سید افقهی در گفت‌وگو با «دفاع پرس»:

اقدام سفارت فرانسه در ایران سیاسی است/وزارت خارجه به دادگاه لاهه شکایت کند

سید هادی سید افقهی در ارتباط با بی‌حجابی که شرط اصلی اخذ ویزای فرانسه، برای بانوان مسلمان ایرانی است، گفت: وزارت خارجه باید این مسئله را به دیوان لاهه و یک دادگاه بین‌المللی بیطرف ببرد و این مسئله قطعا جای اشکال دارد چرا که آنها قائل به آزادی بیان و اندیشه و عقیده هستند ولی در ایران چنین چیزی پذیرفته نیست.
کد خبر: ۳۸۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶ - 19January 2015

اقدام سفارت فرانسه در ایران سیاسی است/وزارت خارجه به دادگاه لاهه شکایت کند

سید هادی سید افقهی، کارشناس مسائل سیاست خارجی، در گفتوگو با خبرنگار سیاست خارجی دفاع پرس، در ارتباط با بیحجابی که شرط اصلی اخذ ویزای فرانسه، برای بانوان مسلمان ایرانی است، گفت: بهانه آنها این است که چون جمهوری اسلامی، حجاب را اجباری کرده است و هر خانم فرانسوی در هنگام ورود باید حجاب را رعایت کند ما هم بیحجابی را اعمال میکنیم در حالی که این اصل بین فرانسه و دیگر کشورها رعایت نمیشود.
وی موضوع بیحجابی برای زن ایرانی را موضوعی سیاسی دانست و تصریح کرد: این قانون جز قوانین اصلی و کلان فرانسه نیست که هر زنی که وارد این کشور میشود باید حجاب خود را بردارد چرا که بانوان محجبه در خیابانهای پاریس کم نیستند.
این کارشناس سیاست خارجی اظهار داشت: فرانسه قائل به جدایی دین از سیاست است و این با اعتقادات ما متفاوت است، آنها طبق اعتقادات خودشان معتقدند هر فردی به آنچه عقیده دارد میتواند عمل کند(آزادی اندیشه، آزادی عمل) و به همین دلیل سردمداران آنها از توهین های مجله "شارلی ابدو" حمایت میکنند، ولی در عین حال با تناقض گویی از مسلمانان میخواهند از عقاید خود منصرف شوند.
سید افقهی بیان کرد: بانوان اروپایی وقتی وارد جمهوری اسلامی میشوند، میدانند که ایران قائل به حجاب است و طبق قوانین جمهوری اسلامی از حجاب تبعیت میکنند و این به خاطر اسلامی بودن جمهوری اسلامی است که حتی اگر به اسلام نیز اعتقادی نداشته باشند، به خاطر احترام به قوانین باید حجاب سر کنند نه به خاطر اعتقادشان.
وی تاکید کرد: حجاب برای بانوی ایرانی چون منبعش اسلام است جنبه وجوبش الزامی شده و عقیده ما تبدیل به قانون شده، در حالی که در جامعه فرانسه خلع و برداشتن حجاب برای بانوان نه جز قوانین مدنی آنهاست و نه جز اساسی آنهاست و تنها با این موضوع برخورد سیاسی میکنند.
کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: وزارت خارجه باید این مسئله را به دیوان بینالمللی عدالت (دیوان لاهه) و یک دادگاه بینالمللی بیطرف ببرد و این مسئله قطعا جای اشکال دارد چرا که آنها قائل به آزادی بیان و اندیشه و عقیده هستند ولی در ایران چنین چیزی پذیرفته نیست.
انتهای پیام/ف.ه

نظر شما
پربیننده ها