مدیراجرایی نمایشگاه الی بیت المقدس:

هدف ما ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است

در نمایشگاه امسال یادمان های شهدا برای بازدید کنندگان تدارک دیده شده که در سالیان گذشته این برنامه نبوده است، از جمله ی این یادمان ها یادمان شلمچه، یادمان عملیات والفجر هشت و یادمان دفاع مقدس است.
کد خبر: ۳۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۱ - 28September 2013

هدف ما ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است

خبرگزاری دفاع مقدس: همه ساله در هفته دفاع مقدس در سراسر کشور نمایشگاه هایی برپا می شود تا گوشه ای از حماسه بزرگ دفاع مقدس را برای مردم، بویژه نسل جوان به تصویر بکشد. یکی از این نمایشگاه ها که امسال به همت سپاه استان تهران و با همکاری سپاه ناحیه ری برگزارشد، نمایشگاه «الی بیت المقدس» است. گفتگوی کوتاهی در خصوص این نمایشگاه با مدیر اجرایی آن انجام شده است که در ادامه می خوانید:

ضمن معرفی خودتان، بفرمایید مسئولیت شما در این نمایشگاه چیست؟

«علی متقی» هستم، مسئول فرهنگی سپاه شهرستان ری و مدیر اجرایی نمایشگاه الی بیت المقدس که به مناسبت هفته  دفاع مقدس برگزار شده است.

اهداف و رویکرد های نمایشگاه الی بیت المقدس چیست؟

پیرو فرمایش امام خامنه ای که فرمودند؛ که زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست، ما هم خواستیم با برگزاری این نمایشگاه گامی در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برداشته باشیم، همچنین خانواده ها را با آسیب های جنگ نرم بیشتر آشنا کنیم.

اثرگذاری این نمایشگاه ها در راستای اشاعه اهداف والای شهدا تا چه اندازه است؟

کاری که برای شهدا انجام شود، اثر گذاری آن هم با خود شهدا خواهد بود، و وقتی با خود آنها باشد، این اطمینان را داریم که اثرگذاری خواهد داشت.

چه تعداد غرفه در این نمایشگاه ایجاد شده و شامل چه مواردی است؟

حدود 80 غرفه ایجاد شده است که حدود 20 غرفه ی آن متعلق به لشگر عملیاتی 23 خاتم الانبیاء(ص) و سپاه سیدالشهداء استان تهران است که بیشتر تجهیزات و ادوات جدید را داراست. نمایش میدان موانع و ایجاد غرفه نمایشی و آموزش زندگی در شرایط سخت برای مردم به نمایش گذاشته شده است.  60 غرفه نیز در باب جنگ نرم و مسائل مربوط به آن ایجاد شده است. در این بین 20 غرفه نیز در خصوص سبک زندگی اسلامی است که از این 20 غرفه، 12 غرفه آن مربوط به نمایشگاه «اغوا» می باشد که در آنها آسیب های ماهواره برای مردم بازگو می شود، و از موسسین و اهداف شبکه هایی که در ماهواره فارسی زبان هستند و برای مردم برنامه پخش می کنند گفته می شود. غرفه هایی نیز در خصوص جنگ نرم داریم. از دیگر غرفه های متنوع نمایشگاه ، می توان به غرفه های رباتیک، فنی و حرفه ای، بسیج سازندگی، غرفه های صنایع دستی و هنری، غرفه ی تربیت بدنی، همچنین غرفه های ویژه کودکان مثل غرفه های گریم و نقاشی و مسابقات قرآن کریم همراه با جایزه برای کودکان اشاره کرد.
 
در ارتباط با تجهیزات و ادوات نظامی که در نمایشگاه وجود دارد قدری توضیح دهید.

در این نمایشگاه، هم تجهیزات و ادوات قدیمی و هم ادوات و تجهیزات جدید برای مردم به نمایش گذاشته شده است، که بحمدالله تمامی آنها دستاوردهای داخلی و ساخت شده توسط متخصصین کشور می باشند. این ادوات از تیپ های مختلف نیروی زمینی، به معرض نمایش گذاشته شده است. ادوات نوین به نمایش گذاشته شده نیز مربوط به پدافند خاتم الانبیاء(ص) می باشد.
 
تاکنون چه برنامه هایی در نمایشگاه اجرا شده است ؟

تئاتر خیابانی، آزاد سازی نمادین خرمشهر و جُنگ دفاع مقدس در طول ایام نمایشگاه برای بازدید کنندگان همه روزه اجرا شده است.
 
برای برگزاری این نمایشگاه کدام ارگان ها و دستگاه های دولتی و غیر دولتی مشارکت داشته اند؟

در این نمایشگاه اکثر دستگاه ها و ارگان های شهرستان ری، حضور و مشارکت داشته اند، به خصوص شهرداری منطقه 20 شهرستان ری که کمک ویژه ای را به سپاه شهرستان ری در جهت برگزاری نمایشگاه کرده است. فرمانداری و ادارات آب و برق نیز در برگزاری نمایشگاه مشارکت فعال داشته اند و تقریبا همه در این امر دخیل بوده و کمک کرده اند.
 
در ارتباط با صبحگاه مشترکی که در نمایشگاه الی بیت المقدس برگزار شد، توضیح دهید.

روز اول نمایشگاه و همزمان با افتتاحیه،صبحگاه مشترک با حضور یگان های نمونه سپاه، ارتش، ناجا و بسیج برگزار شد که شامل یگان امنیتی، عملیاتی، گردان های 110 امنیتی امام علی(ع) و 313 امام علی(ع) و گروهان نمونه از خواهران و گروهان نمونه از سربازان وظیفه به اجرا در آمد و اثرات خوبی را به همراه داشت.
 
استقبال از نمایشگاه چطور بوده و برآورد شما از تعداد بازدید کنندگان چقدر است ؟

روزانه تقریبا چهارهزار نفر بازدیدکننده داریم که با توجه به اطلاع رسانی که خود بازدید کنندگان برای بقیه می کنند، این تعداد در روز های بعد بیشتر خواهد شد.
 
نمایشگاه امسال نسبت به نمایشگاه سال گذشته چه تفاوت هایی داشته است؟

در نمایشگاه امسال یادمان های شهدا برای بازدید کنندگان تدارک دیده شده که در سالیان گذشته این برنامه نبوده است، از جمله ی این یادمان ها یادمان شلمچه، یادمان عملیات والفجر هشت و یادمان دفاع مقدس است. همچنین رویکرد ویژه در خصوص پرداختن به جنگ نرم به صورتی متفاوت تر از سال گذشته و پرداختن به سبک زندگی که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است، از تفاوت های نمایشگاه امسال با نمایشگاه های سالیان گذشته است.
 
کدام قشر از بسیجیان در برگزاری نمایشگاه امسال حضور فعال تری داشته اند؟

همه اقشار بسیج اعم از حوزه های مقاومت بسیج شهری، روستایی، اصناف، کارگری، بسیج هنرمندان، مهندسین و پزشکان و بسیج سازندگی حضور داشته اند و در برپایی نمایشگاه مشارکت کرده اند.
 
میزان استقبال مسئولان کشوری و لشگری از نمایشگاه چگونه بوده است؟

تقریبا اکثر مسئولان شهرستان از نمایشگاه بازدید داشته اند. امام جمعه محترم شهرستان حجت الاسلام شاه چراغی، فرمانده محترم سپاه استان تهران سردار نصیری، فرماندار محترم شهرستان آقای باقر نژاد، شهردار محترم آقای بابایی و بسیاری دیگراز مسئولان از نمایشگاه بازدید به عمل آوردند.
 
در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید

ضمن تشکر از بازدیدکنندگان محترمی که از این نمایشگاه بازدید می کنند، از آنها می خواهم که پس از بازدید از نمایشگاه، نقطه نظرات، دیدگاه ها، انتقادات و پیشنهادات خود را به سپاه شهرستان ری منعکس نمایند تا  بتوانیم با بهره گیری از نظرات عزیزان، ضمن برطرف کردن نقاط ضعف احتمالی که وجود دارد و تقویت نقاط قوتی که در نمایشگاه به نظر بازدیدکنندگان رسیده است، بتوانیم خود را برای برگزاری نمایشگاه های بهتر و جذاب تر آماده کنیم.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار