حماسه‌ کربلای پنج-50/ گفت‌وگوی دفاع پرس با محمود بدرفر

بسیجی‌هایی که جای اسلحه "دوربین" دست گرفتند/ کربلای 5 به روایت عکاس دفاع مقدس

در عملیات کربلای 5 با بچه‌های روایت فتح در کنار دریاچه ماهی و موانع آبی حضور داشتیم. در همین عملیات تعدادی از بچه‌های روایت فتح را از جمله شهید قاسم بوذری و شهید یکه تاز را از دست دادیم.
کد خبر: ۳۸۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۳ - 19January 2015

بسیجی‌هایی که جای اسلحه

 اشاره: محمود بدرفر از عکاسان دفاع مقدس است. او از همان ابتدای جنگ به عنوان عکاس در سپاه پاسداران مشغول شد و با آغاز جنگ تحمیلی عکس هایی از عملیات های مختلف جنگ را به ثبت رساند. عکس هایی که لحظه های ناب جنگ و عملیاتی چون کربلای 5 را در قاب تصویر جای داد.

متن زیر گفتوگوی خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس با این عکاس جنگ تحمیلی و تصاویر نیز، لحظات ثبت شده توسط وی از روزهای عملیات کربلای 5 آمده است.

***

بعد چندماه از شروع جنگ به عنوان عکاس وارد سپاه شدم. در زمان دبیرستان چون رشته ام هنر بود کمی با عکاسی آشنایی داشتم. اواخر سال 60 برای اولین بار در عملیات فتح المبین شرکت کردم.

از اولین ماه حضور در سپاه در زمینه اسلاید فعال بودم و اوایل جبهه، اسلاید عکاسی می کردم. قبل از عملیات فتح المبین، به جبهههای مختلف رفتم تا اینکه عملیات فتح المبین آغاز شد. عملیاتی که به تجربیاتم اضافه کرد.

شاید اگر دفاع مقدس نبود هیچ وقت در جنگ دیگری به عنوان عکاس حضور پیدا نمی کردم. مخاطرات عکاسی در جنگ صد در صد است هر لحظه امکان خوردن تیر، ترکش و گلوله هست اما وظیفه دینی و شرعی خودم می دانستم که همانند بسیجی هایی که  سلاح بر دوش گرفتند دوربین را بگیرم و عکاسی کنم.

در عملیات کربلای 5 با بچه های روایت فتح در کنار دریاچه ماهی و موانع آبی حضور داشتیم. چند روزی در آنجا بودیم و مشغول عکاسی و فیلمبرداری شدیم. در همین عملیات تعدادی از بچه های روایت فتح از جمله شهید قاسم بوذری و شهید یکه تاز را از دست دادیم.

تصمیم گیری درباره اینکه با دیدن صحنه ای دلخراش باید به کمک برویم یا دوربین در دست بگیریم دشوار است. کاظم اخوان که همراه با حاج احمد متوسلیان در لبنان اسیر شد می گفت در هر شرایطی اول باید وظیفه انسانی خود را انجام دهیم بعد به وظیفه حرفه ای خود عمل کنیم.

اینکه امروز می بینم خبرنگاران غربی برای بالارفتن رپرتاژ کار خود در جنگ ها گاهی سوژه سازی می کنند کار درستی نیست. کریستین امانپوردر جایی با قساوت قلب از نیروهای تکفیری می خواهد تا اسیری که قرار است کشته شود را جلوی دوربین بکشند تا بتوانند فیلمبرداری کند. این قساوت قلب است حتی اگر بداند بازتاب جهانی خواهد داشت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار