امیر سرتیپ خلبان حسین خلیلی:

شهید عباس دوران با 250 ماموریت جنگی رکورد زد

شهید عباس دوران با 250 ماموریت جنگی رکورد ثبت کرد و تا به اکنون کسی به این مقدار نرسیده است. او هر که را با خود به ماموریت پروازی می برد، صحیح و سالم باز می گرداند.
کد خبر: ۳۹۰۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۴ - 28September 2013

شهید عباس دوران با 250 ماموریت جنگی رکورد زد

خبرگزاری دفاع مقدس: از رزمندگان عرصه هوایی ایران و از نیروهای قدیمی نیروی هوایی ارتش است. برای آشنایی بیشتر با نیروی هوایی ارتش در دوران دفاع مقدس و نیز شنیدن خاطرات شهدای نیروی هوایی بخصوص شهدای خلبان این نیرو با امیر سرتیپ خلبان «حسین خلیلی» هم کلام شدیم. وی با حضور در خبرگزاری دفاع مقدس با خبرنگار ما گفت و گویی انجام داد و از خاطرات و جریانات دفاع مقدس گفت. آنچه در ادامه آمده بخش هایی از این گفتگو است:


*لطفا نحوه ورودتان به دوران دفاع مقدس را بیان کنید.


نیروی هوایی ارتش این افتخار را دارد که با پیروزی انقلاب و شروع جنگ به عنوان یک نیروی پیشتاز عمل کرده است. چون نیروی هوایی با داشتن چهار ویژگی؛ برد زیاد، سرعت، قابلیت انعطاف و قدرت آتش و علیرغم بی نظمی هایی که آن روزها بواسطه پیروزی انقلاب اسلامی و پیرو آن تغییرات فراوان در بدنه نیرو به وجود آمده بود، توانست با تهاجم دشمن مقابله کند. البته نیروی هوایی عراق با داشتن همین چهار ویژگی به دنبال به دست آوردن برتری هوایی بود. یعنی وضعیتی که نیروی هوایی عراق داشت به دنبال آن بود که نگذارد نیروی هوایی ما فعالیتی داشته باشد. چرا که در این صورت می توانست به پیروزی دست یابد.


*چرا دشمن به هدفش نرسید؟


اول؛ عنایت حق تعالی و چشمان بیدار ملائکه اش و دوم؛ تدبیر نیروی هوایی بود که با عملیات پدافند غیرعامل نگذاشت عراق به اهداف خودش برسید. سوم؛ تدبیر آگاهانه رهبری انقلاب اسلامی، باعث شد تا اهداف دشمن محقق نشود. از سوی دیگر زمانی که جنگ تحمیلی شروع شد، همه اعضا و افراد در نیروی هوایی برای دفاع از خاک میهن خود متحد شدند و هیچ کس هم بهانه ای برای عدم حضورش نیاورد.


به عبارت دیگر در آن مقطع دشمن فکر می کرد با وجود تغییراتی که در نظام نیروی هوایی به وجود آمده دیگر آن شوق و علاقه در بین خلبانان نیست، اما این جنگ تحمیلی بیش تر از پیش این اتحاد را در بین نیروهای هوایی ایجاد کرد و تمام مشکلات را با نگاه به اینکه دشمنی هست که به خاک این میهن تعرض کرده به فراموشی سپردند. حتی بعضی اعتراض کردند که چرا نگذاشتید ما عملیات پیش دستانه را اجرا کنیم.

*با تهاجم ارتش بعث عراق به خاک ایران بصورت رسمی در 31 شهریور، پایگاه های ما مورد حمله قرار می گیرد. آن ماجرا خاطرتان هست و این که چه خساراتی به ما وارد شد؟

زمانی که جنگ تحمیلی شروع شد 15 نقطه از جمله پایگاه های نیروی هوایی ما مورد تعرض قرار گرفت اما تلفات انسانی بسیار جزیی بود و تنها در دزفول دو یا سه شهید بر اثر این حملات داشتیم. البته علت پایین بودن تلفات انسانی هم لطف الهی بود. زیرا برای نمونه اگر بمبی که به یکی از هواپیماهای سوخت رسان اصابت کرد، به هواپیمای کناری اش اصابت می کرد، چون مملو از بنزین بود، تمام پایگاه مهرآباد از بین می رفت پس همه اینها مدیون سه مولفه؛ لطف الهی، رهبری مدبرانه امام و همت ملت ایران و در راس آن فرزندان این ملت در نیروی هوایی بود.

*یکی از عملیات های ماندگار نیروی هوایی در روزهای آغازین جنگ تحمیلی، عملیات کمان 99 بود؛ درباره علت نامگذاری آن توضیح می دهید؟ 

فلسفه نامگذاری عملیات این بود که کمان، نشانه پایداری مرزهای ایران توسط آرش کمانگیر است و 99 هم به خاطر این بود که این طرح 99 صفحه داشت، طرحی که طی آن 140 فروند هواپیمای جنگی ایران بر عراق حمله می کنند و با موفقیت مواضع از اپیش تعیین شده را بمباران کرده و به سلامت به میهن باز می گردند. این حمله باعث شد تا عراق که تصور نمی کرد ایران از چنین توان هوایی برخوردار باشد، به ناچار برای مصون ماندن هواپیماهایش از بمباران های احتمالی آینده ایران هواپیماهایش را به پایگاهی در غرب عراق یعنی اربیل، منتقل کرد.
 
*درباره سایر عملیات های مهمی که نیروهای هوایی در دوران دفاع مقدس در آن نقش بسزایی ایفا کرده اند، هم مطالبی را بیان می کنید؟

محدود کردن نیروی هوایی به عملیات یا منطقه خاصی در حقیقت جفا کردن به نیروی هوایی و دفاع مقدس است، زیرا در همان زمانی که پوشش هوایی را در آزادسازی خرمشهر انجام می دادیم، ترابری هوایی هم بر عهده ما بود که نشان از عظمت نیروی هوایی است و همچنین دیگر نمونه هایی از قبیل اسکورت محموله های نظامی و غیره نیز جز وظایف نیروی هوایی بود. لذا نقش نیروی هوایی پر رنگ بود.

پس یکی از تاثیرگذارترین مقاطع دوران دفاع مقدس همین تبدیل جنگ برق آسا به جنگ فرسایشی بود که مقدمه ای شد برای پیروزی های آینده و این هم تنها مدیون خلبانان جان برکف نیروی هوایی است که از 204 شهید نیروی هوایی 77 شهید آن در همان دو ماه اول جنگ تقدیم انقلاب شد.
 
*به شهدای نیروی هوایی اشاره کردید، در صورت امکان مقداری از سجایای اخلاقی آنها هم بیان بفرمایید.
یک سری از شهدای ما همچون شهیدان بابایی و اردستانی شاخص بودند؛ شهدایی که به فرموده امام راحل(ره) یک دستشان اسلحه و دردست دیگرشان قرآن بود. شک نکنید که اعجوبه های خلبانی در جهان کسانی به غیر از این شهدا، کس دیگری نمی تواند باشد. به عنوان مثال وقتی خلبان پاکستانی با شهید دوران در یک رزمایش هوایی شرکت می کند، می گوید این شخص برنده جنگ و قهرمان آن است.

شهید عباس دوران با 250 ماموریت جنگی رکورد ثبت کرد و تا به اکنون کسی به این مقدار نرسیده است. او هر که را با خود به ماموریت پروازی می برد، صحیح و سالم باز می گرداند یعنی رهبری کامل و هوشمندانه در پرواز بود. در واقع همه اینها مرهون سبک زندگی اسلامی و سالم بود زیرا علی رغم توان استفاده از تمام امکانات مادی از آن ها استفاده نمی کرد. پس چه خوب است که مسئولین کشور، همچون این شهید گرانقدر اسیر زرق و برق دنیوی نشوند و از لحظه لحظه زندگی شهدا درس بیاموزند.

*روزهای پایانی جنگ مصادف شد با جنگ نفت کش ها و حمله به سکوهای نفتی ایران، نیروی هوایی در آن زمان چه نقشی داشت؟

همان طرحی که ما بر علیه عراق انجام دادیم و تعدادی از پالایشگاه های آنها را مورد اصابت قراردادیم، آنها نیز می خواستند علیه ایران چنین کاری را انجام دهند اما مدیریت و تدبیر امام(ره) و دفاع نیروی هوایی سبب شد نقشه آنها محقق نشود، بدین ترتیب یک روز هم صادرات نفت ایران متوقف نشد.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار