لاریجانی در نشست کمیسیون تلفیق:

رونق تولید از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است/ تسهیلات بانکی باید به سمت تولید هدایت شود

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی باید مبنای تصمیم‌گیری در بودجه سال 94 قرار گیرد، تصریح کرد: تسهیلات بانکی ما باید به سمت تولید جهت پیدا کند زیرا رونق تولید از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.
کد خبر: ۳۸۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۰ - 12January 2015

رونق تولید از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است/ تسهیلات بانکی باید به سمت تولید هدایت شود

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در اولین جلسه کمیسیون تلفیق بودجه 94 که امروز برگزار شد، گفت: مطابق برنامه پنجم توسعه هر سال باید سه درصد به سهمیه 20 درصدی صندوق توسعه از درآمد نفت اضافه شود و سال آینده که سال پنجم است باید 12 درصد علاوه بر 20 درصد سهم صندوق توسعه در نظر گرفته شود.

وی در همین زمینه افزود: رهبر معظم انقلاب دستور دادهاند که مجلس به این موضوع توجه کند، به طوریکه بنده شنیدهام که در این زمینه شبهه شده است، نه، این طور نیست.

رئیس مجلس تصریح کرد: قبلا دولت نامهای به ایشان فرستاده بود و ایشان گفتند که نمیخواهم دستوری کتبی به مجلس بدهم، بلکه ایشان شخصاً به من فرمودند که نظرم این است که نمایندگان با دولت همراهی کنند که این اتفاق بیفتد.

لاریجانی با بیان اینکه پیشنهاد بنده نیز این است که با دولت همراهی کنید تا برای سال آینده پایه 20 درصد به عنوان سهم صندوق توسعه از درآمدهای نفتی پیشبینی شود و مازاد آن بتواند عدم تعادل بودجه را رفع کند، گفت: همان طور که دولت لایحه بودجه سال آینده را به موقع به مجلس ارائه کرد، از اعضای کمیسیون تلفیق هم میخواهم که بررسی لایحه را در وقت مقرر خود انجام دهند و تقسیمبندی روشنی در این زمینه داشته باشند.

وی در ادامه بر لزوم حفظ انضباط برای حضور نمایندگان در کمیسیون تلفیق تأکید کرد و گفت: البته این را به عنوان یک وظیفه مهم در نظر بگیرید، زیرا شرایط اقتصادی کشور طوری است که احتیاج به تفکر دارد؛ پس به این جلسات بها بدهید و وقت را صرف مسائل مهمتر کنید تا در بودجه بتوان سمت و سوی روشنی برای آینده کشور ترسیم کرد.

رئیس مجلس همچنین خطاب به اعضای کمیسیون تلفیق، تصریح کرد: برای ازیاد بودجه جاری کشور تلاش نکنید، زیرا در این صورت چیزی برای بودجه عمرانی باقی نمیماند؛ گاهی در مجلس پیشنهادات دستگاههای مختلف را میآورند که بودجه جاری زیاد شود، ما هم خودمان میدانیم که در کلان وضعمان ساده نیست، اما وقتی را صرف این بخش نکنید.

لاریجانی در ادامه بر لزوم واقعبینی در بودجه سال آینده تأکید کرد و گفت: اگر اختلاف بین بودجه محقق و بودجه مصوب 10 درصد باشد، عیبی ندارد اما اگر این اختلاف به 30 تا 40 درصد رسید، دیگر واقعی نیست؛ پس تلاش کنید با واقعیت موجود همخوانی داشته باشد؛ در غیر این صورت به دلیل نبود منابع ممکن است بودجه اجرایی نشود.

وی اضافه کرد: ما عملا باید دو سناریو داشته باشیم؛ یکی شرایط فعلی و یکی شرایطی است که گفتوگوهای بینالمللی به نتیجه برسد، اما اصل بر شرایط موجود است و این شرایط را باید پایه قرار دهیم، ما اگر بتوانیم بودجه را طوری تنظیم کنیم که به طرف مقابل بگوییم خود را آماده شرایط جدید کردهایم، کار مهمی است.

رئیس مجلس در همین زمینه اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که تنظیم بودجه مشکل جدیدی برای مردم به وجود نیاورد و در مورد هدفمندی نیز شوکی به اقتصاد کشور وارد نکند، زیرا وضع کشور این را اقتضا نمیکند که فشاری وارد کنیم، همچنین باید برای رونق تولید فکری کنیم که رونق تولید مشهود باشد.

لاریجانی همچنین در بخش دیگری از سخنانش درباره بودجه دفاعی کشور، گفت: ما باید در شرایط دفاعی در مورد بودجه دفاعی علامت روشنی به طرف مقابل بدهیم که برای نیازمندیهای دفاعی فکری کردهایم، همچنین باید نشانهای در بودجه قرار دهیم که اگر تحریم جدیدی باشد، مجلس پیشبینی جدیدی برای آن کرده است.

وی با اشاره به قیمت نفت در بودجه سال آینده، تصریح کرد: برخی کشورها بودجهشان را براساس نفت 60 دلاری بستهاند، ما هر چه این رقم را واقعیتر در نظر بگیریم، بودجه از سلامت و استواری بیشتری برخوردار خواهد بود؛ لازمه این کار این است که این موضوع در کارگروهها بررسی شود و آنچه در صحنه بینالمللی نزدیکتر به واقعیت است را انتخاب کنیم تا دولت با مشکل مواجه نشود، البته نباید تلاش کنیم بودجه را با رقم بزرگی تصویب کنیم که محقق نشود.

لاریجانی همچنین درباره راهکارهای تحقق بودجه عمرانی نیز، گفت: برخی از پروژههای عمرانی صرفا به وسیله دولت انجام میشود و بخش خصوصی انگیزهای برای آن ندارد، اما برخی پروژهها قابل واگذاری است که باید روش مشخصی برای آن داشته باشیم.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی ما کمبود منابع داریم؛ میتوانیم با بخش خصوصی صحبت کنیم و اینکه برخی بانکها تا طرحها را تکمیل و آنها را واگذار کنند، زیرا اقتصاد ما اقتصاد دولتی است و تا زمانی که اعتبار به بخش عمرانی پمپاژ نشود، اقتصاد راه نمیافتد.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی باید مبنای تصمیمگیری در بودجه سال 94 قرار گیرد، تصریح کرد: تسهیلات بانکی ما باید به سمت تولید جهت پیدا کند؛ اکثر استانهای کشور 37 درصد کارخانههایشان در رکود قرار دارد و اینها با تزریق سرمایه در گردش به راه میافتند. مسئله رونق تولید از سیاستهای اقتصاد مقاومتی است که باید به آن توجه کرد.

لاریجانی خطاب به اعضای کمیسیون تلفیق، گفت: در مورد هدفمندی حتما با دولت به توافق برسید. اگر دولت آمادگی ندارد که گام دیگری بردارد، الزام نکنید که بعد در اجرا مشکلی پیش بیاید.

وی در ادامه بر لزوم تسریع در اجرای پروژههای مهم راهآهن تأکید کرد و گفت: مقام معظم رهبری در مورد راهآهن توصیههای موکد دارند، اما منابع کم است، ولی میشود از فاینانس استفاده کرد.

رئیس مجلس خاطر نشان کرد: از اعضای کمیسیون تلفیق میخوام تا به بودجه شرکتها و ردیفها توجه بیشتری داشته باشند، شاید بشود هم بودجه را واقعیتر کرد و هم سرعت عمل بیشتری به خرج داد، البته در بخشهای فرهنگی و فرهنگ دینی هم باید توجه لازم را داشته باشید.

لاریجانی در پایان با تأکید بر اینکه ما میتوانیم همان لایحهای که دولت ارائه داده را تصویب کنیم و مشکلی هم پیش نمیآید، تصریح کرد: آنچه در بودجه مهم است، این است که چقدر کار ابتکاری برای حل مسائل کشور انجام میدهید، اعضای کمیسیون تلفیق طرحهای ابتکاری برای بودجه ارائه دهند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار