینند.

پس از دو ماه از ورود ایشان، آیت الله حائری محل اقامت نماز جماعت خود را در مدرسه فیضیه به ایشان تفویض و در اولین جلسه جماعت، خود شخصا شرکت نموده و نماز خود را به ایشان اقتدا می کنند به این ترتیب عدالت و شایستگی معنوی ایشان را تایید می کنند.

مرحوم خوانساری درمدت اقامت خود در قم، ازاحترام و تجلیل خاص مدرسین و فضلا برخورداربودند در درس خارج ایشان جمعی از بزرگان و معاریف حوزه شرکت می جستند و افرادی مانند امام موسی صدر، و آیت الله منتظری از شاگردان فقه و فلسفه ایشان به شمار می آیند.

پس از درگذشت آیت الله حاج آقا یحیی سجادی، امام جماعت مسجد سیدعزیزاللّه در محرم ۱۳۷۰ ه.ق، جمعی از اهالی تهران از مرجع بزرگ آیة الله العظمی بروجردی تقاضا می کنند که شخصیت بزرگی را به تهران اعزام کنند تا در مسجدحاج سید عزیز اللّه اقامه جماعت نموده و به امور دینی مردم و حل و فصل مسائل مباشرت کند.

لذا مرحوم آیت الله بروجردی شخص باکفایت آیت الله خوانساری را که از نظر زهد، تقوا و مبارزه با هوای نفس مشهور عام و خاص بودند، به تهران اعزام و تا آخر عمر در مسجد حاج سید عزیز الله تهران به اقامه نماز جماعت و تدریس خارج فقه و اصول مشغول و عمر پربرکت خود را در خدمت به اسلام و حوزه های علمی سپری کردند.

پس از درگذشت آیة الله العظمی بروجردی، جمع کثیری از مردم ایران و برخی از کشورهای مجاور، به ایشان رجوع و از رساله ایشان استفاده کردند تا اینکه مرجعیت ایشان عظیم تر و فراگیرتر شد به حدی که اداره مالی حوزه های علمی ایران و سایر بلاد، بیشتر بر دوش مبارک ایشان قرار داشت و آنچنان از نظر امکانات مالی نیرومند و پرتوان بود که شهریه اش چندین ماه پس از رحلت نیز استمرار داشت.

سرانجام این عالم بزرگوار، پس از ۹۶ سال عمر پربرکت، در اثر کسالت در نخستین ساعات بامداد روز شنبه مورخ ۳۰دی۶۳ مطابق ۲۷ ربیع الثانی ۱۴۰۵ ه.ق دار فانی را وداع و به دیار جاودان شتافت و جهان اسلام و حوزه های علمیه راعزادار ساخت.

به مجرد انتشار خبر ارتحال این فقیه ربانی، امام امت به حوزه های علمی تسلیت گفت و درس های حوزه یک هفته تعطیل و از طرف دولت نیز در سراسرکشور عزای عمومی اعلام شد و بازاریان تهران هم سه روز تعطیل شدند.

از تالیفات این فقیه نامدار و زاهد پارسا، کتاب های زیر قابل ذکرند:

۱. جامع المدارک فی شرح المختصر النافع، در ۷ مجلد، چاپ انتشارات اسماعیلیان قم، یک دوره فقه استدلالی منقح و مهذبی است که جامع وجازت لفظ ودقت و گستردگی مطالب می باشد.

۲. العقائد الحقه، در علم کلام، پیرامون معتقدات شیعه و دفاع از مبانی کلامی آن.

۳. حاشیه بر العروة الوثقی.

۴. رساله عملیه توضیح المسائل.

۵. رساله مناسک حج.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار