معاون بین المل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه :

راهبرد جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق بشر فعال و هنجار ساز است

معاون بین المل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در مراسم رونمایی از سند نقض حقوق بشر در آمریکا گفت: راهبرد جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق بشر فعال و هنجار ساز است.
کد خبر: ۳۸۳۷۵
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۹ - 12January 2015

راهبرد جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق بشر فعال و هنجار ساز است

به گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس، کاظم غریب آبادی معاون بین المل ستاد حقوق بشر قوه قضایی در مراسم رونمایی از دومین  سند نقض حقوق بشر درامریکا گفت: بزرگترین ظلمی که در حق حقوق بشر انجام می شود از سوی کشورها غربی و امریکاست.

وی ادامه داد: این کشورها که از ناقضین حقوق بشر هستند مدعی حقوق بشرند و این یک ظلم بزرگ در حق حقوق بشر محسوب می شود . هم چنین علاوه بر حقوق بشر انرژی هسته ای نیز در این زمینه مورد ظلم قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ایران به حقوق بشری اعتقاد دارد که ریشه در اعتقادات اسلامی دارد اما کشورهای غربی سابقه تاسیس حقوق بشر در آنها به بیش از 6 دهه نمی رسد و آن هم بعد از جنگ جهانی دوم که میلیون ها نفر انسان بی گناه به خاک و خون کشیدند .

وی ادامه داد: تفاوت های بنیادینی بین رویکرد غربی و اسلامی به حقوق بشر وجود دارد و وقتی اسلام را مقابل حقوق بشر غربی قرار می دهد این یک ظلم بزرگ و انحرافی دردناک است.

وی ادامه داد: اسلام معتقد است انسان دارای کرامت و شرافت است و در واقع حرکت های تکفیری که امروز در جهان شاهد آن هستیم هرگز به انسان و مسلمانان نسبت داده نمی شوند.

معاون بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه خاطر نشان کرد: حقوق بشر در ایران کاملا نهادینه شده و نهادهای دموکراتیک بر مبنای موازین اسلامی ایجاد شده و به تعبیر مقام معظم رهبری مردم سالاری دینی در کشور وجود دارد.

وی تصریح کرد: درفصل 3 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران 24 اصل پیرامون حقوق مردم و حقوق شهروندی در قانون آورده شده به طوری که در کشورهای دیگر شاهد چنین قوانینی به طوری که در جمهوری اسلامی ایران است دیده نمی  شود. می توانیم بگوییم قانون اساسی ما پیشرفته ترین قانون در خصوص حفظ حقوق شهروندی است که اجرا نیز می شود.

وی ادامه داد: سازوکارهایی چون کمیسیون اصل 90 ، دبیرخانه مرکزی حفظ حقوق شهروندی قوه قضاییه که سالانه به 5 هزار شکایت رسیدگی می کند از جمله نهادهایی است که پیرامون حمایت از حقوق بشر درکشور شکل گرفته اند.

وی گفت: ساختارهای متعددی در سه قوه داریم که تمرکز آنها بر روی موضوع حقوق بشر است درحالی که در دنیا تمرکز حقوق بشر یک حقوق مدنی و سیاسی توجه می شود حال آنکه حقوق بشر یک بسته جامع شامل تمام حقوق انسانی است و در ایران ما یک نگاه جامع به مقوله حقوق بشر داریم.

غریب آبادی ادامه داد: وجود 6 هزار نشریه 120 خبرگزاری و سایت برگزاری یک انتخابات در کشور از جمله مصادیق آزادی بیان و حمایت از حقوق بشر و شهروندی در کشور است.

وی در خصوص موارد نقض حقوق بشر کشورهای غربی و امریکا گفت: تحمیل 8 سال جنگ علیه ایران تحریم های ظالمانه، ترور افراد بی گناه از جمله موارد نقض حقوق بشر است که توسط امریکا علیه مردم ایران انجام شده است.

وی با اشاره به برخی از موارد نقض حقوق بشر امریکا گفت: انتشار گزارش سنای امریکا از اقدامات سازمان سیا و انتشار گزارش کمیته مبارزه با شکنجه سازمان ملل که به شکنجه به زندان های امریکا پرداخته است کشتار جنگ غزه با حمایت امریکا  و دیگر متحدانشان اقدامات داعش و گروه های تکفیری با حمایت امریکا و کشورهای غربی از جمله دیگر موارد نقض حقوق بشر در سال های اخیر است.

وی اذعان داشت: بی توجهی به تفاوت های فرهنگی کشورها از دیگر رویگردهای اشتباه حقوق بشر مورد توجه امریکایی و کشورهای غربی است چرا که 193 کشور در جامعه جهانی وجود دارند که نباید فرهنگ معدودی از کشور ها بر آنها تحمیل شود.

وی تصریح کرد: انحراف دیگری که در حوزه حقوق بشر وجود دارد نگاه امنیتی به حقوق بشر است که گاه کشورهای غربی و امریکا به بهانه استقرار دموکراسی در کشورها مداخله نظامی می کنند به طور مثال در بحران اخیر لیبی حضور یک هفته ای ناتو در این کشور موجب کشتار چند برابری مردم نسبت به رژیم قذافی شد.

وی در پایان گفت: راهبرد جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق بشر فعال است و به دنبال هنجارسازی و پرچم داری حقوق بشر هستیم و در واقع ما مدعی حقوق بشر و پیگیری نقض آن در جهان هستیم و سند نقض حقوق بشر که امروز در این مراسم رونمایی شد بایستی برای نهادها و سازمان های بین المللی ارسال شود  ومستند سازان نیز از آنها استفاده کنند.

انتهای پیام/ و.ح

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار