روحانی در دیدار وزیر خارجه قبرس:

خشونت علیه هر ملتی محکوم است/ همکاری‌های نزدیک‌تر ایران با اتحادیه اروپا

رییس جمهوری گفت: خشونت و وحشی‌گری در هر سرزمینی، علیه هر ملتی با هر نژاد، ملیت و مذهبی باشد، محکوم است.
کد خبر: ۳۸۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۲ - 11January 2015

خشونت علیه هر ملتی محکوم است/ همکاری‌های نزدیک‌تر ایران با اتحادیه اروپا

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس به نقل از پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار «ایوانیس کاسولیدیس» وزیر امور خارجه قبرس، روابط دو کشور را تاریخی و نشأت گرفته از دو تمدن بزرگ ایران و یونان دانست.

رییس جمهوری با تأکید بر اهمیت گسترش هر چه بیشتر روابط تهران و نیکوزیا، گفت: ایران و قبرس ظرفیتها و زمینههای فراوانی برای گسترش و توسعه روابط دوجانبه در بخشهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دارند و ایجاد تحرک بیشتر در این عرصهها به نفع دو ملت است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال برقراری روابط صمیمیتر و همکاریهای نزدیکتر با اتحادیه اروپا و قبرس است، اظهار داشت: در شرایط کنونی روابط تهران با اتحادیه اروپا روز به روز وضعیت بهتری پیدا میکند و قبرس بهعنوان عضو این اتحادیه، میتواند نقش مؤثرتری در تقویت هر چه بیشتر مناسبات و همکاریهای ایران و اتحادیه اروپا داشته باشد.

روحانی در ادامه به شرایط و تحولات منطقه اشاره کرد و گفت: شرایط امروز خاورمیانه و حتی حوزه مدیترانه، نیازمند آن است که همکاریهای بیشتری با یکدیگر بهویژه در زمینه مقابله با افراطیگری، تروریسم و خشونت داشته باشیم.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه به اعتقاد ما خشونت و وحشیگری در هر سرزمینی، علیه هر ملتی با هر نژاد، ملیت و مذهبی باشد، محکوم است، اظهارداشت: برای ما به همان نسبت که کشتار مردم عراق، پاکستان، افغانستان، لبنان و سوریه محکوم است، اگر تروری در پاریس، لندن، برلین و یا واشنگتن هم انجام شود، محکوم است.

وی اضافه کرد: باید با تقویت همکاریهای خود در زمینه مبارزه با خشونت و افراطگری، اجازه ندهیم در منطقه خاورمیانه و اطراف دریای مدیترانه، خشونت و افراطیگری گسترش یابد و باید جلوی آنها، گرفته شود.

روحانی در ادامه، افزایش همکاری دو کشور در زمینه توریسم و موضوعات فرهنگی و علمی را مورد تأکید قرار داد و گفت: ایران و قبرس ظرفیتهای بسیار خوبی از لحاظ فرهنگی دارند و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد از لحاظ علمی و دانشگاهی و نیز فراهم کردن، شناخت دو ملت از تمدن یکدیگر، همکاریهای لازم را انجام دهد و میتوانیم بهویژه در زمینه توریسم ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر برقرار کنیم.

"ایوانیس کاسولیدیس" وزیر امور خارجه قبرس نیز در این دیدار با بیان اینکه دولت و ملت قبرس احساس نزدیکی و علاقهمندی بیشتری با ایران دارند، گفت: امروز یک فرصت بزرگی نصیب ما شده که همکاریهای خود را در زمینههای مختلف بیش از پیش گسترش دهیم و با همکاری همهجانبه، راههایی برای رهایی از افراط گرایی و خشونت که هیچ مرزی نمیشناسد و همه را تحت تأثیر قرار میدهد، پیدا کنیم.

وزیر امور خارجه قبرس خواهان گسترش سطح همکاریهای دوجانبه بهویژه در زمینه اقتصادی با تهران شد و گفت: سال ۲۰۱۳ قبرس از بحران اقتصادی شدیدی رنج میبرد و مشکلات زیادی برای اقتصاد ما بهوجود آمد و شاید بخشی از آن بخاطر تحریمهایی است که متأسفانه علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده و این موضوع، موجب عدم تعادل تجاری شده است.

وی تصریح کرد: قبرس به دنبال استفاده از همه پتانسیلهای موجود برای تقویت روابط خود با ایران است و در این راستا هیأتهای تجاری و بازرگانی در ماههای آینده به تهران سفر خواهند کرد و امیدواریم پیشرفتهای خوبی در زمینه تعاملات اقتصادی بین دو کشور ایجاد شود.

وزیر امور خارجه قبرس با اشاره به اینکه تحرکات و تغییراتی در سیاستهای اتحادیه اروپایی در زمینه مبارزه با تروریسم، بهخصوص در نحوه مواجهه با موضوع سوریه ایجاد شده، اظهار داشت: امروز اتحادیه اروپا در زمینه سوریه به دنبال راهحلهای صلحآمیز میگردد و به نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه فکر میکند.

وی افزود: اشتباهات زیادی در گذشته از جمله در عراق و لیبی انجام شده که امروز تبعات آن را همه مشاهده میکنند، لذا نباید اجازه دهیم چنین وضعیتی تکرار شود.

وزیر امور خارجه قبرس با اشاره به نقش برجسته جمهوری اسلامی ایران در ایجاد صلح و ثبات در منطقه، اظهار داشت: یکی از اشتباهات مهم کنفرانسهای صلح ژنو، عدم حضور ایران بود و معتقدیم بدون همکاری همه کشورها، اینگونه کنفرانسها به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

کاسولیدیس گفت: در بازگشت از این سفر و در دیدار نماینده عالی اتحادیه اروپا تأکید خواهم کرد که برای رسیدن به صلح و ثبات در منطقه همه کشورها باید حضور و مشارکت داشته باشند و نباید استثنایی در این زمینه وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار