یادداشت اختصاصی/محمدرضا عرفانیان

نقطه امید بخش یعنی تکیه بر ظرفیت های داخلی؛ نقطه خیالی یعنی انتظار و امید به کمک دشمن

نقطه امید بخش یعنی تکیه بر ظرفیت های داخلی که البته در مورد ایران این ظرفیتها فوق العاده گسترده است و همین ظرفیتها موجب شده که ایران طی بیش از سه دهه بتواند در برابر انواع مشکلاتی که دشمنان ایجاد کرده اند پایداری کند.
کد خبر: ۳۸۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۹ - 13January 2015

نقطه امید بخش یعنی تکیه بر ظرفیت های داخلی؛ نقطه خیالی یعنی انتظار و امید به کمک دشمن

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، محمدرضا عرفانیان، کارشناس مسائل راهبردی در یادداشتی اختصاصی برای دفاع پرس در مورد نقطه های حقیقی و خیالی در مذاکرات هسته ای و همچنین ابزارهای مانور دشمن در ایران که اخیرا مقام معظم رهبری فرمودند، نوشت:

هنگامی که به مجموعه فرمایشات رهبر معظم انقلاب در باره مذاکرات هسته ای دقت می کنیم متوجه می شویم که ایشان در این زمینه همواره بر ظرفیت های داخلی تاکید و تکیه داشته اند.

تاریخ سیاسی جهان نشان می دهد که ملتها دستاوردها، توفیقات و پیروزی های  خود را همواره وامدار تلاشها و آرمانهای خود هستند. از دشمن نمی توان انتظار حسن نیت یا کمک داشت. بدون توجه و تکیه بر ظرفیتهای داخلی و بدون پایبندی به آرمانها ، توفیقات و پیروزها قابل اعتنا و اعتبار نیستند.

بنابراین نقطه امید بخش یعنی تکیه بر ظرفیت های داخلی که البته در مورد ایران این ظرفیتها فوق العاده گسترده است و همین ظرفیتها موجب شده که ایران طی بیش از سه دهه بتواند در برابر انواع مشکلاتی که دشمنان ایجاد کرده اند پایداری کند.

از سوی دیگر نقطه خیالی یعنی انتظار و امید به کمک دشمن. چنین انتظاری یک نقطه خیالی بیش نیست و با همه معیارهای منطقی، سیاسی و راهبردی مغایرت دارد چرا که چنین انتظار و امیدی اصلا و اصالتا نمی تواند واقعی و حقیقی باشد.

"نقطه خیالی" یعنی سراب. باید دقت کنیم که دشمن با نشان دادن "سراب" ما را فریب ندهد. هم اکنون طرفهای غربی به صراحت می گویند که چنانچه توافق جامع نیز حاصل شود، تحریم ها یکباره مرتفع نخواهد شد. اینها یعنی "سراب" ، یعنی نقطه خیالی . توافق یعنی برطرف شدن همه موانع. چگونه ممکن است که یک طرف مذاکره کننده براساس توافق، انجام اموری را بپذیرد و طرف مقابل از تداوم مانع تراشی خود سخن بگوید. این چگونه توافقی است. این توافق براساس کدام منطق انسانی است. بنابراین در روند گفتگوها نباید به نقاط خیالی و سرابها چشم دوخت.

دشمن همواره تلاش می کند با ابزارهای مختلف تبلیغاتی، سیاسی و اقتصادی، افکار عمومی را از واقعیت ها دور کند.

ایجاد و اعمال محدودیت های فزاینده اقتصادی از جمله ابزارهای دشمن برای مانور و تحرک در حوزه داخلی محسوب می شود.  

با در پیش گرفتن اقتصاد مقاومتی و تقویت و گسترش ظرفیتهای اقتصادی داخلی باید تلاش شود تا حربه اقتصادی دشمن را از دستش خارج کرد.

همچنین ایجاد مشکلات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیز از دیگر ابزارهای مانور دشمن محسوب می شود که در این زمینه با تکیه بر ظرفیتهای اجتماعی و فرهنگی داخلی باید با آن مقابله کرد. ایران با داشتن ظرفیتهای بالای فرهنگی و اجتماعی می تواند اینگونه تحرکات دشمن را خنثی کند.

در این میان تبلیغات رسانه ای از جمله ابزارهای مهم دشمن برای هدایت افکار عمومی و دگرگون کردن واقعیت ها محسوب می شود، بنابراین باید با روشنگری برآگاهی افکار عمومی دراین زمینه افزود و این سلاح را از دست دشمن درآورد. رسانه های ما با احتراز از شعارزدگی و با تنویر افکار عمومی باید بر ابعاد روشنگری در جامعه بیفزایند. لازم است استراتژی دشمن در مواجهه با رویدادهای منطقه بخوبی برای افکار عمومی تبیین شود.

باید برای افکار عمومی توضیح داد که چگونه بهای نفت طی کمتر از دو ماه دچار نوساناتی می شود که با هیچیک از معادلات اقتصادی واقعی همخوانی ندارد.

همچنین لازم است ریشه ناامنی ها در منطقه و ظهور پیاپی گروههای مسلح تکفیری که هدفی جز ایجاد تفرقه در جوامع اسلامی ندارند برای افکار عمومی تبیین شود. این وظیفه خطیر بر عهده رسانه ها و مسوولان رسانه ای است. 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار