پیشگیری از جرم از شعار تا عمل/2

همت‌یار: قفل پیشگیری از جرم با کلید اجرای عدالت باز می‌شود

کارشناس برجسته قضایی کشور با اشاره به اینکه عدالت یکی از مهمترین عوامل در پیشگیری از وقوع جرم است، تأکید کرد: عدالت در همه جوانب باید مورد توجه قرار گیرد؛ اگر در جایی عدالت خدشه دار شود مطمئناً دایره آسیب آن گسترده‌تر و در بخش های دیگر نیز شاهد اشاعه آن خواهیم بود.
کد خبر: ۳۸۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۳ - 18January 2015

همت‌یار: قفل پیشگیری از جرم با کلید اجرای عدالت باز می‌شود

قاضی همت یار کارشناس برجسته قضایی کشور در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی دفاع پرس گفت: پیشگیری از جرم وظیفه آحاد ملت و دولت است. اما انتظار بیشتر در حد یک نقش بسزا و اساسی را باید نهادهای مختلفی ایفا کنند تا یک جامعه در مسیر سعادت قرار گیرد.

وی تصریح کرد: این طور نیست که یک نهاد و یک قوه خاص یا حتی یک اراده، مسئولیت کامل و مطلق پیشگیری از جرم را برعهده گیرد.

همت یار با رد دیدگاه مطلق انگاری، تأکید کرد: جامعه ما با درگیریهای خاص و متعددی مواجه است؛ معضلاتی که در جامعه ایجاد شده و ایجاد می شود توسط عوامل خارجی یا عوامل داخلی این ها نباید از نظر دور باشد. همه چیز هم با دیدگاه مطلق انگاری درست نیست و باید در بسیاری از مسائل با نگاه نسبی به آن توجه شود.

قاضی همت یار با بیان اینکه برای رفع هر معضل اجتماعی باید همه جوانب آن سنجیده شود، افزود: اگر مسئولین امر بخواهند یک معضلی را در اجتماع برطرف کنند باید از قبل همه جوانب آن را درنظر بگیرند تا آن معضل برطرف یا به حداقل برسد.

وی تصریح کرد: برای اینکه قانونی به خوبی در جامعه اجرا و یا در مسیر صحیحی قرار گیرد باید همه عواملی همچون اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... به خوبی در کنار هم قرار گیرد تا بتوانیم مدعی بوجود آوردن، نابود کردن و یا مهار کردن معضل و یا اجرای خوب یک قانون در جامعه باشیم.

این کارشناس برجسته قضایی با تأکید بر این مطلب که شعارگرایی معنای راضی کردن شخصی یک مسئول و یا مجری قانونی را دارد که قصد رسیدن به واقعیت یک موضوعی در جامعه را ندارد، اظهار داشت: یک مجری قانون و یا مسئول قضایی در کشور باید علیرغم توجه به همه عوامل تأثیرگذار در جامعه به آمارهای هنجار و یا ناهنجاری نیز توجه کند. زیرا برای رسیدن به واقعیت ها لازم است که سطح گستره دید مسئولین ارتقاء پیدا کند.

وی ادامه داد: در این راستا چیزی که بیشتر به چشم می خورد این است که بعضاً شاهد هستیم به حداقل مطالب یعنی اینکه به رضایت خودشان بیشتر می اندیشند تا رسیدن به واقعیتها. برآمد این روند، سیاه نمایی و شعارگرایی است که مسلماً آن نتیجه مطلوب بدست نخواهد آمد.

همتیار دیدگاه مغرضانه برخی از مسئولین را نیز مانع رسیدن به واقعیت دانست و افزود:  اعتقادم این است که با غرض وزی مشکلی حل نخواهد شد و در هیچ اموری نیز نمی توان به واقعیت آن دست پیدا کرد. مگر با صداقت و راستی در پی روشن کردن آن باشیم و قبلاً همه جوانب امر را بسنجیم که آن زمان میتوانیم شاهد تأثیرگذاری بیشتر و نمایان شدن واقعیتها خواهیم بود.

کارشناس قضایی کشور با اشاره به اینکه عدالت یکی از مهمترین عوامل در پیشگیری از وقوع جرم است، تأکید کرد: عدالت در همه جوانب باید مورد توجه قرار گیرد؛ اگر در جایی عدالت خدشه دار شود مطمئناً دایره آسیب آن گستردهتر و در بخش های دیگر نیز شاهد اشاعه آن خواهیم بود.عدم اجرای عدالت ما را به خواسته اصلیمان یعنی پیشگیری از وقوع جرم نخواهد رساند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی شاهد احقاق عدالت در جامعهای خواهیم بود که تساوی و انصاف حاکم شود. گاهی عدالت و تساوی ممکن نیست ولی انصاف در عمده شرایط امکان پذیر است. اگر انصاف برقرار شود مطمئناً به عدالت نزدیکتر خواهیم شد. راهکار رسیدن به یک جامعه نسبتاً بدون آسیب و جرم این است که در همه عرصهها خصوصاً اقتصادی، اجتماعی و توجه به مسائل فرهنگی به صورت واقعی نه شعار، عدالت اجرا شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار