صالحی: ایران و ۱+۵ در وین تقریبا به تفاهم کامل رسیده بودند/ ۲۰ فروردین خبری خوش درباره سوخت نیروگاه بوشهر

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه۲۰ فروردین خبر خوشی برای مردم در ارتباط با سوخت نیروگاه بوشهر خواهیم داشت، گفت: امیدواریم در ۲۰ فروردین اولین مجتمع سوخت مشابه سوخت بوشهر را به نمایش بگذاریم، البته بدون قرص‌های اورانیوم.
کد خبر: ۳۸۲۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۳ - 11January 2015

صالحی: ایران و ۱+۵ در وین تقریبا به تفاهم کامل رسیده بودند/ ۲۰ فروردین خبری خوش درباره سوخت نیروگاه بوشهر

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، علیاکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان امشب در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به تشریح دستاوردهای صنعت هستهای پرداخت.

وی ضمن تبریک ولادت حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مجید شهریاری و اینکه نشان قهرمان قهرمانان را به همسر ایشان تقدیم کرده، گفت: ایشان در بعد علمی و اخلاقی سرآمد بود و حق بزرگی به گردن کلیه همکارانشان در سازمان انرژی اتمی دارد و بخصوص نقش پررنگی در تولید سوخت 20 درصد.

صالحی در خصوص آخرین وضعیت پرونده هستهای کشور، اظهار داشت: از سال 2002 این پرونده شروع شده و الان وارد سیزدهمین سال شد. مبنای این پرونده کذب و یک ادعای واهی بود. منافقان اعلام کردند جمهوری اسلامی ایران در نطنز فعالیتهای هستهای سری دارد.

وی در توضیح بیشتر گفت: آن زمان نماینده ایران در آژانس بودم و در همان سال البرادعی به ایران آمده بود و بازدیدی از سایت اصفهان داشت و ما در آنجا اعلام کردیم که در آینده نزدیک خواهان ایجاد تاسیسات یوسیاف هستیم. بعد از بازگشت به وین به ایشان گفتم شما میدانید که ایران که رسما به شما در بخش یوسیاف و تبدیل اورانیوم طبیعی به یواف 6 اعلام کرده، قصد غنیسازی دارد. بعد از اینکه این مطلب را شفاهی خدمت ایشان گفتم، منافقان بعد از چند هفته اعلام کردند ایران فعالیتهای سری در نطنز دارد که البرادعی به فوریت پاسخ داد که «من در جریان و مطلع بودم و مطلبی که اعلام شده نادرست است و ایران قبلا من را مطلع کرده است.»

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: این اعلام البرادعی شنیده نشده و رسانههای غربی با صدای بلند این دروغ را رواج دادند که برای برخیها جا افتاد. حتی برخی مشاوران البرادعی به دلیل تبلیغات رسانههای غربی در این مسئله شک کردند.

وی با اشاره به حضور سه وزیر خارجه اروپایی در ایران در دوران دبیری شورای امنیت ملی حسن روحانی، خاطرنشان کرد: شش ماه تعلیق صورت گرفت و علیرغم وعده و قول آنها که بعد از شش ماه موضوع فیصله مییابد ولی به 9 ماه و یک سال و به دو سال و نیم کشید تا اینکه مقام معظم رهبری فرمودند حال که آنها نقض عهد کردند شما فعالیتها را آغاز کنید که در پایان ریاست جمهوری آقای خاتمی این مسئله شروع شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: در زمان دبیری علی لاریجانی بخشی از مسائل حل شد و لاریجانی پیشنهاد خوبی دادند و گفتند مدالیته تعریف کنید که هر آنچه سوال دارید یک باره مطرح کنید که شش سوال مطرح کردند و ایران به همه سوالات پاسخ داد، باز البرادعی اعلام کرد که تمام سوالات ما در ارتباط با فعالیتهای هستهای ایران پاسخ داده شده است.

صالحی اضافه کرد: همه اینها مکتوب و مستند است و در آژانس وجود دارد. بعد گفتند یکسری مطالعات ادعایی هست که عدهای به ما گفتند شما فعالیتهایی داشتهاید که مربوط به مسائل موشکی و انفجاری است که شما پاسخی در این زمینه بدهید برای ما کفایت میکند که ما پاسخ دادیم و البرادعی در آن زمان اعلام کرد اسنادی که در پیش ماست اصالت آنها برای ما روشن نیست.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به کتاب البرادعی تحت عنوان «عصر فریب» خاطرنشان کرد: بخش زیادی از این مسائل در آنجا عنوان شده است.

وی با اشاره به مدیرکلی آمانو عنوان کرد: بحث مطالعات ادعایی به عنوان مسئلهای جدی دوباره مطرح شد. ما معتقدیم این یک فشار سیاسی است. زمانی که در آژانس بودم کتابی هر سال چاپ میشود به عنوان «اسآیآر» در خصوص تعهدات پادمانی کشورهای عضو آژانس، که اگر کشوری سهوا خطا کرده نام و خطای آن کشور عنوان میشود که این خطاها را اصلاح میکنند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه خطاهای کشورهای آژانس در مسائل پادمان یک امر طبیعی است، گفت: کره جنوبی در آن زمان اعلام شده بالای 70 درصد غنی سازی کرده است اما چون کره جنوبی بود و در مدار سیاسی غرب، فوری جمع و جور کردند. آن زمان ما را متهم کرده بودند که بالای 50 درصد غنی سازی کردهاید. ما گفتیم این آلودگی از تجهیزاتی است که به ایران وارد کردهایم. سه سال ما را معطل کردند و در مطبوعات گفتند ایران درست به ما اطلاعات نمیدهد و ما را در جریان امور قرار نمیدهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: بعد از آزمایشات فراوان متوجه شدند که این آلودگی از خارج آمده است. پرونده اینها بسته شد.

*کشوری در منطقه که خطای بزرگی مرتکب شد ولی دوستانه حل شد

وی گفت: کشور دیگری در منطقه ماست که نام نمیبرم و خطای بزرگی کرده بود و من به آمانو در بار آخری که به ایران آمد گفتم آن موضوع چگونه حل شد گفت دوستانه حل شد. من گفتم چرا 13 سال با ما اینگونه برخورد میکنید و علیرغم اینکه بارها اشتباه شما ثابت و پاسخهای درست ما نیز ثابت شد.

صالحی ادامه داد: این پرونده ساختگی است و پرونده حقوقی و فنی نیست، پروندهای سیاسی است. صبغه سیاسی به آن دادهاند و تا زمانی با اراده سیاسی آن را حل نکنیم، قابل حل نخواهد بود.

* به دو سؤال پاسخ دادهایم و آژانس تقریبا پاسخها را پذیرفته

وی ادامه داد: بعد از ورود دوبارهام به سازمان انرژی اتمی به آژانس گفتیم سوالات خود را مطرح کنید که 18 سوال از ما شد، 16 سوال را پاسخ دادیم، دو تای دیگر پاسخ دادهایم و آژانس تقریبا پاسخها را پذیرفته است، ولی هنوز روی آن بحث است. آیا این پاسخهای ما کفایت نمیکند که این پرونده به صورت دوستانه حل شود.

*ریگی به کفش نداریم/ فتوای مقام معظم رهبری، روشنترین و فصل الخطابترین پاسخ ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: اگر 1+5 با این اراده سیاسی آمده باشد که مسئله را حل کند، ما ریگی به کفش نداریم. اگر مشکلی داشتیم تا به امروز که 12 سال از این پرونده میگذرد، یک جا باید اشتباه و خلاف میکردیم. انسجام ایران در بیان مواضعش در این 12 سال کاملا روشن است و نشان از حقانیت ما دارد. روشنترین و فصل الخطاب ترین پاسخ ایران، فتوای مقام معظم رهبری است.

صالحی گفت: در گردنه سیاسی مذاکرات هستیم.

معاون رئیس جمهور در خصوص علت تمدید مذاکرات در دهمین دور مذاکرات در وین تا تیر ماه 94 عنوان کرد: ما در فعالیتهای هستهای چه بودیم و کجا هستیم. ما 12 سال پیش در ابتدای راه بودیم. آن زمان آماده بودیم به چند ده سانتریفیوژ در امر تحقیقات و توسعه بسنده کنیم، الان 20 هزار سانتریفیوژ و بیش از 15 هزار مهندس مشغول به کار داریم. الان بیش از چندین هزار مهندس دیگری که قبلا سازمان بودند و الان از سازمان خارج شده و در عرصههای دیگر مشغول به فعالیت هستند.

وی گفت: با کشوری که قریب 20 هزار متخصص در این زمینه دارد، میخواهند چه کار کنند؟

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به دور دهم مذاکرات در وین عنوان کرد: تقریبا به تفاهم کامل رسیده بودند و کلیات تقریبا پذیرفته شده بود. اتفاقی افتاد که طرف مقابل عقب نشینی کرد. نمیتوانم به جزییات بپردازم. دو سه روز بعد از این قضیه نخستوزیر رژیم غاصب صهیونیستی اعلام کرد که ما نگذاشتیم آنها به تفاهم برسند. کری اعلام کرد ما در هماهنگی کامل با اسرائیل هستیم. دستهای فراوانی در کار است. آنها منافعشان را در ادامه بحران میبینند. ما گفتیم چون از ابتدای امر با حسن نیت وارد و اراده سیاسی برای حل موضوع وارد شده و صادقانه به تمام مسائل پاسخ داده و انعطاف لازم را نشان دادیم. آب سنگین را چگونه حل کردیم و حتی در غنی سازی چه کارهایی کردیم و چه پیشنهادی دادیم.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در این زمینه و درباره انعطاف ایران گفت: ما انعطاف را نشان دادیم ولی آنها همچنان بر زیاده خواهی پافشاری کردند.

صالحی با اشاره به مقالات اندیشکدههای غربی عنوان کرد: آنها آرام آرام علیرغم اینکه قدرت رسانهای در دست آنهاست ولی آرام آرام اعتبار خود را در افکار عمومی جهان از دست میدهند و افکار عمومی جهان متوجه شد ایران با آمادگی کامل، انعطاف مقبول و با شفافیت لازم قدم جلو گذاشته و سعی در حل موضوع دارد و این مسئله اینقدر روشن است که خیلی از متفکران آمریکایی میگویند این مسئله را تمام کنید چون در غیر این صورت اعتبار سیاسی آمریکا و 1+5 از دست میرود.

* در دور دهم مذاکرات در وین تقریبا به نقاط مشترک و کلیات رسیدند ولی ناگهان عقب نشینی کردند

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره اینکه آیا در مذاکرات موضوع مشخصی را گفتهاند؟ گفت: در عمان مطالبی را گفتند که خارج از قاعده بود که مذاکره کننده ما بسیار به موقع و محکم پاسخ آنها را داد. در وین تقریبا به نقاط مشترک و کلیات تقریبا رسیدند ولی ناگهان عقب نشینی کردند. زمانی مذاکره کنندگان صلاح دیدند و مطالب را گفتند خیلی مطالب برای افکار عمومی ما روشن میشود که قدرتها چگونه بازی میکنند.

وی با حوادث اخیر در پاریس و با بیان اینکه در زمانی در وزارت خارجه بودم در نیویورک با وزرای خارجه اروپایی جلسه داشتم و میگفتم سوریه به زودی به پرورشگاه تروریسم برای شما تبدیل میشود، گفت: چه کسی جز دولت فرانسه در خصوص وقایع اخیر در پاریس مقصر است؟ ایران پیش از این به دولت فرانسه، هلند، سوئد، نروژ تذکر داده بود.

*کلید طلایی منطقه در دست ایران

صالحی در خصوص اینکه توافق خوب از نظر آمریکاییها چیست؟ عنوان کرد: اگر به صورت بی طرفانه صحبت کنیم هر کس میخواهد حداکثر منافع خود را به دست آورد اگر از منظر آمریکا نگاه کنید اوباما گفت ما نمیخواهیم هیچ فعالیت هستهای در ایران باشد.

وی ادامه داد: آنها با وقاحت مطالب و خواستههای خود را عنوان میکنند و هیچ محدودیت و مرزی برای خود قائل نیستند، ولی ایران کشوری نیست که بخواهد به این راحتی از منافع و حاکمیت ملی خود عبور کند. 35 سال است هزینه استقلال سیاسی خود را میدهد و الان که در اوج عزت و اقتدار است و کلید طلایی منطقه در دست ایران است، تنازل پیدا کند؟

* در برخی موضوعات کم و بیش به نقطه مشترک رسیدهایم/غنی سازی و شیوه لغو تحریمها مورد اختلاف

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما چیزی فراتر از حق خود نمیخواهیم و تحت هیچ شرایطی حاضر نیستیم از حق تعیین شده خود عدول کنیم، در خصوص دور آتی مذاکرات در ژنو گفت: الان تقریبا برخی موضوعات کم و بیش به انتهای بحث و گفتوگو رسیده و میتوان گفت به نقطه مشترک رسیدهایم، ولی در برخی امور تقاضاهایی هست. مثل بحث غنی سازی و شیوه لغو تحریمها. در بحث غنی سازی مطالبی را مطرح میکنند، ما هم مطالب دیگری را مطرح میکنیم.

*الان بحث بر سر حجم غنی سازی و تولید سالانه آن است

وی درباره اینکه آیا زیر پنج درصد را عنوان میکنند؟ گفت: پنج درصد مسجل است که حق ماست. حق ما در اصل غنی سازی مسجل است، ولی ما داوطلبانه پذیرفتیم که فعلا تا حد 5 درصد غنی سازی کنیم، چون بالاتر از پنج درصد الان نیاز نداریم. الان بحث بر سر حجم غنی سازی و تولید سالانه آن است. الان 9 هزار سانتریفیوژ در حال کار است که سالانه 2 و نیم تن اورانیوم را غنی سازی میکند. مورد نیاز ما سالی 30 تن است. آنها به همین میزان هم رضایت نمیدهند میگویند زیاد است و باید تعداد سانتریفیوژها را کم کنید. تولیدات انباشته 5 درصد را تبدیل کنید. وظیفه ما در سازمان انرژی اتمی هموار کردن راه دوستان سیاسی است. ما گفتیم پیشنهاد داریم و بسیار معقول است.

صالحی اضافه کرد: ما میگوییم بعد از هشت سال قرارداد ما با روسیه برای تامین سوخت بوشهر پایان مییابد و بعد از هشت سال باید این اجازه را داشته باشیم که سوخت سالانه مورد نیاز بوشهر یک را تولید کنیم که تقریبا 30 تن در سال است. ما آمادگی داریم به صورت پلکانی این دوره را طی کنیم.

وی در توضیح مفهوم پلکانی گفت: یعنی پله اول را میگوییم مال شما و شما تعیین کنید، ولی پله آخر باید مال ما باشد و هشت سال دیگر در وضعیتی باشیم که رهبری فرمودند 190 هزار سو توان غنی سازی داشته باشیم که تامین کننده 30 تن مورد نیاز سالانه بوشهر به علاوه نیازهای جنبی دیگر مثل رآکتور تهران و رآکتور اراک و پرتهایی که حاصل میشود، است.

صالحی خاطرنشان کرد: اینها دورهای را به عنوان دوره اعتمادساز تعیین کردهاند که این هم مورد مناقشه است. بعد از این دوره اعتمادساز هر ظرفیتی از غنی سازی بخواهیم، محدودیتی نداریم. مثل هر کشور عضو ان پی تی.

*دوره اعتمادسازی که طرف مقابل مطرح میکند بین 10 تا 20 سال است

رئیس سازمان انرژی اتمی پیشنهاد دوره اعتمادساز آنها گفت: آنها روی دوره و تعداد سنوات نظر دارند، آنها دو رقمی میگویند ما اصرار بر یک رقمی داریم، آنها در دوره اعتمادساز دو رقمی در انتهای زمان میگویند در انتهای آن زمان به 190 هزار سو برسید. چیزی که عنوان میکنند، نسبت به زمان ما فاصله دارد. بین 10 تا 20 سال است.

وی در خصوص نقطه امیدبخش خیالی گفت: این است که به طرف مقابل دل ببندیم و اعتماد کامل کنیم. باید با احتیاط با طرف مقابل روبرو شویم. یک بار این تجربه را به وضوح در قضیه افغانستان دیدیم، ایران در زمان ریاست بوش یکی از عوامل عمده در حل موضوع افغانستان بود، ولی بعد از یکی دو ماه علیرغم تمجیدهایی که کردند گفتند ایران در محور شرارت قرار دارد. اگر قولی میدهند تا عملیاتی نشده و امضا نشود نباید امید خیالی به اقوال شفاهی ببندیم.

صالحی گفت: معتقدم شرایط به گونهای پیش میرود که جهان به سمت دگردیسی پیش میرود و تحولات در جهت خواسته آنها نیست بیشتر در جهت، جهت گیری ماست تا آنها. به خاطر اینکه خودشان این پرونده را بزرگ کرده و 12 سال در بوقها دمیدند اولا لطف خدا بود آنقدر این پرونده را بزرگ کردند که ایران در قبل این پرونده کشوری مقتدر در بین کشورهای جهان شد. اگر دستاورد ما 60 بوده باشد آنها به 95 درصد تبدیل کردند که این برای ما امتیاز است. دوم اینکه این پرونده چون خیلی بزرگ شده، لذا اگر حل شود آثاری که از قبل حل شدن این پرونده بر منطقه و جهان و خود ما مترتب خواهد شد، آثار بسیار وسیعی در ابعاد سیاسی و مثبت است.

به گفته وی اگر این پرونده حل شود آثار مثبت سیاسی در عرصه بینالمللی خواهد داشت.

رئیس سازمان انرژی اتمی، خاطرنشان کرد: آنها القاعده را به وجود آوردند آیا در جهت منافع آنها پیش رفت؟ داعش را به وجود آوردند چه شد؟ اتفاق تاسف بار در پاریس آیا در جهت منافع آنهاست. خوی استکباری مثل جنون صدامی است. اگر صدام عقل داشت به این روزگار دچار نمیشد. اینقدر خودشگفتی داشت که بالاخره شاهد عاقبت آن بودید.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: به اعتبار خیلی از وعدههایی که داده شده و به عینه میبینیم، اسلام بالا میرود و بالاتر از آن کسی نخواهد بود.

*اگر قرار بود سوختمان را به خارج صادر کنیم قبلا این پیشنهادها بوده، صادر میکردیم

صالحی در خصوص خبر آسوشتیدپرس درباره توافق ایران و آمریکا برای انتقال سوخت به روسیه، اظهار داشت: این خبر توسط خانم افخم تکذیب شد. چرا چنین میکنند؟ زمانی بیانیه تهران درباره حل موضوع 20 درصد صادر شد و مقامات ترکیه و برزیل به توصیه آمریکا به تهران آمدند و زمانی با ایران به تفاهم رسیدند، آمریکا دید باخته و فوری و پس از سه روز واکنش نشان داد و سه روز بعد قطعنامه 1929 را در شورای امنیت صادر کردند. فقط میخواهند بگویند که کشورهای قدرتمند جهان سزاوار این حق هستند که مشکلات جهانی را حل کنند.

وی توضیح داد: هر وقت میرویم صحبت کنیم و همه میفهمدند تدابیر ما معقول است و در آستانه حل است، بهانه و شایعه جدیدی راهاندازی میکنند که ایران را به واکنش وادارند و اینگونه نمایش دهند که ایران برای حل موضوع آمادگی ندارد. اگر قرار بود سوختمان را به خارج صادر کنیم قبلا این پیشنهادها بوده، صادر میکردیم.

صالحی در این باره گفت: فعلا جمهوری اسلامی ایران این مسئله را تکذیب کرده است. چون هنوز مسائل روشن نیست، اجازه دهید در فرصت دیگری درباره اینکه سوخت چیست توضیحات لازم را ارائه کنم.

وی درباره اینکه آیا این درخواست را فعلا رد کرده و احتمال دارد در آینده بپذیریم،تصریح کرد: خبر تکذیب شده است. آنها گفتند ایران سوختش را به خارج صادر میکند. به چه چیز میگویند سوخت؟ این خود یک سؤال است. به یو اف 6 پنج درصد میگویند سوخت؟ به قرص سوخت میگویند سوخت؟ به مجتمع سوخت میگویند سوخت؟ به اورانیوم طبیعی و ...؟ باید تعریف این روشن شود.

وی همچنین در بخشی از صحبتهایش به سیاست جمهوری اسلامی ایران در اتفاقات منطقه که موفق بوده اشاره کرد.

صالحی درباره قرارداد امضا شده با روسیه برای ساخت دو نیروگاه جدید هستهای هزار و 50 مگاواتی در بوشهر خاطرنشان کرد: بوشهر جای چهار تا پنج نیروگاه را دارد. استان بوشهر در حال تبدیل به یک استان صنعتی است و اگر این دو نیروگاه را در بوشهر بزنیم در 10 سال آینده سه هزار مگاوات برق تولید خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: نیروگاههای هستهای را تکی نمیسازند دوتایی یا چهارتایی و مجموعه میسازند، چون خیلی مشترکات دارند که زمانی با هم باشند میتوانند از آن استفاده کنند و هزینه را پایین میآورد.

وی در خصوص نیروگاههای دیگر گفت: طبق توصیه مجلس برای تولید 20 هزار مگاوات برق باید نیروگاه داشته باشیم که این حجم بالایی به لحاظ هزینه است، ولی در افق بلندمدت باید به آن سمت برویم. نیروگاه اول 108 ماه بعد از عقد قرارداد باید وارد مدار شود و دومی دو سال بعد باید کلنگ زنی شود که دو سال بعد (126 ماه) آماده خواهد شد. چون میخواهیم بیشترین امکان مشارکت شرکتهای ایرانی را داشته باشیم.

معاون رئیس جمهور همچنین عنوان کرد: یک یادداشت تفاهم با روسیه امضا شده که روسها در ساخت سوخت با ایران همکاری کنند. روسها در قرارداد اعلام کردند که تا زمانی ایران علاقهمند باشد که روسها سوخت را تامین کنند، آنها تعهد دارند سوخت را تأمین کنند ولی چنانچه ایران بخواهد سوخت را تامین کند، این حق را دارد که سوخت را تامین کند.

صالحی خاطرنشان کرد: 20 فروردین خبر خوشی برای ملت عزیز در ارتباط با سوخت نیروگاه بوشهر خواهیم داشت. امیدواریم در 20 فروردین اولین مجتمع سوخت مشابه سوخت بوشهر را به نمایش بگذاریم، البته بدون قرصهای اورانیوم. مجتمع سوخت را میسازیم، ولی قرصهای اورانیوم نیست، ولی پیکره مجتمع سوخت، غلاف، اسپیسر و فنر و... را میسازیم ولی قرص سوخت را در آن نمیگذاریم، الان قرص سوخت را میسازیم ولی نیازمند تستهای لازم است.

وی ادامه داد: در حال انجام یکسری اقدامات هستیم و تجهیزاتی باید تامین شود که هنوز در کشور نداریم تحت عنوان پی.آی.ای  PIE یعنی - تست سوخت در معرض تشعشات هستهای - یعنی سوخت را قبل از اینکه در بوشهر بگذاریم تست کنیم و در معرض تشعشعات هستهای، حرارت جریان شدید آب و فشارهای قوی قرار دهیم و هر اتفاقی که در رآکتور ممکن است برای سوخت بیفتد در بیرون این آزمایشات را روی آن انجام دهیم و زمانی از استقامت سوخت در برابر آزمایشات شدید کاملا مطمئن شدیم، آن زمان نظام ایمنی کشور اجازه میدهد از این سوخت در بوشهر استفاده کنیم. الان میتوانیم سوخت را بسازیم ولی برای اینکه با اطمینان کامل در بوشهر استفاده کنیم چند سالی طول میکشد.

وی گفت: ایران در بین 57 کشور اسلامی میتوان گفت پیشتازترین کشور هستیم. پاکستان تقریبا هم ردیف ماست. ما چون در عرصههای وسیع این صنعت جلو رفتیم. در آب سنگین، غنی سازی، کاربردهای متنوع، طراحی رآکتورهای تحقیقاتی، اکتشاف و استخراج و از ابتدا تا انتها در همه زمینهها جلو رفتیم.

صالحی افزود: در بین 120 کشور در حال توسعه هم رده آرژانتین و برزیل هستیم در برخی امور از آنها جلوتریم، در برخی امور آنها جلوترند.

وی در خصوص اینکه آیا در این زمینه خارجیها کمکی کردهاند، ادامه داد: بخشی از تاسیسات هستهای قبل از انقلاب شروع شده بود، ولی بعد از انقلاب گذاشتند و رفتند. در اصفهان ساختمان سازی کرده بودند، ولی هیچ فعالیتی نشده بود ولی آموزش شروع شده بود. بعد از جنگ این موضوع نه امکانات مالی بود نه اولویت و بعد از جنگ جزو اولویتهای ایران شد که این صنعت را پیش ببرد و به 20 هزار مگاوات برق هستهای برسد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: بعد از پایان جنگ کسی به کمک ما نیامد. سراغ اسپانیاییها، آلمانها، آرژانتین و ... رفتیم، ولی هر زمان آنها اعلام آمادگی کردند با فشار آمریکا عقب نشینی کردند از جمله چین. البته فرزندان ایران از همه آستانهها عبور کردند.

وی همچنین یاد و خاطره شهید تهرانی مقدم را گرامی داشت.

صالحی گفت: ما از نظر علمی خیلی خوب رشد کردیم و بالاترین رشد علمی جهان را داریم. فناوری ما در موشک سازی، نانوتکنولوژی، صنعت هستهای، سلولهای بنیادی رشد کرده است.

* اگر انرژی هستهای بی ارزش است، پس چرا آمریکاییها اینقدر به ما فشار میآورند

معاون رئیس جمهور در خصوص اظهارات برخیها که انرژی هستهای را مقرون به صرفه برای کشور نمیدانند، افزود: اگر بی ارزش است پس چرا آمریکاییها اینقدر به ما فشار میآورند؟ بروند به آمریکاییها اعتراض کنند. قطعا این گونه نیست، الان بیش از 13 درصد برق جهان از انرژی هستهای تامین میشود. هند در حال حاضر با کمک روسها انرژی هستهای را توسعه میدهد. امارات با جمعیت سه میلیون نفر که دو برابر ما نفت صادر میکند، چهار نیروگاه 1500 مگاواتی میسازد. عزیزی که این حرف را زده امارات را نصیحت کند.

وی افزود: من تعجب میکنم. مباحث سیاسی را با مباحث فنی قاطی کردن بعضی جاها با تناقض روبرو میشود. نباید مسائل سیاسی را به مسئله ساده فنی ربط داد. که اگر صنعت هستهای ارزش ندارد، این همه جنجالها و فشارها به ما برای چیست؟

*رآکتور آب سنگین اراک

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره وضعیت فعلی تاسیسات هستهای و آب سنگین اراک گفت:قریب به 20 سال پیش طراحی رآکتور آب سنگین اراک شروع شد و رآکتوری با طراحی قدیمی است. اولین تجربه ما بود و ساخت رآکتور 45 مگاواتی، این رآکتور قدرت نیست و بلکه تحقیقاتی است و ظرف دو سه سال آینده این پروژه را با همان سرعت قبل به انتها میرساندیم.

صالحی ادامه داد: آنها گفتند این رآکتور نباید باشد چون آب سنگین است و تعدادی دوستان از سازمان انرژی اتمی درخواست کردند که سازمان رضایت دهد این رآکتور به آب سبک تبدیل شود و ما گفتیم این دستاوردی بزرگ برای کشور است و تبدیل آن به آب سبک به مصلحت نیست، ولی از طرف مقابل بپرسید که نگرانی شما چیست؟ گفتند «نگرانی این است که 10 کیلو پلوتونیوم در سال تولید میکند.» گفتیم اگر بازطراحی شود و قلب آن هنوز جای کار دارد و ما کمتر از یک کیلو پلوتونیوم قول دهیم تولید شود چه میشود؟ گفتند «مشکلی ندارد.» بچههای غیور سازمان انرژی اتمی یکی دو ماه 20 تا 30 نفر جمع شدیم، دائم محاسبه و بحث و گفتوگو میکردیم و در مذاکرات با 1+5 نتایج را در میان گذاشتند که مجاب شدند.

وی ادامه داد: رآکتور آب سنگین میماند.

* اسنادی که البرادعی گفت اصالتش برای ما تایید نمیشود

صالحی درباره گزارشهای آژانس و ادعا درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هستهای ایران گفت: البرادعی گفت ما اصالت این اسناد را تایید نمیکنیم و به ما هم که نشان ندادند. آمریکا وقتی به عراق حمله کرد پاول وزیر خارجه بود و در تلویزیون گفت این سند امضای مسئول عراقی و نیجر است که عراق از نیجر اورانیوم وارد کرده و به عراق حمله کردند و بعد از مدتی گفتند این سند جعلی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سؤال که آیا در جلسات خصوصی به این فشار اشاره میکنند؟ افزود: در جلسات خصوصی میدانند این فشار است.

وی درباره وجود سایت هستهای در مریوان و فعالیتهای نظامی گفت: اینها به قول دوستان ما معلوم بود جاسوسهای صهیونیستی به آنها داده بودند و هر چه اسمهای ایرانی بود با «خ» نوشته بودند. همه اینها ساختگی است. به آنها گفتیم اسناد را نشان دهید و اصالت سند را مشخص کنید، ما گفتیم سراغش میرویم. دو بار گفتید پارچین مشکل دارد، رفتید سمپل و نمونه برداریی کردید و گفتید پاک است، بعد سالها دوباره مطرح کردید که میخواهید پارچین را ببینید. حاکمیت ملی ما مسخره نیست که هر زمان اراده کنید تشریف بیاورید سایتهای نظامی ما را ببینید.

صالحی همچنین به مردم کشور توصیه کرد پنجشنبه از نمایشگاه بزرگ دستاوردهای لیزری بازدید کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها