حسن هانی زاده:

پاکسازی القصیر نتیجه مقاومت مردم سوریه بود/غرب به این نتیجه رسیده که راه حل نظامی پاسخ نخواهد داد

کارشناس مسائل خاورمیانه درخصوص بحران سوریه و تحولات اخیر در این کشور گفت: پس از پاکسازی منطقه القصیر به عنوان یک منطقه استراتژیک، شرایط به سود دولت سوریه و نیروهای مسلح آن تغییر یافته است.
کد خبر: ۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۴ - 10June 2013

پاکسازی القصیر نتیجه مقاومت مردم سوریه بود/غرب به این نتیجه رسیده که راه حل نظامی پاسخ نخواهد داد

حسن هانی زاده در گفت وگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس اظهار داشت: عملیاتی که اخیرا در «حلب» موسوم به توفان شمال آغاز شد و توأم با پیروزی های مردم سوریه بود، نشان می دهد که اینک استراتژی دولت سوریه به سمت پاکسازی شهرهای مرزی است چرا که تأمین امنیت مرزهای سوریه می تواند به پاکسازی همه شهرهای مرزی این کشور از وجود تروریستها کمک کند.

وی ادامه داد: سوریه بعد از پاکسازی حلب و شهر مرزی واقع در مرز مشترک لبنان، خواهد توانست در کنفرانس ژنو 2 با قدرت بالاتری حضور پیدا کند و سقف چانه زنی خود را افزایش دهد.

این کارشناس مسائل بین المللی تأکید کرد: غرب، آمریکا و همچنین بازیگران منطقه ای و بین المللی بحران سوریه به این نتیجه رسیده اند که راه حل نظامی پاسخ نخواهد داد از این رو به سمت راهکارهای سیاسی پیش می روند و به نظر می رسد سوریه در آینده خواهد توانست با تکیه بر نیروهای مردمی، تمامی شهرهای مرزی خود را پاکسازی کند و با قدرت بیشتری در کنفرانس ژنو حاضر شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران از طریق کمکهای معنوی و اقتصادی توانسته تاحدی مشکل بحران سوریه را حل کند، اظهار داشت: سوری ها توانسته اند با ابتکارات بومی تاحدی شرایط را به نفع خود تغییر دهند البته کمک های روسیه،چین وعراق در این زمینه موثر بود.

هانی زاده افزود: جمهوری اسلامی ایران نیز از طریق ساز وکارهای میدانی و سیاسی توانسته راهنمایی هایی به دولت سوریه کند از جمله تشکیل کنفرانس صلح تهران که اخیر برگزار شد. این کار درحقیقت یک اقدام سیاسی است که ایران توانسته در راستای برون رفت سوریه از بحران فعلی انجام دهد.

وی به وجود مثلث ترکیه، قطر وعربستان در منطقه برای تضعیف دولت سوریه اشاره کرد و گفت: این مثلث صرفا برای تضعیف نقش سوریه و سرنگونی نظام این کشور و همچنین تضعیف حزب الله به منطقه آمده و کمک های قطر، عربستان و کمک نظامی اردوغان صرفا به خاطر قطع محور تهران- دمشق- بیروت و حذف مقاومت  اسلامی از صحنه عملیاتی لبنان بوده است ولی به هرحال طرح های قطر،عربستان وترکیه با شکست  روبرود شده و شرایط به نفع دولت سوریه در حال پیشروی است.

هانی زاده به اغتشاشات در ترکیه و اعتراضات مردم این کشور در میدان «تقسیم»اشاره کردوگفت: تظاهرات مردم ترکیه در میدان تقسیم نتیجه عملکرد غیراصولی دولت اردوغان و دخالت این دولت در مسایل داخلی سوریه است.

وی تأکید کرد: تحصن مردم ترکیه در میدان تقسیم نشانه بروز یک انفجار اجتماعی- سیاسی است که دولت اردوغان را به شدت متزلزل کرده است.

این کارشناس مسائل بین المللی به نقش مقاومت و پایداری مردم سوریه و تأثیر آن در موفقیت های اخیر اشاره کرد و گفت: دولت سوریه با تأخیر زیاد توانست از تاریخ دفاع مقدس جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مردمی در جنگ تحمیلی الگو برداری کند. درحقیقت سوری ها از ایران درس مقاومت و پایداری را فراگرفتند که نتیجه اش را در عرصه میدانی مشاهده می کنند که نمونه آن پاکسازی قصیر وحومه حلب از وجود نیروهای سلفی بود.

نظر شما
پربیننده ها